För ganska exakt ett år sedan satte jag 15m häck av barrotade liguster, alla plantor har klarat sig bra och verkar trivas.
I samband med planteringen så klipptes ligustern enligt instruktion som medföljde.

Grejen nu är att den växer väldigt ojämnt och om jag förstått rätt så ska det klippas bort 15cm på höjden
 
  • Ojämnt växande ligusterhäck längs en gräsmatta vid ett hus, i behov av beskärning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt växande ligusterhäck längs en husvägg med synlig beskärningsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanska lite sent men det går bra att hårdklippa sidorna nu. Framför allt på häckens baksida. Fixa samtidigt höjden så att den blir jämn och fin. Gör om det hela i slutet av augusti dvs då behöver du främst putsa den inför vintern.

Liguster är en snäll, tålig, tät och lättskött häckväxt men kräver 2 klippningar/säsong. Den kan hållas mycket smal, framför allt om den står skyddat som här. Jag skulle se till att det är hyfsat avstånd mellan den högre häcken och för framtida möjlighet till skötsel bör häcken inte bli så hög. Är det thuja/taxus? Ligustern kommer inte att må bra om den inte får ljus på dess baksida så thujan/taxus(?) bör klippas in. Annars får du ett tråkigt ligusterparti just där. Thujan (?) kommer att stjäla fukt och näring. Även längs husväggen bör det finnas tomt utrymme. (Jag kanske tolkat bilden fel avseende väggen.)

Egentligen borde häcken satts så att det blir större utrymme mellan vägg/thuja(?).

(Jag vet inte vilken del av landet det gäller.)
 
Redigerat:
  • Gilla
Harmagedon och 1 till
  • Laddar…
Tack för ditt utförliga svar.
Thujan står på grannens tomt som är 1m lägre ner än vår tomt, försöker hålla den så inklippt så gott de går. Tror den inte den stjäl någon näring med tanke på nivåskillnaden mellan tomterna.
 
yonna yonna skrev:
Kanska lite sent men det går bra att hårdklippa sidorna nu. Framför allt på häckens baksida. Fixa samtidigt höjden så att den blir jämn och fin. Gör om det hela i slutet av augusti dvs då behöver du främst putsa den inför vintern.

Liguster är en snäll, tålig, tät och lättskött häckväxt men kräver 2 klippningar/säsong. Den kan hållas mycket smal, framför allt om den står skyddat som här. Jag skulle se till att det är hyfsat avstånd mellan den högre häcken och för framtida möjlighet till skötsel bör häcken inte bli så hög. Är det thuja/taxus? Ligustern kommer inte att må bra om den inte får ljus på dess baksida så thujan/taxus(?) bör klippas in. Annars får du ett tråkigt ligusterparti just där. Thujan (?) kommer att stjäla fukt och näring. Även längs husväggen bör det finnas tomt utrymme. (Jag kanske tolkat bilden fel avseende väggen.)

Egentligen borde häcken satts så att det blir större utrymme mellan vägg/thuja(?).

(Jag vet inte vilken del av landet det gäller.)
Så här ser det ut från andra hållet om det är till nån hjälp
 
  • Utsikt över en trädgård med en klippt gräsmatta, planteringsbädd vid ett vitt hus, buskar och ett fruktträd i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Kanska lite sent men det går bra att hårdklippa sidorna nu. Framför allt på häckens baksida. Fixa samtidigt höjden så att den blir jämn och fin. Gör om det hela i slutet av augusti dvs då behöver du främst putsa den inför vintern.

Liguster är en snäll, tålig, tät och lättskött häckväxt men kräver 2 klippningar/säsong. Den kan hållas mycket smal, framför allt om den står skyddat som här. Jag skulle se till att det är hyfsat avstånd mellan den högre häcken och för framtida möjlighet till skötsel bör häcken inte bli så hög. Är det thuja/taxus? Ligustern kommer inte att må bra om den inte får ljus på dess baksida så thujan/taxus(?) bör klippas in. Annars får du ett tråkigt ligusterparti just där. Thujan (?) kommer att stjäla fukt och näring. Även längs husväggen bör det finnas tomt utrymme. (Jag kanske tolkat bilden fel avseende väggen.)

Egentligen borde häcken satts så att det blir större utrymme mellan vägg/thuja(?).

(Jag vet inte vilken del av landet det gäller.)
Jag tycker inte att två klippningar räcker för mina ligusterhäckar ska vara fina. Jag klipper in dem ordentligt på bredden innan lövsprickning. Sedan tycker jag att jag går runt och putsar dem mest hela tiden. Men jag har dem som "räcke" runt altanen och då blir man kanske lite kinkigare än om de står i tomtgräns.

Jag har också en ligusterhäck som har ena sidan alltför nära en spalje med vildvin. Sidan mot spaljen är såklart inte särskilt tjusig men den ser man ju inte och på andra sidan är häcken lika tät och grön som sina kompisar som har ryggen fri.

Så summa summarum...jag håller med Yonna. Liguster är en snäll och mycket tålig häck och allt den verkar riktigt kinkig med är att den måste klippas hårt för annars ser den ut som sly.
 
H Harmagedon skrev:
Jag tycker inte att två klippningar räcker för mina ligusterhäckar ska vara fina.
Visst! Häcken blir absolut mycket vackrare med fler klippningar - på samma sätt som man minitiöst klipper sina buxbomsbollar. 2 ggr/säsong är minimum men visst blir man både glad och imponerad över de som ägnar mer kärlek åt dessa!
 
  • Gilla
Harmagedon
  • Laddar…
hsd
Vi har ligusterhöck och när jag frågade en trädgårdsmästare på en handelsträdgård fick jag veta att ligister skall klippas minst 3 gånger om året, dp kommer de att bli tät och fin
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Visst! Häcken blir absolut mycket vackrare med fler klippningar - på samma sätt som man minitiöst klipper sina buxbomsbollar. 2 ggr/säsong är minimum men visst blir man både glad och imponerad över de som ägnar mer kärlek åt dessa!
Jag tror att många som har nysatt liguster är lite rädd för att klippa hårt från början. Man vill ju ha upp den i önskad höjd men min upplevelse är att man inte förlorar många veckor på att klippa ordentligt utan att man istället bygger en stark och tät häck som växer ännu bättre. Jag vill ha väldigt tätat grenvarv i mina häckar så att de inte viker sig för den blötsnö vi i Stockholmsområdet brukar få ett par gånger per vinter. Vill varna lite för att just gränsen mellan planket, och kanske också tujan kan bli lite extra utsatt för blötsnö. Den tenderar att åka ner i sjok mellan min spalje och häcken. Därför har jag armerat lite där. Stoppar ner armeringsjärn med med ca 50 cm mellanrum och drar lite hampasnöre mellan. Så kan häcken luta sig mot den innan jag hinner ut och kan skyffla bort snön. Men det gäller ju en häck som är 1.20 hög och inte en liten nyplanterad.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.