Har en vinkällare under en trapp i mitt hus. Nu har jag problem med att solen lyser på trappen och värmer upp utrymmet under där mina vinflaskor ligger och mognar.

Tänkte nu isolera och väljer mellan skivor av frigolit eller glasull. Vill helst inte att det bygger mer än tre cm. Vilket är att föredra om det skall vara så tunn isolering som möjligt?


Anders
 
Fördelen med typ frigolit är väl att den kan du limma den mot befintlig vägg, inga reglar behövs. Nu är det ju bara 3 cm så effekten blir ju ganska liten.
 
Ok, om jag skall ha 3 cm och reglar inte är något problem....blir svaret detsamma då?
 
Skillnaden i isolerande förmåga är väldigt liten. Jag hade också valt cellplast, för att det är smidigare och klarar sig utan skivbeklädnad i ditt fall.
 
Ok, om jag nu inte vill limma fast cellplasten, har ni något annat bra knep?
 
Kanske skruva fast den, och använda någon form av brickor så inte skruvarna åker igenom.
 
Blir ju inte sååå himla snyggt......men det kan fungera......får fundera på det.....annars kanske en kraftig mattejp skulle fungera....
 
Men varför inte limma, är det för att ångorna riskerar att förorena vinet? Annars blir det ju klart snyggast.
 
Det är ju om man skulle få för sig att ändra i framtiden, men det lutar nog åt limning.....

Lim? P 600, eller?
 
PL 600 borde gå bra för det är ju vattenbaserat, ett mattlim går också bra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.