Hej!
Jag befinner mig mitt i en köksrenovering och har en fundering kring montering av gips. För att få schyssta släta ytor att jobba med har jag bestämt mig för att montera nya gipsskivor, eller skära ut och montera nytt på sina håll. En av väggarna, ytterväggen, är av lättbetong. Den är dels målad, dels helt ren och dels limrester på. Jag har läst att man kan montera gips på lättbetong med kakelfix, som jag råkar ha hemma. Men isåfall behöver jag väl få bort både limrester och färg för att kakelfixen ska fästa ordentligt? Tänker jag rätt? Finns det ett smartare sätt att montera gipsen?

Tack på förhand!
 
  • Inomhusbyggarbetsplats med avlägsnade gipsskivor visande lättbetongvägg med limrester och målarfärg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt korrekt så måste limrester och färg bort för att man ska kunna garantera att det kommer hålla och inte få släpp... glöm inte prima också.

Jag hade dock slipat rent och sen spacklat istället för att limma upp gips. ;)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Helt korrekt så måste limrester och färg bort för att man ska kunna garantera att det kommer hålla och inte få släpp... glöm inte prima också.

Jag hade dock slipat rent och sen spacklat istället för att limma upp gips. ;)
Tack för svar! Jag funderar just nu på en speciallösning då limmet sitter som berget.. om jag får bort all färg som och kör primer och kakelfix runt om, så kanske det räcker att sätta några spikplugg på den limmade ytan? Eller kan limmet skada gipset på nåt sätt?

Okej. När du säger spackla och slipa, vad tänker du i spackelväg då? Gipsbruk eller sandspackel eller nåt annat? Det största problemet för mig är egentligen att få bort limmet :)
 
C Carl Arvidsson skrev:
Tack för svar! Jag funderar just nu på en speciallösning då limmet sitter som berget.. om jag får bort all färg som och kör primer och kakelfix runt om, så kanske det räcker att sätta några spikplugg på den limmade ytan? Eller kan limmet skada gipset på nåt sätt?

Okej. När du säger spackla och slipa, vad tänker du i spackelväg då? Gipsbruk eller sandspackel eller nåt annat? Det största problemet för mig är egentligen att få bort limmet :)
Kolla denna tråden

https://www.byggahus.se/forum/threads/skrapa-bort-gammalt-lim-pa-betonggolv.520521/#post-5770420
 
  • Gilla
Carl Arvidsson
  • Laddar…
Vad ska upp på ytan sen? Finns ju grader i helvetet… det du redan har fått tips om är det officiella sättet som blir så bra det kan tänkas. Det bör du följa om du ska kakla upp på ytan.

Ska du ha en ren målad yta eller montera överskåp och bara en del av ytan är fri så finns ju alternativ som ”fuskar” en aning. Under alla förutsättningar måste ytan vara helt slät innan och helt ren från fetter medels flertalet avtvättningar med målartvätt. Att tex prima en väl avtvättad plan målad yta och sen limma upp gips med flexfix kan fungera. Man ökar möjligheterna att lyckas med en produkt som tex lip flexicol som är som ett mellanting mellan fix och monteringslim som biter bra på målade ytor förutsatt att färgen sitter hårt och är fettfri.
 
  • Gilla
Carl Arvidsson
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Vad ska upp på ytan sen? Finns ju grader i helvetet… det du redan har fått tips om är det officiella sättet som blir så bra det kan tänkas. Det bör du följa om du ska kakla upp på ytan.

Ska du ha en ren målad yta eller montera överskåp och bara en del av ytan är fri så finns ju alternativ som ”fuskar” en aning. Under alla förutsättningar måste ytan vara helt slät innan och helt ren från fetter medels flertalet avtvättningar med målartvätt. Att tex prima en väl avtvättad plan målad yta och sen limma upp gips med flexfix kan fungera. Man ökar möjligheterna att lyckas med en produkt som tex lip flexicol som är som ett mellanting mellan fix och monteringslim som biter bra på målade ytor förutsatt att färgen sitter hårt och är fettfri.
Hej! Tack för svar! Ja som du skriver så ska ytan kaklas senare, det är därför jag vill vara noggrann. Jag känner mig som hyfsat novis inte speciellt bekväm med att gipsputsa en vägg, därför lär jag nu försöka få väggen helt ren och primea sen sätta kakelfix och förstärka med några spikplugg runt om skivan. Färgen är åtminstone mycket lätt att få bort :)
 
Okay, rent underlag är då ett måste. Gärna ner till underliggande puts om som primas innan du kör kakekfix. Flexicol eller liknande om du inte orkar arbeta dig genom färglagret.

Spikpluggen tror jag du kan eliminera, det är svårt att få den att fylla någon funktion här. Om du absolut vill säkra upp skivan innan ditt fix har brunnit så är det snarare en skruv med relativt liten skalle med grövre gänga som du bör använda som du måste dra i otroligt försiktigt så att inte gängorna börjar slira. Jag växlar själv mellan att använda vanlig 55mm spånskiveskruv med en längre/grövre variant som backup om det börjar slira innan skallen har försänkts i gipsen.
 
  • Gilla
Carl Arvidsson
  • Laddar…
Montagelim och gipsskruv så behöver du inte slipa bort gammalt bös.
Gipsskruv från Essve på 5,2x38 mm i en 400-pack förpackning, prisinformation inkluderad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.