Vi har köpt ett fritidshus och rivit ner takpaneler och tak för att upptäcka misstänksamma hål i träet och en del olika djur. Någon som har kunskap kring vad det är för insekter? Silverfisken känns självklar om jag inte är ute och cyklar.

Har försäkring genom Tre Kronor men Anticimex har inte varit på plats än för att besiktiga för hussvamp (som också inkluderar träskadeinsekter) vilket innebär att vi i nuläget inte är försäkrade om detta skulle vara ett allvarligt pronlem.

Hej alla,

Vi har nyligen köpt ett fritidshus och börjat renovera genom att riva ner takpaneler och tak. Till vår stora förvåning har vi upptäckt misstänksamma hål i träet samt en del olika insekter. Jag är ganska säker på att vi har silverfisk, men det är också andra insekter som jag inte kan identifiera. Är det någon här som har erfarenhet och kan hjälpa oss att identifiera vad det kan vara för insekter? Jag misstänker att det kan vara träskadeinsekter som husbock, träbock eller kanske bara en svart soldatfluga. Men vad är då hålen?

Försäkringsmässigt har vi Tre Kronor, men Anticimex har ännu inte varit på plats för att besiktiga för hussvamp, vilket också skulle inkludera träskadeinsekter. Detta innebär att vi för närvarande inte är försäkrade om detta visar sig vara ett allvarligt problem.

Är det någon som har gått igenom något liknande och kan ge råd om hur vi bäst går vidare? Vad bör vi tänka på och hur ska vi hantera kontakten med försäkringsbolaget och Anticimex?

Tack på förhand för all hjälp och alla tips!
 
  • Närbild på en misstänkt silverfisk på ett skadat träområde med synliga hål och sprickor i materialet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis skadat träverk med misstänksamma hål och en insekt, potentiellt indikation på träskadeinsekter i ett fritidshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål och skador i trä med spån och en insekt, tecken på möjliga träskadeinsekter i hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanel med runda och ovala hål markerade med röda cirklar, möjliga tecken på träskadeinsekter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av träbalk i tak med hål och en insekt, eventuellt bekymmer för husägare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insekt på trä med misstänksamma hål – potentiell träskadeinsekt i fritidshus under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Det första är tveklöst en silverfisk. Den andra är jag osäker på. Du har ingen bild tagen rakt på insikten? Alltså inte i vinkel.
 
  • Gilla
Sommarställe
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det första är tveklöst en silverfisk. Den andra är jag osäker på. Du har ingen bild tagen rakt på insikten? Alltså inte i vinkel.
Tack för svar. Här kommer en bättre bild. Också va där myror också ja.
 
  • Myra nära ett hål i trä, indikerar eventuell skada eller bo på träytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat trä med myror på byggnadskonstruktion, synliga tecken på skadedjur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på skadat trä med synliga myror och spår av myraktivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.