V VlLSE skrev:
Du nämnde att grannen är / har varit snickare.
Bjud han på lite fika / nåt rimligt så kanske han kan gå igenom och förklara tillvägagångssätt på plats med er och ni gör allt grundjobb för att sen ringa in någon som kommer och bränner på pappen åt er?
Jag önskar att det funkade så, men han har varit väldigt tydlig med att han absolut INTE under några omständigheter vill utföra eller delta i grannars projekt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
nino nino skrev:
Finns ingen möjlighet att bygga om taket till ett lutande då?
Säkert ett större jobb men kanske enklare?
Det hade väl såklart varit det bästa på ett sätt. Men känner att det blir ett enormt projekt för mig att planera och dra i, jag är inte van vid att göra större renoveringar ens med att planera de själv.

Garaget sitter delvis fast i boningshuset så man hade då behövt ändra om med fasaden antar jag. Här är ganska strikt detaljplan och garaget ligger supernära tomtgräns (bara en smal remsa på 80cm mellan). Det är även anslutet till ett uterum som är dumt byggt på 80-talet, men ekonomin prioriterar inte att bygga om det också nu. Det blir absolut bygglov för att ändra till lutande och det känner jag är för stort projekt som det är nu iaf 😔
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
KalleKalkan KalleKalkan skrev:
140.000kr, wow! För 40kvm litet garagetak. Oseriös firma skulle jag säga.. eller så har dem för mycket att göra så dem slänger fram en offert som är så pass hög att om du tar de så kommer dem skratta åt dig medans dem bygger.

Jag betalade ca 35.000kr för 60kvm papp om jag minns rätt.. oavsett ta ut en annan firma och jämför. När du har bestämt dig för firma. Tips FAST PRIS. Inge annat. ALLT ska då ingå. Lycka till och lita inte på vad hantverkare säger. Ta ut flera firmor och ställ frågor. Läs på lite hur arbetet skall gå till så du inte blir blåst.
Tack så jättemycket för dina tips! Ska absolut be om fast pris. Ska komma två andra och kolla i veckan, så blir intressant att höra vad de säger för pris och lösningar. Jag försöker skaffa mig kunskap, men tycker det är svårt med ett (för mig) så här stort och mer komplicerat projekt. Jag hade innan min pappa som hjälpte med råd och var väldigt kunnig i sånt här, men han gick tyvärr hastigt och oväntat bort för två månader sedan, så nu står jag ensam. Men väldigt glad och tacksam för detta forum med alla kloka tankar och svar 🙏😊
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T torkelb skrev:
I beskrivningen nämns skadad isolering men inte i någon av kommentarerna. Om man ska hantera oklar mängd isolering med luftspalt (det är alltså ett varmgarage?) så blir det förstås mer komplicerat och dyrare. Det förbättrar förstås inte firmans attityd, men torde öka kostnaden.
Det är ett kallgarage, glömde nämna det i första inlägget.
 
N nb. skrev:
Firman har ju uttryckligen friskrivit sig ifrån det. Så det tillkommer på de 140 000 kr med en timdebitering på 1000 kr/h eller vad den firman nu verkar ha.
Det står i offerten att "ÄTA-arbeten debiteras med 750kr/timme". Och så givetvis allt material då.

Måste rätta mig själv, det är lite oklart specificerat ser jag nu, men eventuellt tillkommer moms på de 750kr... så ja, du har rätt 1000kr/h 😅
 
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
TedJohanssob TedJohanssob skrev:
Att pappa om ett tak ska inte va dyrare än 1700kr/kvm.
Plus byta råsponten som är dålig men det är varken dyrt eller långdraget.
Var i landet finns taket?
Vi har möjlighet att få ordning på detta innan det dåliga vädret normalt sett kommer. (Antar att det är det du oroar dig för)
Men vi åker inte hur långt som helst..
Jag befinner mig nere i sydöstra Skåne 😊
 
D Djurmo skrev:
Låglutande tak är en riskkonstruktion. Om ni ska göra om taket och detaljplanen tillåter, då skulle jag rekommendera att ni överväger att göra om taket till ett mer lutande tak. Sadeltak är klart lättare att garantera hållbarheten på.
Jag hade väldigt gärna gjort det, men här är rätt strikt detaljplan.. och garaget sitter delvis i boningshuset och sen en annan del av garaget i ett uterum... Så det är en hel del jobb där i så fall. Plus att det blir ju bygglov. Jag har aldrig haft ett så "stort" renoveringsprojekt att dra i ensam så därför känns det lättast att (tyvärr) fortsätta med låglutande.
 
johnsilver johnsilver skrev:
Tips ta in minst 3 anbud finns färdiga papper på nätet att ladda ner eller på Råd o Röns hemsida
Tack snälla för tips! Ska komma två andra firmor och kolla i veckan 😊
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Oavsett vilket offertens pris ligger på så är det inte rimligt med så mycket oklarheter. Du misstänker själv att det kan bli dubbelt så dyrt och det är ju precis därför offerten är dåligt specad. Det är inte oklart för företaget vad det kostar att ställa dit en toalett.

Om du accepterar det här jobbet kommer det vara ett evigt tjatande om hur komplicerat allting är, hur svåra omständigheterna är och hur mycket kostnader som tillkommer. 👎
Tack för dina råd och bekräftande av mina tankar. Kommer givetvis efter allt som skrivits här att avstå från offerten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E evertb skrev:
Gjorde ett takbyte 2023. Lät gamla pappen vara kvar (besiktat råspont inifrån) lagt ny papp, nya läkt, allt plåtarbete utom runt skorsten och ställning runt hela huset.170m2
Pris före ROT 240.934.
Oj... Ja då är det inte mycket jag får pengarna! 😅
 
E Eldpuman skrev:
Intressant med papp som håller i 40 år. Vet du namnet eller vad det är för fabrikat? Jag skulle behöva detta! :)
Jag är inte så säker längre på att jag tror på de garantierna 😮
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Tog in en firma som la om delar av vårat papptak nu i mars. 55000kr, 130 kvm. Då ingick lite plåtjobb också. Det behövdes dock inte tas bort någon råspont.
Jag inser mer och mer att offerten jag fått är helt galen.
 
  • Ledsen
Eldpuman
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ett platt garagetak på 40m2 med takpapp...
En solklar gör-det-själv grej. Det är enkelt (ingen nämnvärd lutning eller höjd, ingen komplicerad konstruktion, takpapp) och det är okritiskt (det är ett garage, inte bostaden).
Önskar så att det var en självklart att jag skulle fixa det själv, men jag är absolut inte den typen av fixare. Måla inne och ute, fixa med trädgården, sömnad... det är mina områden.
 
G Gajonen skrev:
Köp en begagnad tungpressening ( dvs mycket tjockare än de vanliga billigare ) från jonsered för 2000:-/ och lägg över taket och fäst den ordentligt , dvs skruva fast den med träplank längs sidorna .
Den håller taket tätt i många år så kan du i lugn och ro leta efter ett företag som gör det seriöst och till vettigt pris
Tack för tipset, det var lugnande att läsa. Det ska komma ett par firmor i veckan och kolla, men annars får väl detta bli utvägen tills nästa vår 😊
 
elpaco elpaco skrev:
Som många andra skriver så är det så jäkla mycket i förslaget som är helt löjligt, alldeles frånsett det horribla priset. Jag fick en offert på vårt sommarstugetak som låg på 180’ för ca 80kvm. Då ingick ställningar, papp och läkt, betongtegel och all plåt. Endast ev lagning av fuktskador låg utanför. Jag gjorde det sedan själv med en polare för 70’ + plåtis.
Det går ju verkligen att spara pengar om man kan fixa själv. Jag är ju tyvärr inte så händig med sånt här. Men det ska komma två firmor i veckan och kolla, så får hoppas de är mer humana i priset. Tänker också efter alla goda råd jag fått här att vi ska försöka riva själva och kasta själva. Kanske även att man kan lägga isoleringen själv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.