Vår gräsmatta mår generellt bra - ganska sandig kompakt jord i området. Vi rensade bort 10 kvm murgröna och sådde där nytt gräs i höstas, och det har tagit sig väldigt bra. Det är lite mossa här och där i trädgården.

Det märkliga är dock ett par fläckar i mitten av gräsmattan där jag rensade bort mossa (ingen särskilt skuggig plats - tvärtom, mitt på mattan som får maximalt med sol) och gjorde precis likadant som den övriga sådden (ny jord, gräsfrö, toppdress) - av någon anledning vill gräsfröna inte ta sig här. Det övriga nya gräset har jag fått klippa flera gånger nu under våren, men på dessa fläckar så kommer max ett par tio trötta grässtrån upp.

En fläckig gräsmatta med en bar, jordig fläck i mitten omgiven av frodigt gräs och några små växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsnitt av en gräsmatta med ojämn grästillväxt och ett par kala fläckar i soligt läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har tröttnat på att se fläckarna nu så jag rensade bort svamparna, rev upp dem igen, grävde mig ner ca 5 cm och lade ner ny planteringsjord, strödde nya gräsfrön och lite Algomin och lite mer jord ovanpå så att gräset har något att sträva igenom när fröna väl tagit sig. Vi får se hur resultatet blir inom den närmaste veckan.

Nyplanterade gräsfröfläckar på en annars välmående gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det någon som vet varför de här fläckarna uppstår och varför min första behandling inte funkade?
 
H hustomte85 skrev:
Vår gräsmatta mår generellt bra - ganska sandig kompakt jord i området. Vi rensade bort 10 kvm murgröna och sådde där nytt gräs i höstas, och det har tagit sig väldigt bra. Det är lite mossa här och där i trädgården.

Det märkliga är dock ett par fläckar i mitten av gräsmattan där jag rensade bort mossa (ingen särskilt skuggig plats - tvärtom, mitt på mattan som får maximalt med sol) och gjorde precis likadant som den övriga sådden (ny jord, gräsfrö, toppdress) - av någon anledning vill gräsfröna inte ta sig här. Det övriga nya gräset har jag fått klippa flera gånger nu under våren, men på dessa fläckar så kommer max ett par tio trötta grässtrån upp.

[bild][bild]


Har tröttnat på att se fläckarna nu så jag rensade bort svamparna, rev upp dem igen, grävde mig ner ca 5 cm och lade ner ny planteringsjord, strödde nya gräsfrön och lite Algomin och lite mer jord ovanpå så att gräset har något att sträva igenom när fröna väl tagit sig. Vi får se hur resultatet blir inom den närmaste veckan.

[bild]

Är det någon som vet varför de här fläckarna uppstår och varför min första behandling inte funkade?
Du skriver att du rensade bort svampar? Det finns en del svampar som konkurrerar ut gräset helt. Oftast växer de i form av en ring som succesivt får större diameter. Det finns inget som garanterat biter på sådan svamp. Man kan prova att hälla på Atamon eller Binab men det är inte säkert att det hjälper. Det som hjälper men tar lite tid är att vattna och sköta om gräsmattan och efter nån säsong så har gräset vunnit över svampen...
 
Ja, det såg ut lite som en sån häxring mot slutet av sommaren förra året (vi flyttade in i juli/aug-skiftet) i närheten av två av de platser med fläckar där gräset inte tar sig. På de övriga platserna har det däremot inte vuxit svampar.

Jag har prövat gödsla rikligt med Algomin nu under våren, dels har jag gödslat hela gräsmattan men också några extra gånger just runt de här områdena, men svamparna dyker upp ändå. Det kan väl inte vara fel att hålla dessa områdena bevattnade ordentligt?
 
Kör ner en grep eller spade och se vad som finns under ytan.
 
J
  • Gilla
Blazter
  • Laddar…
engs
Har flera sådana häxringar. Ofta är det en en ring med sämre tillväxt där svampen dyker upp och sen en ring innanför där det faktiskt verkar växa bättre är vanligt, dvs där gräset kommer upp igen.

Läste någonstans att om man har två häxringar kan man byta plats på en del. Gräva upp två tuvor med mycel och byta plats på de helt enkelt. Tanken var att de båda svamparna då skulle konkurrera med varandra så gräset har större chans ta över.

Risken är väl att man bara skapar fler ringar, blir som olymiska-ringarna istället...
 
H hustomte85 skrev:
Ja, det såg ut lite som en sån häxring mot slutet av sommaren förra året (vi flyttade in i juli/aug-skiftet) i närheten av två av de platser med fläckar där gräset inte tar sig. På de övriga platserna har det däremot inte vuxit svampar.

Jag har prövat gödsla rikligt med Algomin nu under våren, dels har jag gödslat hela gräsmattan men också några extra gånger just runt de här områdena, men svamparna dyker upp ändå. Det kan väl inte vara fel att hålla dessa områdena bevattnade ordentligt?
Svamparna du ser i gräsmattan är ju bara svampens fruktkroppar. Det egentliga svampen är underjordisk mycelet och det slukar näring och fukt för gräset ändå. Vattna och pyssla om gräset du så konkurrerar det tids nog ut svampen. Kan vara bra och lufta lite med en grep också. Gräset föredrar en syrerikare jord än svampen. Men det finns inga snabba lösningar mot svamp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.