Hej,

I ett uthus (med tre "rum") har jag ett sånt där gammalt proppskåp med proppar som man skuvar in, ser ut ungefär såhär.

Gammalt proppskåp med skruvbara säkringar på en trätavla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I uthuset finns det ojordade uttag.

Eftersom jag kopplar in skarvsladdar till uttagen för utebelysning, en vvb (som står ute) mm så tänker jag att det borde installeras en jordfelsbrytare och dessutom borde åtminstone några uttag "jordas".

Kan man sätta en kapsling bredvids med en jordfelsbrytare?
 
Ingen ide att byta centralen, ( för dyrt ) det blir en JFB på sidan om i egen kapsling som kopplas mellan huvudbrytaren och skenorna. Det är så man får göra med att ha en diazedcentral.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Inga problem att montera en liten normlåda/normcentral med en jfb som täcker hela befintliga gruppcentralen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det har man gjort hos oss:
Elcentral med säkerhetsbrytare, rör och ledningar installation i ett förrådsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borde vara ett snabbt jobb av en elektriker.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Han, elektrikern kommer v24 men jag tänkte förekomma och köpa lite material på Hornbach (när jag ändå ska dit).
 
Hur många poler ska min jfb ha?
 
4
 
Är gruppcentralen full eller finns det lediga säkringsplatser?

Är den (nästan) full så kan det vara bra och ta en större normkapsling än bara fyra moduler.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Det finns exeptionellt gått om plats. Tror bara 6-8 stycken används av 24 platser,
 
tommib
D Derbyboy skrev:
dessutom borde åtminstone några uttag "jordas".
Uttag som du kopplar skarvsladdar i till utomhusel ska ovillkorligen jordas. Om du också skaffar JFB är det bra men de ska vara jordade. Troligen är det lämpligt att jorda allt i uthuset. Du får inte blanda jordade och ojordade uttag i ett rum och förutsättningen för ojordade uttag är att ingen sann jord finns i rummet, det måste vara ett sk isolerat utrymme.

Om den gamla centralen ska sparas eller inte beror lite på exakt hur gammal den är. Har den inte delbar jord/nollskena (en förutsättning för JFB) är det ev enklare att byta den. Så dyra är inte normcentraler.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Nä det är väl kanske inte så mycket materialpriset utan snarare elektrikertimmarna. Huset ska så småning om rivas så vill inte plöja ner mer pengar än nödvändigt men säkert måste det vara, bli.

Elektrikern kommer sätta några uttag på utsidan av huset de kommer naturligtvis vara jordade sen får vi se om det blir till att jorda även uttagen i första rummet vid dörren. Där sitter det två uttag precis vid dörren som jag brukar använda till vinkelkapen mm utomhus. Det skulle ju vara bra att jorda men då måste jag även jorda det andra uttaget i rummet och det sitter bakom en hylla med miljarder verktyg, skruvar och bråte.......

Jag kanske får lära mig att bara använda de uttag som sitter utomhus när jag arbetar utomhus. De kommer vara jordade.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Centralen är från tidigt 70-tal
 
D Derbyboy skrev:
Centralen är från tidigt 70-tal
Och den har säkert en stor skruv mellan jord och nollskena som kan lossas och då blir det TN-S i den, så att byta är inte att tänka på
 
Det finns ju billiga portabla jordfelsbrytare att köpa typ https://www.clasohlson.com/se/Jordfelsbrytare-med-stickproppsanslutning/p/Pr323492000

Bra för äldre installationer som din som är utförd efter dåtidens säkerhetsnivå (som troligen fortfarande är godkänd så)

Nackdelen med jordfelsbrytare och ojordade uttag är ju att den inte kommer lösa förrän någon tar i det strömförande höljet.

Håller med Tommi att man inte ska använda ojordade uttag utomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.