Tror det landar i att vi får ta bort den skivan och försöka slipa ner glespanelen just där så att inte kanten blir så pass skarp. Därefter får vi försöka skarva på "taktiska" glesplaner då jag misstänker att det är fler av dem som inte är 100% spikraka utan kan skilja någon mm.

Svår fråga men är det någon som har en uppskattning av hur snea glespanelerna kan vara utan att det påverkar skivan. Är några 1-2 mm skillnad OK tex?
 
A a12345 skrev:
Tror det landar i att vi får ta bort den skivan och försöka slipa ner glespanelen just där så att inte kanten blir så pass skarp. Därefter får vi försöka skarva på "taktiska" glesplaner då jag misstänker att det är fler av dem som inte är 100% spikraka utan kan skilja någon mm.

Svår fråga men är det någon som har en uppskattning av hur snea glespanelerna kan vara utan att det påverkar skivan. Är några 1-2 mm skillnad OK tex?
Skaffa några feta skruv och dra i där glesen är skev.
 
Nissens
L Lechuza skrev:
Hej. Montera inte ner något, spackla de bara. Det är ju mitt i försänkningen av gipsen, de påverkar inget. Kör på bara.

De har hänt att de sett ut så på jobb och efter färdigt resultat har ingenting synts. Va bara uppmärksam på om gipspappen är lös, då kommer den bubbla sig när spacklet kommer på annars ingen fara.

Mvh målaren
Typiskt hantverkarsvar. En grej med att bygga själv är känslan av att det är gjort på ett gediget sätt utan slarviga genvägar…

Bygger man för sig själv har man ingen timkostnad. 😊
 
Nissens Nissens skrev:
Typiskt hantverkarsvar. En grej med att bygga själv är känslan av att det är gjort på ett gediget sätt utan slarviga genvägar…

Bygger man för sig själv har man ingen timkostnad. 😊
Du, jag är en väldigt noggrann målare som är intresserade av mitt yrke. Jag sätter ALLTID kvalitet före kvantitet.

Med det sagt ville jag bespara trådskaparen tid och arbete med något som absolut har 0 betydelse i slutändan.

Har gipsat allt i mitt hus själv, många gånger lyckas jag ganska bra, vissa gånger mindre bra. Men slutresultatet på spackling och målning har alltid blivit samma, dvs väldigt bra.
 
Nissens
L Lechuza skrev:
Du, jag är en väldigt noggrann målare som är intresserade av mitt yrke. Jag sätter ALLTID kvalitet före kvantitet.

Med det sagt ville jag bespara trådskaparen tid och arbete med något som absolut har 0 betydelse i slutändan.

Har gipsat allt i mitt hus själv, många gånger lyckas jag ganska bra, vissa gånger mindre bra. Men slutresultatet på spackling och målning har alltid blivit samma, dvs väldigt bra.
Grejen är det att underarbetet inte är ok i detta fallet. Att räta till glesen genom att skruva den bättre eller slipa ned den så att gipsen ligger rätt mot glesen är det enda rätta att göra. Det räcker liksom inte att ytan ser bra ut den första tiden.
 
Sen får man ju tänka på att om taket bara ska spacklas och målas så kommer ju detta att synas......Spackla slätt kan man ju göra men ytan som sådan blir ju inte rak och det syns sannolikt.
 
Det ser ut som att en fasadbräda används som gles här. Klyvsågad på ena sidan. Använder man 22 eller hellre 28x70 så slipper man detta problem, en sådan blir inte så krokig att det spelar någon roll.


Vad man gör för att fixa detta beror ju lite på vad man har för förväntningar på slutresultatet. Även om målaren ovan fixar att bredspackla detta en halvmeter åt varje håll så det ser ok ut så gissar jag att trådskaparen behöver skaffa sig ett bättre utgångsläge för att det ska bli bra. Det är inte sprickorna som är problemet utan att det hänger ner en hel del.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.