Hej

Köpte en röjsåg.

Husqvarna 545FR

Har röjt sly i skogen. Nu efter några månader i källaren tog jag fram den igen. Men nu vill den inte fungera.

Vi har försökt med choke och full gas. Den startar men dör när vi tar bort choken. Det har hänt att den fortsätter gå utan choke, men då gasar vi full gas och så fort vi släpper gasen lite grann så dör den.

Någon som vet något om detta problem.

MVH

Marcus
 
Jag gissar på att du fått avlagringar i förgasaren. Ta isär den och rengör.

Ett annat alternativ kan vara att bränslet blivit för gammalt. Då måste det bytas ut.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Luftningen , vakuum stryper bränsle slangen , prova att töm den på bensin å ta loss slangar å blås rent med förgasarspray eller tryckluft , kolla luftningen på tanken , kan vara en nål där skit har fastnat , om du inte kan skruva själv är lättast att lämna på service så fixar dem den åt dig
 
Har den bara legat oanvänd några månader i uppvärmt utrymme så kan det ju i vart fall inte vara bränslet som legat och blivit gammalt eller förgasaren som slammat igen. Du har ju i vart fall valt en bra modell/märke av röjsåg. Har motsvarande "pro modell" från Jonsered. 👍
Btw, kör du på alkylat bränsle? Har dessvärre inga tips att ge dig.
 
Är det en membranförgasare?
Ibland torkar och spricker membranet, värt att undersöka!

Har exakt samma problem på min partner, bensintrimmer..
 
Det var luftningen i tanklocket. Kanske borde man tänkt på direkt. Men maskin är inte så gammal.
 
T Tellan8383 skrev:
Det var luftningen i tanklocket. Kanske borde man tänkt på direkt. Men maskin är inte så gammal.
Hur gjorde du för att lösa problemet då?
 
skived skived skrev:
Hur gjorde du för att lösa problemet då?
Tog loss locket och köra tryckluft i det lilla hålet.
 
Mhmm, det lilla hålet? Vart sitter det?
(Som gubben sa)

Skämt åsido, seriös fråga ändå
 
Finns ett (pytte)litet hål i tanklocket, för att släppa in luft i tanken i takt med att bränslet går åt. Annars blir det alltså undertryck, och bränslet vill inte lämna tanken.
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Finns ett (pytte)litet hål i tanklocket, för att släppa in luft i tanken i takt med att bränslet går åt. Annars blir det alltså undertryck, och bränslet vill inte lämna tanken.
Okej! Bra att veta 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.