Hej!

Bor i lägenhet med självdrag så kan endast ha kolfilterfläkt och sen en separat frånluftsventil i köket. Vi håller på att flytta köket till rummet bredvid så behöver göra en liten förlängning på ventilationen bort till den nya placeringen.

Tidigare satt det en eternitkanal från ovanför spisen som är nedplockad så nu är det bara ett hål i taket kvar i andra änden. Hur ska jag bygga den nya ventilationen? Sätta en stos mot hålet och sen dra rör bort genom väggen och in i köket där man har någon slags frånluftsventil? Använder man rör eller slang för det?

Är nybörjare på det här så uppskattar verkligen hjälp!
 
  • Bild av ett måttband framför ett ojämnt hål i betongtaket för ventilation i en lägenhetsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av ett hål i ett betongtak med en trälinjal, indikerar behov av anpassning för köksventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En imkanal är normalt spirorör.
En imkanal ska ovillkorligen brandisoleras så fort den lämnar köket.
Finns det bara en frånluft i köket så är det en imkanal.

Sen behöver du styrelsens godkännande till att ändra på luftkanaler.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
En imkanal är normalt spirorör.
En imkanal ska ovillkorligen brandisoleras så fort den lämnar köket.
Finns det bara en frånluft i köket så är det en imkanal.

Sen behöver du styrelsens godkännande till att ändra på luftkanaler.
Okej! Så spirorör som man klär in i brandisolering när den går i rummet intill? Måste man göra så eftersom det räknas som att röret går in i en annan brandcell när den lämnar köket? Har svårt att hitta information om det här fallet. Det mesta som står handlar om när man har en köksfläkt med utsug.
 
BirgitS
Jag tror inte att reglerna är olika för olika sorters fläktar eller för den delen en imkanal utan fläkt i köket.

Jag har för mig att inne i köket ska det vara minst 3 cm luft omkring röret om det inte är brandisolerat.
 
Nej, det är inte för att den går in i annan brandcell.
Ser att jag eventuellt skrev lite fel.

Generellt så ska en imkanal vara brandisolerad i hela sin längd undantag för anslutningsslangen till spisskåpan. Men om imkanal bara betjänar en lägenhet/brandcell så behöver inte imkanalen brandisoleras förrän den lämnar rummet den börjar i.
Men om imkanal betjänar flera lägenheter/brandceller så ska hela imkanalen brandisoleras alternativt monteras brandsjäll vid passerande av brandcellsgräns.

Med andra ord så behöver imkanalen troligen brandisoleras även i köket.

Hela din lägenhet är en brandcell.
Varje lägenhet är sin egna brandcell.



En imkanal behöver inte ha någon fläkt för att dem ska falla in under reglerna för imkanal.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, det är inte för att den går in i annan brandcell.
Ser att jag eventuellt skrev lite fel.

Generellt så ska en imkanal vara brandisolerad i hela sin längd undantag för anslutningsslangen till spisskåpan. Men om imkanal bara betjänar en lägenhet/brandcell så behöver inte imkanalen brandisoleras förrän den lämnar rummet den börjar i.
Men om imkanal betjänar flera lägenheter/brandceller så ska hela imkanalen brandisoleras alternativt monteras brandsjäll vid passerande av brandcellsgräns.

Med andra ord så behöver imkanalen troligen brandisoleras även i köket.

Hela din lägenhet är en brandcell.
Varje lägenhet är sin egna brandcell.



En imkanal behöver inte ha någon fläkt för att dem ska falla in under reglerna för imkanal.
Okej tack! Så eftersom frånluften från mitt kök ansluter till husets ventilationsstam så räknas det som att imkanalen betjänar flera lägenheter?
Hur gör jag brandisoleringen i praktiken? Tänker att jag ska sätta upp spirorör och sedan klä det med en brandmatta med brandklass EI15. Vet du om något särskilt gäller vid väggenomföringen? Är det tex okej att brandmattan nuddar väggen?
 
Jag kom på nu att jag kanske måste ha en renslucka också. Det är en takstos där kanalen lämnar min lägenhet, sen 90 gradersböj för att kanalen ska gå horisontellt, sen en till 90 gradersböj för att svänga in i köket. Någon som vet?
 
BirgitS
nybbstrom nybbstrom skrev:
Hur gör jag brandisoleringen i praktiken? Tänker att jag ska sätta upp spirorör och sedan klä det med en brandmatta med brandklass EI15. Vet du om något särskilt gäller vid väggenomföringen? Är det tex okej att brandmattan nuddar väggen?
Ja, det är okej att brandmattan går mot väggen.
nybbstrom nybbstrom skrev:
Jag kom på nu att jag kanske måste ha en renslucka också. Det är en takstos där kanalen lämnar min lägenhet, sen 90 gradersböj för att kanalen ska gå horisontellt, sen en till 90 gradersböj för att svänga in i köket. Någon som vet?
Man behöver renslucka om det behövs för att det ska gå att komma åt hela sträckningen. Se här:
https://imkanal.se/projektering/#rensluckor
https://www.byggahus.se/forum/threads/regler-foer-placering-av-renslucka-pa-imkanal.109212/
Dubbelkolla med områdesansvarig sotare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.