Hej håller på med att

bygga ut min befintliga oisolerade friggebod.
Tänkte att den nya delen skulle bli lite mer seriös.
Kanske isoleras i framtiden.
Men tänker bygga utan isolering först.
Dock slog det mig att jag nog gjort bort mig med golvet.
Kostar mig inte många kronor att isolera golvet?

Har grävt ner 6 plintar. Ca 10cm 8-16 grus på.
Sen 145 reglar.
Golvet är ca 2.30x1.80m
Frågan är nu om det kan bara en idé att ta upp golvet innan det är försent och trycka in 10cm frigolit?
Men då kommer det ju vara en glipa på ca 5cm upp till golvet om jag lägger den rätt på gruset?
Kommer de med tiden tåla en del fukt som kan tänkas bli? Kommer jag även behöva vinduk eller liknande?
Kanske även skall dra på vinduk före fjällpanelen för ev framtids isolering, se bilder.
Tanken är att gamla/nya Boden är separerade.
Dvs. varsin ingång.

Passar på att fråga ang. Ventilation.
2 ventiler 1 i varje ändå?
 
  • Nybyggt trägolv för friggebod på plintar med grusunderlag och reglar, bredvid en grön buske.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis färdigställt trägolv i byggprojekt, med synliga reglar och grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Totte_S
Det är bättre att du isolerar med mineralull om du ändå lyfter på golvet. Du kan spika läkt på sidorna av golvbjälkarna i facken, sedan lögger du en blindbottenskiva på läkten och sedan mineralull hela vägen i bjälklaget. Med bjälklagsskiva blir det tillräckligt vindtätt. Frigolit är svårt att få tillräckligt tätt och varför använda nägot som man inte brukar använda?
 
  • Gilla
Daniel Larsson
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Det är bättre att du isolerar med mineralull om du ändå lyfter på golvet. Du kan spika läkt på sidorna av golvbjälkarna i facken, sedan lögger du en blindbottenskiva på läkten och sedan mineralull hela vägen i bjälklaget. Med bjälklagsskiva blir det tillräckligt vindtätt. Frigolit är svårt att få tillräckligt tätt och varför använda nägot som man inte brukar använda?
Glömde lägga upp bilderna..
Fick för mig att kör med frigolit/cellplattor men kanske bara gäller på gjutna plattor..
Var inne lite på idén med spika läkt.
Fördel är ju att det då kommer upp från marken.
Nackdelen är väl att det i ditt förslag inte blir så fuktsäkrt? Kör nu med NTR A/B reglar.
Vore ju trist om det börja mögla i golvet?
Lite som att isolera insidan källarväggar?
Tänker nu att jag kanske aldrig kommer ha värme på, dock vet man ju inte om detta plötsligt kommer ha värme (10 grader) och då kommer jag verkligen ångra att jag inte isolera om det nu finns något mögelsäkert sätt?
 
Ingen?
 
Tomture61
Om du vill isolera golvet så är cellplast inte rätt väg att gå , mycket svårt att få det tillräckligt tätt mellan trä / cellplast .

Rätt sätt att isolera en plintgrund är att montera läkt på undersidan av bärande virke , montera trossbottenskiva och isolera .

Ang ventilation , självdrag funkar enbart när det är varmare i byggnaden .
En eller flera ventiler så lågt som möjligt , en eller flera ventiler så högt som möjligt , förslagsvis på motstående väggar .
 
  • Gilla
Daniel Larsson
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
En eller flera ventiler så lågt som möjligt , en eller flera ventiler så högt som möjligt , förslagsvis på motstående väggar .
jag har försökt hitta anledning till denna placering. Jag tror du utvecklat det tidigare men jag kan inte hitta det. Tacksam om du vill göra det igen :)

Placering ”högt -lågt” verkar vara en tumregel för många, även byggare. Tanken tror jag är att det skall bli någon form av självdrag (kall luft in lågt, varm luft ut högt.) I mitt fall har jag frånluftsfläkt så då spelar det väl mindre roll.
 
Tomture61
Varm luft stiger , är lättare / m2
Kall luft tyngre , samlas nära golvet .

Så självdrag fungerar genom att den varma luften , som också har högre tryck (längst upp i byggnaden) än kall luft , gärna tar vägen genom en högt placerad ventil .

Har man samma temperatur inne i byggnaden som utanför så upphör luftombytet .
Bra då att ha en motoriserad ventilation + att ventilationen kan ökas , om det behövs .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Varm luft stiger , är lättare / m2
Kall luft tyngre , samlas nära golvet .

Så självdrag fungerar genom att den varma luften , som också har högre tryck (längst upp i byggnaden) än kall luft , gärna tar vägen genom en högt placerad ventil .

Har man samma temperatur inne i byggnaden som utanför så upphör luftombytet .
Bra då att ha en motoriserad ventilation + att ventilationen kan ökas , om det behövs .
Precis, men varför ha två ventiler högt, eller lågt? Bättre luftutbyte än högt-lågt?
 
Tomture61
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Precis, men varför ha två ventiler högt, eller lågt? Bättre luftutbyte än högt-lågt?
Beroende på hur många m3 byggnaden har , invändigt , så måste arean på ventiler vara anpassade för byggnaden .
Hur man räknar ut detta :thinking:
Finns många variabler , temperaturdiff (inne/ute) fuktigt klimat i byggnaden mm.

I bostadshus bör/ska all luft bytas ut var annan timme .
 
Det känns självklart att sätta tilluftsventiler högt i bostadshus med central frånluft. Nu gäller det ett utrymme, både i denna tråd och för egen fundering - friggebod. Vid självdrag placerar man tilluft lågt och frånluft högt.
Om man har frånluftsfläkt placeras denna högt. Var sätter man tilluftsventilen då?
Också högt? Och i så fall, varför då?
 
  • Gilla
Granen08
  • Laddar…
Tomture61
FTX installationer brukar ha till/frånluft i taket , för enkelhetens skull .

Om man effektivt vill byta luften i ett rum så borde tilluft/frånluft sitta så långt ifrån varandra som är möjligt , följer man självdragskonseptet blir det ännu mer optimalt (tilluft i golvnivå , frånluft i taknivå)
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Tomture61
I mitt eget hus med en FLVP och golvvärme sitter frånluft ( i taken) i alla utrymmen som har vattenkran .
Tilluften sitter i alla övriga rum . Inluftsventilen sitter i ytterväggar , högt .
Den kalla utomhusluften blanda då med den varma luften i rummet .

Har man element i byggnaden så bör inluftsventilen placeras så nära elementet det är möjligt (högt)
Fönster brukar få ett element under sig , samma princip .
 
Tack för förtydligande :)
 
Så här blev det.
Botten= byggmax 6mm. Fibertrossbottenskiva helt oorganisk = tryggt.
Vidare blev det 95mm miniralull/isolering. Tog en med rödvit förpackning som jag läste var bra mot fukt.
Tätade skarvarna med byggmax utefog (33kr/tub).
Svart klet bulimitan tror jag.

Känns rätt bra, tog mer tid och pengar än jag trodde dock. Pågående byggprojekt med träreglar på ett grusunderlag, verktyg synliga, förberett för isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggprocess med träreglar monterade över vit fibertrossbottenskiva och isolering, verktyg synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggprojekt under konstruktion med 6mm skiva från Byggmax, 95mm mineralullisolering och byggmax utefog på skarvarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Christer Eneslätt och 1 till
  • Laddar…
D Daniel Larsson skrev:
Så här blev det.
Botten= byggmax 6mm. Fibertrossbottenskiva helt oorganisk = tryggt.
Vidare blev det 95mm miniralull/isolering. Tog en med rödvit förpackning som jag läste var bra mot fukt.
Tätade skarvarna med byggmax utefog (33kr/tub).
Svart klet bulimitan tror jag.

Känns rätt bra, tog mer tid och pengar än jag trodde dock. [bild] [bild] [bild]
Tack för informationen. Jag är i svängen att göra likadant. Antar att din lösning suttit i några år nu. Har du möjligtvis märkt av någon fukt eller mögel som trycker upp kring golvet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.