Ska bygga talan i marknivå med nedsänkt bjälklag. Blå streck är bärlinor, och cirka 8 meter däremellan så behöver skarva reglarna (gröna och lila streck).

Är det rimligt att låta alla skarvar ligga på linje där i mitten eller bör jag förskjuta varje regel något? Alltså så att regel #1 har kortare grön linje och längre lila, omvänt på nästa och så vidare. Båda alternativen är möjliga utifrån längd på materialet.
 
  • Bild på en trädgård med blå och lila markeringar på marken, planering för talanbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För en altan skulle jag låta skarvarna ligga i linje och använda mig av hålplattor och ankarskruv för att skarvarna ska ligga där de ska vara
 
  • Gilla
tomas.egnerfors
  • Laddar…
Vilken funktion fyller bärlinorna i ditt bygge? De verkar inte bära något eftersom det är sten under varje regel. Som mest så täpper de igen hålen som annars blivit mellan reglarna ut mot gräsmattan och hindrar i viss mån reglarna från att vrida sig. För att underlätta bygget hade jag satt en en "bärlina" av samma dimension som reglarna i ytterkant, på mitten och i innerkant.

Med så många upplag kan du strunta i bärlinorna. Det kommer vara väldigt svårt att få allt i våg med så många upplag och du kommer antagligen behöva sätta kilar eller palla upp någonstans för att få det plant.

Om du förskjuter skarvarna så se till att alltid ha tre upplag på regeln. Du behöver iså fall även förskjuta upplagen.

Glöm inte att använda skruvautomat till trallen!
 
Då du ändå har ett stöd under varje skarv, så spelar det inte någon större roll. Låt längderna avgöra, så du får så lite spill som möjligt.
 
  • Gilla
Neumank
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Vilken funktion fyller bärlinorna i ditt bygge? De verkar inte bära något eftersom det är sten under varje regel. Som mest så täpper de igen hålen som annars blivit mellan reglarna ut mot gräsmattan och hindrar i viss mån reglarna från att vrida sig. För att underlätta bygget hade jag satt en en "bärlina" av samma dimension som reglarna i ytterkant, på mitten och i innerkant.

Med så många upplag kan du strunta i bärlinorna. Det kommer vara väldigt svårt att få allt i våg med så många upplag och du kommer antagligen behöva sätta kilar eller palla upp någonstans för att få det plant.

Om du förskjuter skarvarna så se till att alltid ha tre upplag på regeln. Du behöver iså fall även förskjuta upplagen.

Glöm inte att använda skruvautomat till trallen!
Sorry, jag kunde har varit tydligare - eftersom det är nedsänkt bjälklag så är de ju snarare reglar i ytterkant - i samma dimension som övriga lila/gröna reglar. De hamnar på samma nivå för att hålla ihop konstruktionen runt omkring snarare än att lyfta upp reglarna.

Hade tänkte förskjuta upplagen på lämpligt sätt för att bibehålla tre upplag per regeln i så fall också ja - tack för att du nämner det!

Bra tips med att sätta en tvärgående i mitten och skapa två stora fack. Något att fundera på även om jag tänker att mina i antal generösa kortlingar fyller viss del av funktionen. Dock inte tagit höjd för balkskor för en tvärgående i mitten utan tänkte skruva ihop lila och grön regel med en kortare överlappande bit.
 
K
Sätt en tvärgående regel där grön och lila möts, så har du löst ditt problem på enklast möjliga sätt.
 
  • Gilla
Salamander34
  • Laddar…
K
Du behöver inte använda balkskor heller, konskruktionsskruv som skårskruvas räcker.
 
Skarva i samma linje tror jag inte är någon fara om man drar en skarvlapp på sidan.
Är i startgroparna för mitt altanbygge och har tänkt bygga med liknande konstruktion.
Har försökt komma på nåt bättre sätt för att inte få så många stödpunkter men inte kommit fram till något vettigt. Är det bästa lösningen?
 
I Inredningssnickarn skrev:
Skarva i samma linje tror jag inte är någon fara om man drar en skarvlapp på sidan.
Är i startgroparna för mitt altanbygge och har tänkt bygga med liknande konstruktion.
Har försökt komma på nåt bättre sätt för att inte få så många stödpunkter men inte kommit fram till något vettigt. Är det bästa lösningen?
Grövre dimensioner ger färre stödpunkter så antingen går du bara upp i dimension och/eller dubblerar de reglar som ligger på stöd.
 
Jag hade gjort som flera andra har föreslagit redan och kört med en regel på mitten också.

Har du tänkt att ha en fris på din altan?
Ett alternativ till fris (som man gör för att slippa se ändträ) är att ha en större dimension på dom yttre reglarna och sätta skruvreglarna nedsänkt 28mm.
Blå reglar i ditt exempel = 170x45mm
Grön och lila = 145x45mm

Grön och lila fäster du då 28mm ned på blå regel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.