Det ser ut som att det gamla jacket inte har någon annan funktion än att vara ett
lämpligt fäste för bredbandsbolagets jack.Dvs utanpå gamla jacket är instucket
ett annat jack utanpå, märkt bredbandsbolaget, med koppling till nätverksuttaget
bredvid, och telefonens kontakt är instoppad i det andra jacket.
Bild 1: locket på gamla jacket, Bild 2: gamla jacket i väggen.
Bild 3: Locket satt på plats, mittpluggen fäster inte,
Bild 4: Bredbandsbolagets jack instoppat i gamla telefonjacket.
Min tolkning: Gamla jacket fyller ingen teknisk uppgift. Så länge mittpinnen satt fast var
det ett bekvämt sätt att "montera" bredbandsjacket på väggen.
Det är i bredbandsjacket som telefonkontakten är instoppad.

Min fråga: Är min tolkning korrekt? Är det OK att fixa problemet med att limma mittpinnen
på plats??
 
  • Locket till ett gammalt telefonjack med lösgjord mittpinne som ligger på ett golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt telefonjack öppnat i väggen med synliga ledningar och bredbandsbolagets jack utanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett äldre väggmonterat telefonjack utan synlig teknisk funktion, märkt med symbol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt telefonjack med ett instoppat bredbandsjack märkt "För tjänsten Bredbandsbolaget Telefon".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför fäster inte mittpinnen?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Varför fäster inte mittpinnen?
Mittpinnen har gott av inne i botten av telejacket.
Locket sitter med en skruv in i pinnen, eventuellt saknas även en plastbit som "håller" alla stiften på plats.



Såhär ska pinnen sitta,
Avbruten mittpinne i ett telejack med lösa kablar och oordning, omgiven av skruvar och ett öppnat lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.fz.se/forum/trad/195898-parallell-eller-seriekopplad-telefonjack
 
Bredbands bolagets "jack" är inkopplat på telejacket och det är från telejacket som tjänsten levereras. Bredbands bolagets jack ser ut som det gör för att man ska kunna koppla in en telefon och ha både telefoni och bredband samtidigt.
 
S skalbagge skrev:
Bredbands bolagets "jack" är inkopplat på telejacket och det är från telejacket som tjänsten levereras. Bredbands bolagets jack ser ut som det gör för att man ska kunna koppla in en telefon och ha både telefoni och bredband samtidigt.
Nix!
Man har nyttjat inkommande telekanalisation till att även dra in bredbandet via.
Bredbandett jack sitter bredvid telejacket, anledningen är enkel installation.

Mellanpluggen som sitter i telejacket är bara till för att kunna utnyttja resterande befintliga telejacket till bredbandstelefonin. Har man ingen bredbandstelefoni så kan man skippa mellanpluggen.
Om man bara har en telefon och den är direktkopplad till brednandstelefoniadapten så kan man också skippa mellanpluggen.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Hej, och tack för samtliga svar. Jag har under tiden förstått att det inte går an att själv
göra något med jacken (lägenheten är bostadsrätt, och jag får inte göra någonting
i väggarna, och allra minst någor som har med elledningar, tele eller vatten att göra).
Så jag har, genom föreningen, kontaktat en 'godkänd' teleinstallatör som ska sätta
fast jacket åt mig. Säkerligen inte gratis, men det är väl säkrast att göra som
föreningen kräver att det ska göras.

Men tack för alla era synpunkter!
 
M mperake skrev:
Hej, och tack för samtliga svar. Jag har under tiden förstått att det inte går an att själv
göra något med jacken
Det får du visst.
Det är enkelt att fixa, skruva loss mittstången från locket, limma tillbaks i jacket med tvåkomponentslim.
Vänta någon/några timmar och skruva tillbaks locket.
Eller ta en längre skruv som når i det som är kvar av fästet i botten.
 
Det fasta telenätet håller på att nedmontering, inom några år så är alla fasta telefonstationer nedstängda.

Telia/Skanova äger inkommande telefonledning till första jacket/överlämningspunkt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nix!
Man har nyttjat inkommande telekanalisation till att även dra in bredbandet via.
Bredbandett jack sitter bredvid telejacket, anledningen är enkel installation.

Mellanpluggen som sitter i telejacket är bara till för att kunna utnyttja resterande befintliga telejacket till bredbandstelefonin. Har man ingen bredbandstelefoni så kan man skippa mellanpluggen.
Om man bara har en telefon och den är direktkopplad till brednandstelefoniadapten så kan man också skippa mellanpluggen.
Jaha, isåfall håller jag med om att ta bort och sätt doslock
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.