Har en Nibe 300 vvb från 1998 som fungerat oavbrutet i över 15 år men nu gått i strejk.
Första gången något hände var efter att jag hade stängt av den en stund och sedan ville den inte starta igen. Efter att ha vridit på temperaturvredet fram och tillbaka upprepade gånger så fungerade den plötsligt igen i en vecka för att sedan plötsligt lägga av igen av sig självt. Nu går den inte igång alls längre.
Resterknappen har inte löst ut någon gång och avtappningsröret fungerar vid kontroll. Kan det vara termostaten som är slut eller vilka andra fel kan yttra sig så? Undrar nu om det är värt att boka en expert för felsökning eller beställa ny vvb direkt?
 
Dra ut vredet, lossa dom 4 skruvarna och se hut det ser ut innanför, kan vara brända ledningar. Har du jordfelsbrytare, är säkringarna hela, 3 st byt alla 3 .
 
  • Gilla
Kjular
  • Laddar…
Om det t.ex. är el-patronen som är dålig så brukar det finnas gott om reservdelar till NIBE om man vill byta. Bara man vet vad modellen heter exakt.
 
  • Gilla
Eldpuman
  • Laddar…
Det lär inte ta många minuter att mäta fram om det är termostaten eller elpatronen som är defekt.
Som andra säger, reservdelar finns tillgängligt.

Har du inte kunskap eller utrustning så bör en elektriker snabbt kunna hjälpa dig med en felsökning så du vet vad som behövs fixas.
 
  • Gilla
Eldpuman
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Dra ut vredet, lossa dom 4 skruvarna och se hut det ser ut innanför, kan vara brända ledningar. Har du jordfelsbrytare, är säkringarna hela, 3 st byt alla 3 .
Ok, kan inte se några brända ledningar och jordfelsbrytaren eller automatsäkringarna har inte löst ut. Antar att jag behöver hjälp av en elektriker för att mäta..
 
E Eldpuman skrev:
Ok, kan inte se några brända ledningar och jordfelsbrytaren eller automatsäkringarna har inte löst ut. Antar att jag behöver hjälp av en elektriker för att mäta..
Det sitter ett överhettningsskydd på den mittersta runda ( om jag kommer ihåg rätt nu ) som kan ha löst ut på förhög värme, är det fallet och inget annat har löst ut, så är det termostaten som bråkar. Den runda är både termostat och överhettningsskydd. Mitt i är det en rund knapp som ska tryckas in och klicka om den löst.
 
J jonaserik skrev:
Det sitter ett överhettningsskydd på den mittersta runda ( om jag kommer ihåg rätt nu ) som kan ha löst ut på förhög värme, är det fallet och inget annat har löst ut, så är det termostaten som bråkar. Den runda är både termostat och överhettningsskydd. Mitt i är det en rund knapp som ska tryckas in och klicka om den löst.
Nä, inget verkar ha har löst ut på något sätt. Kan se en röd pytteliten "reset-pinne" men den har inte heller lösts ut någon gång.
 
Då måste det mätas om det finns spänning till patronen och den sitter bakom den runda, är säkert 6 st anslutningar på den runda. Det ska vara spänning på alla 230 V till jord. Om du ställer brytaren på noll och sen ställer om till maxläge 3 kW så ska den lilla kontaktorn klunka till som sitter lite upp till höger om jag inte mins fel. Händer inget med den så är det strömlöst till VVB. Inte för att jag tror annat, har du en brytare på väggen med och den är till.
Klunkar det i kontakorn och ingen värme, så är nog patronen körd. Ganska lätt att byta, men VVB måste tömmas.
 
J jonaserik skrev:
Då måste det mätas om det finns spänning till patronen och den sitter bakom den runda, är säkert 6 st anslutningar på den runda. Det ska vara spänning på alla 230 V till jord. Om du ställer brytaren på noll och sen ställer om till maxläge 3 kW så ska den lilla kontaktorn klunka till som sitter lite upp till höger om jag inte mins fel. Händer inget med den så är det strömlöst till VVB. Inte för att jag tror annat, har du en brytare på väggen med och den är till.
Klunkar det i kontakorn och ingen värme, så är nog patronen körd. Ganska lätt att byta, men VVB måste tömmas.
Undrar om det är samma modell vi pratar om? Hittad precis nu ett annat inlägg här med exakt samma vvb och samma problem. Där funkade det tydligen att trycka på den lilla röda knappen fast den sitter inne i sitt hål.
Har nu provat samma sak och får se om det händer något om ett tag.. (lånade bilden ifrån inlägget)
Har tyvärr ingen strömbrytare intill vvb:n utan måste stänga av med de två automatsäkringarna så kan inte höra om det klickar..

Insida av en varmvattenberedare med synlig termostat och en liten röd knapp samt elanslutningar och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OK men i början så skrevs det om en Nibe 300 och dom ser ganska lika ut på utsidan. skiljer på insidan med elen. Du får se vad det blir med att ha tryckt på den lilla röda. Det är en patron som är kopplad 400 V och du har JFB som inte löser, ingen överledning till jord. Klickar det i termostaten när du vrider från min till max. Att överhettningskyddet löser säger bara att termostaten är instabil och patronen värmer till max. VVB kan fungera ett tag, men kommer säkert att bråka igen. Återkom med resultatet
 
J jonaserik skrev:
OK men i början så skrevs det om en Nibe 300 och dom ser ganska lika ut på utsidan. skiljer på insidan med elen. Du får se vad det blir med att ha tryckt på den lilla röda. Det är en patron som är kopplad 400 V och du har JFB som inte löser, ingen överledning till jord. Klickar det i termostaten när du vrider från min till max. Att överhettningskyddet löser säger bara att termostaten är instabil och patronen värmer till max. VVB kan fungera ett tag, men kommer säkert att bråka igen. Återkom med resultatet
Ja, det låter ju rimligt och jag borde ändå snart byta till en mindre vvb.. Termostatvredet klickar i allafall när man vrider på det så nu får vi se om något händer. 🙏
Tack snälla för dina tips! :)
 
J jonaserik skrev:
OK men i början så skrevs det om en Nibe 300 och dom ser ganska lika ut på utsidan. skiljer på insidan med elen. Du får se vad det blir med att ha tryckt på den lilla röda. Det är en patron som är kopplad 400 V och du har JFB som inte löser, ingen överledning till jord. Klickar det i termostaten när du vrider från min till max. Att överhettningskyddet löser säger bara att termostaten är instabil och patronen värmer till max. VVB kan fungera ett tag, men kommer säkert att bråka igen. Återkom med resultatet
Har börjat droppa lite från avtappningsventilen nu så få se hur länge den orkar jobba denna gång! :D
 
E Eldpuman skrev:
Har börjat droppa lite från avtappningsventilen nu så få se hur länge den orkar jobba denna gång! :D
Börjat att droppa. Då börjar den att värma, vattnet i VVB ökar i volym och säkerhetsventilen börjar att pinka lite. Gott
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.