Jag har trott att strecket på frässtålet är så långt ut som får sticka ut när man fäster det i fräsen. Ingen aning om var jag fått det ifrån. Det kanske är rätt, men i så fall har jag ett problem. Nu ska jag använda kopierring och inser att det är omöjligt att inte låta stålet sticka ut mer. På bilderna syns hur mycket utstick som behövs. På andra bilden ser man att bakändan på stålet syns i hålet, så det borde greppa ordentligt.

Det jag ska fräsa är spår i valchromat och jag kommer förfräsa bort så mycket som möjligt med rakt notfrässtål. Det är bara funktion som är viktigt, så om jag går långsamt och får något brännmärke gör det inget. Borde jag:

A - Köra på och sluta tänka så mycket?
B - Låta bli?
C - Fräsa väldigt försiktigt och långsamt, iklädd full riddarrrustning?

Frässtål monterat i en fräs med synligt utstick, redo för användning med en kopierring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frässtål fäst i fräs med utstickande del, kopierring synlig nedtill, diskussion om korrekt längd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur mycket skaft är det kvar?
 
Det stämmer att strecket markerar hur mycket av skaftet som ska vara i spännhylsan.
Du ser ut att ha väldigt lite skaft kvar i hylsan — jag skulle inte fräsa med en set up som på bilden.
Du riskerar, förutom din säkerhet, att få mycket vibrationer och ev skada på spindeln samt ett dåligt resultat; även om Valchromat är snällt att fräsa i.

Om du ska fräsa ett rakt spår kan du kanske styra fräsens fot mot en linjal och skippa kopierringen istället.
Alternativt avvakta och beställa en Musclechuck eller annan förlängare så du får önskvärt utstick med kopierring.

Med det sagt har kanske du villhöver en riddarrustning ändå. 😝
//Ronnie
 
Hep Hep skrev:
full riddarrrustning?
Hörde jag riddarrustning?

Vet inte hur långt du behöver putta ut stålet men om man kollar en bild hur det ser ut verkar det vara rätt gott om skaft. Tror de tagit till med marginal då det är en hyfsat tung fräsning om man inte förfräser först. Jag hade lätt puttat ut ser till svarta logo-området utan att oroa mig.

Edit. Läste dåligt. Hade nog varit hyfsat bekväm med utsticket i din bild också.

Edit 2. Nja. Är det Makitas lillfräs? Den 8mm hylsan e rätt kass...kör på egen risk isåfall.😉
Fräsverktyg med gulldetaljer och märkning "MATCHFIT MICROJIG" längs skaftet på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
På den andra bilen ser man bakändan av frässtålet i hålet, så det är ganska mycket som greppar. Fast samtidigt är det en bra bit längre utstick än strecket. Jag kollade på båda mina fräsar och om jag sätter kopierring på någon av dem blir det samma problem för de flesta av mina stål.

Jag har tidigare använt hela botten av den runda basen på min lilla makitafräs som kopierring, de gånger jag ska fräsa ett rakt spår och det är såklart en möjlig väg nu. Det var mer att jag insåg att det här borde vara ett problem för andra också och tänkte ta upp diskussionen.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ja, det är fräsen med den usla 8mm-hylsan. Jag har bättre hylsa på min andra fräs, men där behöver utsticket vara ännu längre. Det blir väl att köra med hela basen som styrning, eller testa Olas robotdräkt.
 
Som sagt, jag tror de fegat lite med streckpositioen då det är rätt mycket area som fräses bort i ett steg om man inte förfräser. Aldrig sett ett streck vara så nära frässkären. Med förfräsning är det knappt något att fräsa bort o jag hade inte varit jätteorolig att köra med det utsticket du behöver.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
En tanke från en som inte vet så mycket om det här. Om skaftet är så långt att det går igenom hela spännhylsan så borde stålet sitta lika bra fast det inte går igenom spännhylsan lika långt? Marginalerna om det skulle röra sig lite utåt blir ju förstås mindre men det ska väl inte stålet göra.

Brytkrafterna ökar ju förstås om det sitter längre ut. Är det dom som är problemet?
 
Jag tror också de har lagt sig ordentligt på den säkra sidan. Nu har jag inte 8 mm versionen, men däremot 1\2” versionen och en ”vanlig” 8 mm fräs till spåren.

Två fräsar för träbearbetning, en 1/2-tums och en 8 mm, på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De ger ungefär samma Max skärdjup om man går efter markeringen, men det är väl en underdrift att säga att 1/2” stålet känns något kraftigare byggd. Min 8 mm fräs ser dessutom ut att ha längre Max djup än din, trots ett kortare skaft. Nu ska man kanske inte jämföra olika märken när man inte vet vad de använder för stål etc, men det verkar ju klart som att de är rätt restriktiva.
 
Hej Hep
Vid enstaka tillfällen så har jag använt en förlängare till ett frässtål om jag kört med en kopierring och stålet inte räckt längdmässigt genom mallringen.
Då måste mallringen vara så stor att förlängaren får plats i mallringen.
Mvh
Jonas
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.