Hej, har precis byggt ihop ett växthus från Vitavia på 11,5 kvadrat, växthuset står på trall, hade tänkt att bygga odlingslådor men är lite fundersam angående dräneringen, hur går jag tillväga för att inte förstöra trallen under odlingslådorna?

Eller är jag begränsad till att använda krukor?
 
D
Jag har satt odlingslådor på trall. Egentligen är det livsmedelsgodkända plastlådor (odlar lite kryddor) och sen satt hjul på. Dräneringshål i botten och sen en skobricka under för att skydda trallen lite.
 
  • Odlingslådor med hjul och kryddväxter på en trädäcksterrass framför stora fönster och svart husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Odlingslåda med frodig sallad placerad på en trall, med skyddande skobricka under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart skobricka i plast, 35 x 72 cm, använd för dräneringsunderlägg under odlingslåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
BengtH och 2 till
  • Laddar…
D
Alltså, odlingslådorna som jag byggt består av tre delar.

1) underrede med hjul

2) plastback som jag ställer på underredet

3 en låda gjord av 34x95 och läkt på ovansidan som jag sedan ”hänger” på plastlådan. Jag trär alltså på lådan över platslådan.

Sen skjuter jag in skobrickan under som en blomfat.

Eventuellt skulle jag kunna göra ett utlopp från skobrickan (några mm från botten) med en slang så att jag har bättre koll på mängden bevattning. Skulle även kunna användas för att avleda ner vattnet genom trallen med ett hål som motsvarar trädgårdsslangen.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Snygga odlingslådor! Det blir så fint när man gör det i samma som huset så att det riktigt smälter in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.