Hej, i vår lägenhet ligger ett slitet och illa lagt skeppsgolv. Gummilisterna är slitna och av varierad tjocklek men plankorna är av massiv ek och borde gå att få hur fina som helst. Jag är helt oerfaren som renoverare men undrar om det kan vara möjligt att riva upp golvet, ta bort gummirester och lägga det som ett vanligt plankgolv därefter. Eller kommer slutresultatet bara bli skit tro?
 
Düsseldorff
Vad är det för gummi du syftar på? Är det nåtning mellan planken? Den tar du bort med nåtskrapa.
 
Gummilisten är en del av skeppsgolvet, tror det är mest estetiskt men enligt junkers ligger den också där för att ”absorbera rörelser så att golvet ser likadant ut hela året”. Antagligen är golvet i vår lägenhet dåligt lagt då gummilisterna nu är av väldigt varierad storlek. Jag är hur som helst inte så förtjust i den stilen men vill inte slänga ut vackra träplankor om det inte är ett måste, men kanske bara är att prova!
 
Ja, problemet är ju att jag vill bli av med gummilisten. Men det känns helt klart svårare!
 
S Signe Kjellman skrev:
Ja, problemet är ju att jag vill bli av med gummilisten. Men det känns helt klart svårare!
Är det solida taljor går det säkert att lösa. Plocka upp golvet från ena sidan och fräsa ner planken, sen kanske nåt på båda sidor och lös fjäder för att hålla brädden så gott det går. Skruvar du sen golvet kommer det ju bli årstidsväxlingar i bredden på springorna men så är det med levande material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.