Vår tomt är tydligen uppfylld med sprängsten (Huset byggt 1962), vilket gör att framförallt på vissa delar har jag svårt att få till gräsmattan bra. Det blir torrt hur jag än gör. Jag antar att sprängstenen under gör att vattnet dräneras bort.

Ca 50-70 cm verkar det vara ner till sprängstenen på de ställen där jag grävt/satt markskruv etc.

Något man kan göra åt detta utan att gräva upp halva tomten?


/Jocce
 
Toppdressa kontinuerligt med organiskt material och använd vätmedel är väl det jag kan komma på.
Hur är den faktiska jordmånen? Sandig?
 
MickeTyr MickeTyr skrev:
Toppdressa kontinuerligt med organiskt material och använd vätmedel är väl det jag kan komma på.
Hur är den faktiska jordmånen? Sandig?
Ja försöker toppdressa (Dock en 1-åring och en 6-åring som gillar att leka på gräsmattan så svårt att hålla det så ofta jag vill), men Toppdressen hjälper väl egentligen inte till med att stoppa dräneringen? Eller missar jag något?

Det där med Vätmedel behöver jag kika mer på...

Jordmånen har jag inte jättekoll på, men den är...jordig..? Varierar dock en del tycker jag.
 
Kan du höja gräsmattan nivå? I så fall ett lager fukthållande lager typ lera eller dylikt och sedan ett nytt lager jord ovanpå.
 
S snickar skrev:
Kan du höja gräsmattan nivå? I så fall ett lager fukthållande lager typ lera eller dylikt och sedan ett nytt lager jord ovanpå.
Kan och kan ;) Men känner inte att det är genomförbart tyvärr...


/Jocce
 
Unikt namn
Kanske vattna med regelbundet med hjälp av en timer?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kanske vattna med regelbundet med hjälp av en timer?
Ja, bevattning sker ganska ofta, men problemet är att det dränerar ur ganska bra, speciell på vissa ställen.

Frågan är om man ska ge sig på och "punkta" vissa ställen med lera eller liknande under...


/Jocce
 
Unikt namn
Det blir väl svårt att få leran underst utan att gräva och göra ett stort geggamojahål till 1åringen ;)
Är det bara vissa områden går det kanske att göra en punktinsats där iofs.

Men det går ju även att köra en vattenspridare på ett begränsat område varje dag med hjälp av en bevattningstimer. 😀
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Toppdress är bra för att det gör att de övre lagret blir bättra på att hålla fukt. Gör såklart inget åt det grundläggande problemet med att det dränerar väldigt fort men mer fukt stannar kvar runt gräsrötterna. Jag har erfarenhet av gräsmatta med väldigt lite jord ovanpå berg. Och toppdress hjälper verkligen. Sedan är det helt enkelt så man nog inte får till en green på det underlaget men det kan man nog ändå inte uppnå med småbarn i hushållet.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Ja försöker toppdressa (Dock en 1-åring och en 6-åring som gillar att leka på gräsmattan så svårt att hålla det så ofta jag vill), men Toppdressen hjälper väl egentligen inte till med att stoppa dräneringen? Eller missar jag något?

Det där med Vätmedel behöver jag kika mer på...

Jordmånen har jag inte jättekoll på, men den är...jordig..? Varierar dock en del tycker jag.
Jo, det gör det. Mullen håller kvar vätska.

Frågan är om du har sandig jord tex. Isf är det bästa att antingen fräsa ner organiskt material alternativt hålpipslufta och tillföra organiskt material, typ toppdress, i hålen.
 
  • Gilla
Jocce81 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.