Ett obehandlat teak utomhusbord i silvergrå nyans visas i solljus, tecken på smuts synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte ett nytt utomhusbord för 2-3 månader sen.
I teak, obehandlat.

det hade en lite rödbrun nyans från början men började snabbt skifta färg och är nu i en silvergrå nyans som vi gillar.
Dock så märker man att det ganska snabbt blir smutsigt och jag skulle tro att man behöver olja in det för att det ska stå emot väta bättre.

Hittade en träolja i garaget som heter Beckers Elit ädelträolja men då jag läser att den har en brun nyans så känns det fel .

Så, vad ska jag göra?
Finns det ngn bra olja som är avsedd för Teak? Som behåller färgen så som vi vill ha den?

Tips på underhåll? Tvätta igenom med såpa och vatten innan?
Låta det stå utomhus under presenning i vinter?


Ett obehandlat teak utomhusbord i silvergrå nyans visas i solljus, tecken på smuts synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Olja inte! Tvätta med såpa bara om du vill ljusa upp det och hålla rent.
 
Fadai
Borsta rent och olja in m linolja, skulle jag rekommendera. Trä behöver olja för att hålla i längden, när du oljat låter du den suga åt sig lite o torkar sen bort överflödig olja.
 
Tvätta av och olja inte.
Om du ska olja så är det med teakolja eller annat med tungolja i, helst färglös, i så fall får du tillbaka den karaktäristiska brun/röda färgen.
 
MrJay
Olja inte, punkt.
 
Okej olika bud här.
Vill ju att träet ska ha ett visst skydd.
Som det är nu så känns det som att smutsen verkligen tränger in.

men jag vill ju som sagt absolut inte ha det karaktäristiska rödbruna utseendet.
Hittat en olja som heter Herdins Teakolja, den ska vara ofärgad.
Vad tror ni händer med färgen på bordet om jag oljar in med den?
https://herdins.se/produkt/herdins-teakolja/
 
S sevilla skrev:
Okej olika bud här.
Vill ju att träet ska ha ett visst skydd.
Som det är nu så känns det som att smutsen verkligen tränger in.

men jag vill ju som sagt absolut inte ha det karaktäristiska rödbruna utseendet.
Hittat en olja som heter Herdins Teakolja, den ska vara ofärgad.
Vad tror ni händer med färgen på bordet om jag oljar in med den?
[länk]
Den kommer mörkna rejält, typ svartna. Sen tar det något år innan den blir silvrig igen, antagligen kommer den bli flammig.
 
H hapazard skrev:
Den kommer mörkna rejält, typ svartna. Sen tar det något år innan den blir silvrig igen, antagligen kommer den bli flammig.
menar du att träet kommer svartna av ofärgad olja?
 
Även om oljan är ofärgad kommer den att mörka trät, det går att testa med vatten för att se hur det blir. Såpa som nämts tidigare skulle kunna funka.
 
Som jag skrev tidigare, om du vill ha det grått-lämna det som de är.
Vill du ha röd/brunt så olja.
Teak behöver normalt sett inte oljas och det grånar med tiden.
 
Teak är så fet så den klarar sig i utsatta miljöer helt utan olja. Används jul en hel del på båtar av den anledningen. Den konventionella visdomen i båtvärlden är att om man vill ha ett silvergrått teakdäck så ska man bara låta det vara, kanske slipa lite lätt någon gång. Absolut inte skrubba med hård borste längs med fibrerna, då nöts det fåror i träet.
Vill man ha ett brunt teakdäck så får man jobba ordentligt med speciell teakrengöring och sealers och grejer flera gånger om året. Vanlig olja så blir det mörkt utomhus.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
S sevilla skrev:
[bild] Köpte ett nytt utomhusbord för 2-3 månader sen.
I teak, obehandlat.

det hade en lite rödbrun nyans från början men började snabbt skifta färg och är nu i en silvergrå nyans som vi gillar.
Dock så märker man att det ganska snabbt blir smutsigt och jag skulle tro att man behöver olja in det för att det ska stå emot väta bättre.

Hittade en träolja i garaget som heter Beckers Elit ädelträolja men då jag läser att den har en brun nyans så känns det fel .

Så, vad ska jag göra?
Finns det ngn bra olja som är avsedd för Teak? Som behåller färgen så som vi vill ha den?

Tips på underhåll? Tvätta igenom med såpa och vatten innan?
Låta det stå utomhus under presenning i vinter?


[bild]
Många svar. Såpade mitt negligerade bord(snart 30 år gammalt) igår. Blev bra!
om du vill ha det silvrigt så ska du inte olja.
När man såpar sitt bord ska man först blöta det med vatten, sedan lägga på såpvatten lösning, som får ligga en stund innan man borstar med en mjukborste. jag brukar använda en lösning med en tredjedel såpa två tredjedelar vatten. Efter en stund torkar man av med en mjukt trasa som inte fastnar i trät. Torka.
Mitt bord var ganska ang av lavar. (På grund av sjukdom inte gjort någonting på fem år.) jag var tvungen och han slipa en del.
Du som har ett nytt bord skulle kunna göra som jag skrivit här ovanför och sedan se till att göra rent det med såpa höst och vår kanske. Jag har haft mitt bord på balkongen under presenning, vilket har fungerat alldeles utmärkt.
Helena
 
S sevilla skrev:
[bild] Köpte ett nytt utomhusbord för 2-3 månader sen.
I teak, obehandlat.

det hade en lite rödbrun nyans från början men började snabbt skifta färg och är nu i en silvergrå nyans som vi gillar.
Dock så märker man att det ganska snabbt blir smutsigt och jag skulle tro att man behöver olja in det för att det ska stå emot väta bättre.

Hittade en träolja i garaget som heter Beckers Elit ädelträolja men då jag läser att den har en brun nyans så känns det fel .

Så, vad ska jag göra?
Finns det ngn bra olja som är avsedd för Teak? Som behåller färgen så som vi vill ha den?

Tips på underhåll? Tvätta igenom med såpa och vatten innan?
Låta det stå utomhus under presenning i vinter?


[bild]
Den här länken var bra. De tycker att du kan ha det obehandlat ett år först.

https://doldaskruvar.se/produkt/lin...FYh_vXbRv6nZTvrS_T5i2188c3QwA9EAaAhaLEALw_wcB
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.