Har skickat in mina handlingar till kommunen för mitt planerade fritidshus
och rivning av mitt gamla.

Fick tillbaka en begäran om kompletterande handlingar och
en sak fångade mitt öga.

Där står;
--------------------------------------------------------------------------------------

Ärende: Uppförande av enbostadshus och rivning av fritidshus.

--------------------------------------------------------------------------------------

Vad sjutton beryder detta? anser dem att huset är för stort eller något för
att räknas som fritidshus? huset är 79.9kvm i 1 ½ plan.

Energikraven på enbostadshus är ju mycket tuffare än fritidshus och
då kommer inte min luft/luft pump räcka!


Någon som varit med om att kommunen ändrat en ansökan från
fritidshus till enbostadshus??
 
Jaha, tydligen är det så att bara för att jag idag är skriven på adressen så räknas
det per automatik som enbostadshus! Känns väldigt jobbigt att behöva göra om
allt för en helt ny standard bara för att man är skriven på adressen??
Ska vi flytta till lägenhet och ha detta som fritidshus i framtiden blir det
väl dyrare om det är klassat som enbostadshus??
 
Om jag ska vara opartisk i frågan (vilket byggnadsnämnden är) skulle jag nog fråga mig om inte ett fritidshus är ett hus man bebor på "fritiden" och inte permanent.
Om du kommer ha det som fritidshus framöver så kanske du bör skriva dig någon annanstans tillsvidare.
Om du tänker bo där permanent så bygg som om det är ett permanentboende. De regler som finns avseende energiåtgång, ventilation o.s.v. är inte till för att jävlas med medborgarna. De är till för att vi ska få en någorlunda dräglig tillvaro.
Jag håller själv på att bygga till mitt "fritidshus" som vi faktiskt inte kommer bo permanent i (ligger allt för långt från arbete m.m.) Jag bygger ändå permanentstandard på allt, förutom uppvärmning som jag inte har någon alls.
 
Jo jag förstår ju att det inte är för å jävlas men jag har ringt så många gånger till kommunen och hört
mig för om detta, om det är möjligt att bo permanent i fritidshus och dem svaren jag fått
har varit att det inte är några problem.

Jag skulle också utan vidare anpassa allt till permanentboende avseende ventilation och värmesystem mm
om det inte vore för den medkostnaden det innebär som jag inte räknat med.

Att gå från luft/luftvärmepump + elradiatorer till vattenburet värmesystem innebär ju en ganska stor skillnad.

Visserligen så kommer man väl förmodligen spara pengar med ett vatteburet värmesystem,
men när man inte har dem extra 120 000 kr att lägga på det så blir det ju lite svårt.
Då äts hela budgeten för oförutsedda utgifter upp, som jag hade hoppas skulle räcka
till annat... =(
 
swecul skrev:
Jo jag förstår ju att det inte är för å jävlas men jag har ringt så många gånger till kommunen och hört
mig för om detta, om det är möjligt att bo permanent i fritidshus och dem svaren jag fått
har varit att det inte är några problem.

Jag skulle också utan vidare anpassa allt till permanentboende avseende ventilation och värmesystem mm
om det inte vore för den medkostnaden det innebär som jag inte räknat med.

Att gå från luft/luftvärmepump + elradiatorer till vattenburet värmesystem innebär ju en ganska stor skillnad.

Visserligen så kommer man väl förmodligen spara pengar med ett vatteburet värmesystem,
men när man inte har dem extra 120 000 kr att lägga på det så blir det ju lite svårt.
Då äts hela budgeten för oförutsedda utgifter upp, som jag hade hoppas skulle räcka
till annat... =(
Kan du inte ha elradiatorer i ett bostadshus ?
Med en luft-luft pump torde det väl bli tillräckligt, kan du inte visa några beräkningar på det för kommunen ?

Sen förstår jag dom lite måste jag säga: Man kan flytta in i ett fritidshus utan att behöva klassa om det, men bor man redan på en address så kan det knappast räknas som fritidshus utan då blir det ju en bostad per automatik (det byggs ju med avsaeende på permanentboende)...

/K
 
Ok, jag ger mig... vi klassar om det till enbostadshus! =)

Däremot kan jag inte ha luft/luft pump plus elradiatorer...
Måste klara mig inom 110Kwh/ kvm och år i uppvärmningskostnad, därför blir det en IVT 490 istället.
Skulle jag ha el-element är kravet 75Kwh/ kvm och år, vilket inte går...
 
Kan ha fel men jag tror inte man kan begränsa (och därför inte göra skillnad) hur huset ska användas. Man kan begränsa storlek odyl som gör att det i princip bara går att använda som fritidsboende men standarden kan man inte rucka på. Ingen kan hindra dig att du flyttar in i ditt fritidshus och bygger du så ska huset vara anpassat enligt dagens krav. Bygger du om befintligt hus kommer du antagligen lättare undan.

ES
 
ersam skrev:
Kan ha fel men jag tror inte man kan begränsa (och därför inte göra skillnad) hur huset ska användas. Man kan begränsa storlek odyl som gör att det i princip bara går att använda som fritidsboende men standarden kan man inte rucka på. Ingen kan hindra dig att du flyttar in i ditt fritidshus och bygger du så ska huset vara anpassat enligt dagens krav. Bygger du om befintligt hus kommer du antagligen lättare undan.

ES
Jo man kan göra skillnad.
Jag håller på att bygag ett fritidshus, och har massa dispanser på bla byggfelsförsäkring (gamla reglerna), ventilation, energi, handikappanpassning mm eftersom det inte är avsett för permanentboende.

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.