Finns det nån sorts batteridriven dränkbar pump med timer som man kan använda för att vattna rabatter från en regntunna?
På landet (roslags-skärgården) kan vi inte vattna med brunnsvattnet utan vi måste hålla oss till regnvatten. Jag har satt upp 7 regntunnor vid våra olika hus, sammanlagt kanske 900 liter när de är fulla.
Nu bär jag omkring vattenkannor och vattnar runt tomten även på ställen under takutsprång intill tunnor...

Det skulle underlätta att kunna automatisera vattnandet av växterna som står torrt till i rabatter under takutsprång så att de blev vattnade ur tunnan nån gång under varje natt.

Så jag tänkte att det kanske finns nån sorts pump med timer som man kan stoppa ner i tunnan och dra en slang fram till växterna...
Ingen högkapacitetspump alltså, mera lik en akvariepump.

Är det någon här som har tips på produkter eller alternativ lösning?
 
Redigerat:
A
Jag kör dränkbar 12-voltspump från Biltemas båtavdelning (https://www.biltema.se/bat/pumpar/lanspumpar/lanspump-2000041285) tillsammans med en 12-volts veckotimer köpt på Amazon. Fungerar utmärkt.

För att inte få häverteffekt har jag också satt dit en magnetventil som öppnar när 12 volt ligger på, även den från Amazon.

Detta drivs av en solpanel kopplad till batteri via regulator.

Slang och spraymunstycken från Gardena, varifrån jag även satt ett filter för att det inte ska sätta igen av skit från tunnan.

Har tuffat på i 6 år nu och bara behövt byta timern en gång (inte världens kvalitet).


Lite bilder:
https://www.instagram.com/p/CQBS0v4Jm5c/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
 
Redigerat:
  • Gilla
Ppet och 6 till
  • Laddar…
Jag har också en Irrigata fast med droppmunstycken.
Man kan justera den lite så att den vattnar mer eller mindre. Fördelarna med den tycker jag är - ingen el eller vattenanslutning och att den anpassar vattningen efter vädret. (Mer sol = snabbare laddade batterier = mer vattning)
 
Här är en till med Irrigatia solcellspump, fast jag har den lilla SOL-C12L. Har den till mina krukor med tomat, gurka, paprika m.m. Perfekt när man är bortrest.
 
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Här är en till med Irrigatia solcellspump, fast jag har den lilla SOL-C12L. Har den till mina krukor med tomat, gurka, paprika m.m. Perfekt när man är bortrest.
Du menar alltså den här eller hur?
 
  • Gilla
Eva a
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Du menar alltså den här eller hur?
Ja precis! Räcker gott och väl till 10 stora krukor varav 2 står några meter bort (jag köpte till mer slang så den skulle räcka).
 
engs
Någon med erfarenhet av hur många liter vatten / dag det går åt som max med en C24? På ett väldigt ungefär förstås, eller per vecka kanske man har bättre koll hur mycket den tagit ur kärlet.

T.ex. en dag med sol i optimal vinkel för panelen, så den ger maximalt samtidigt som man har den inställd på högsta läget.

Tänkte så man kan få ett humm hur stor regntunna man ska skaffa , kontra hur lång tid man ofta när är bortrest.
 
Supersvårt att svara på iom att den vattnar olika varje dag. Jag har två enheter som hämtar vatten ur en IBC-tank, hur ofta jag får fylla på varierar ju helt med hur vädret har varit. Sen använder jag vattnet där till att fylla vattenkannor emellanåt också så jag inser i takt med att jag skriver att jag inte har en aning om hur mycket som går till Irrigatorna. 🙂
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.