Hej på er! Jag har en Husqvarna Automower 420 och ska nu lägga till ytterligare en gräsmatteyta.

För att klipparen ska komma till den nya ytan så kommer den att passera ett 15 meter långt område belagt med marksten. Jag lägger begränsningskablar samt en guidelina under markstenarna.

Jag tänker mig att det optimala är att göra passagen så smal som möjligt, dvs 60 cm med guidelinan i mitten.

Jag gör så att klipparen vid start automatiskt letar sig ut till det nya området med en sannolikhet på 20%. Det bör fungera.

Problem som jag ser

1) Det nya området är ganska litet. Det räcker om klipparen stannar där ca 30 minuter jag vill inte att klipparen ska köra ett fullt pass på 3 timmar därinne.

2) Det skulle nog kunna hända ibland att när klipparen klipper (inte söker) att den råkar hitta in i korridoren. Det skadar ju inte att få markstenen klippt men jag skulle irretera mig på om klipparen inte är intelligent nog att inse att den är i en smal passage och att den försöker klippa området. Vrida sig, starta, stoppa, vrida sig, starta, stoppa i en evinnerlig loop. Jag kan se det hela framför mig faktiskt.

Någon som har några kommentarer till det? :D
 

Bästa svaret

C
kramfors kramfors skrev:
Någon som har några kommentarer till det? :D
Vi har två passager varav en leder till en mindre yta.
Enligt min erfarenhet kommer inte 1) att vara ett problem. Har aldrig upplevt att klipparen spenderar oproportioneligt mycket tid på den lilla ytan, utan den verkar förstå ytornas storlek och ägna lagom mycket tid på respektive yta. Då har vi förvisso en modell med GPS.
2) däremot kommer i princip garanterat att inträffa. Vår klippare kan stå och böka en bra stund när den lyckas irra sig in i en passage.
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
Hej,

Problem 1 kan lösas även utan GPS genom att ställa in flera olika utkörningslängder innan roboten börjar klippa för olika områden av gräsmattan, tex A) det område som laddstationen står i; B) ett satelitområde bortom korridoren, tex 15 m och C) ytterligare satellitområde bortom ytterligare en korridor, tex 25m. Sen ställer man in hur ofta roboten börjar klippa vid respektive område i %.

Problem 2 ska jag försöka lösa. Vid ett första försök irrade sig roboten in i korridoren (60 cm) och började försöka klippa stenarna. Men jag tänkte försöka smalna av öppningen till korridoren, så att roboten bara kommer in vid utkörningen till område B, men inte under pågående klippning.

Tar gärna emot tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.