Hej,

Min mormor bor i ett tegelhus och har problem med att två av hennes fönster släpper in vatten vid nedre fönsterkarmen när det regnar... Problemet har funnits sedan fönstren monterades 2009, men mina morföräldrar har bara levt med det och torkat upp vattnet med papper efter varje regn...

Jag är nybörjare som bäst när det kommer till hus, men min hypotes är att den bruna metall kanten på bilden sluttar inåt istället för utåt och därför blir vattnet stående. Vi har uteslutit att vattnet kommer från långsidorna genom att sätta papper där.

Är väldigt tacksam för all hjälp vi kan få, mormor ska inte behöva gå och torka vatten, är ju inte riktigt klokt...
 
  • Vattenpölar på inåtslutande brun metallkant vid nedre fönsterkarm med utsikt till parkerad bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på energimärkningsdekal och ID-etikett på ett fönster, indikerar installation år 2009.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vatten på brun metallkant av fönsterkarm som släpper in regnvatten inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vatteninsläpp vid nedre kanten av ett fönster på ett tegelhus, med synlig inåtsluttande brun metallkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett fönster med brunt metallfönsterbleck som ser ut att sluttar inåt mot byggnadens tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster med brun metallkant på ett trähus, möjlig vattenskada vid karmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att det skulle rinna från fönsterblecket och upp verkar väldigt långsökt. Isf måste det vara ett fruktansvärt bakfall, vilket det inte ser ut att vara.
Var på sidorna har du satt papper för att utesluta?
Initialt bör du tänka att vattnet rinner nedåt, så det kommer således uppifrån. Sidorna ser inte så proffsigt utförda ut. Även överblecket lämnar en del övrigt.att önska.
 
S Stubai skrev:
Att det skulle rinna från fönsterblecket och upp verkar väldigt långsökt. Isf måste det vara ett fruktansvärt bakfall, vilket det inte ser ut att vara.
Var på sidorna har du satt papper för att utesluta?
Initialt bör du tänka att vattnet rinner nedåt, så det kommer således uppifrån. Sidorna ser inte så proffsigt utförda ut. Även överblecket lämnar en del övrigt.att önska.
Pappret sattes längs hela långsidorna mellan fönster och karm. Pappret var helt torrt efter regnet samtidigt som det samlats så mycket vatten i nedre fönsterkarmen att det även var vatten inomhus på fönsterbrädan. Fönstret monterades av en amatör så kan tänka mig att det inte är riktigt gjort.
 
L LeoVix skrev:
Pappret sattes längs hela långsidorna mellan fönster och karm. Pappret var helt torrt efter regnet samtidigt som det samlats så mycket vatten i nedre fönsterkarmen att det även var vatten inomhus på fönsterbrädan. Fönstret monterades av en amatör så kan tänka mig att det inte är riktigt gjort.
Jag har svårt att tro att det rinner in mellan fönster och karm. Jag tror att det rinner in antingen i överkant eller på sidorna. Exakt var är svårt att avgöra från bilderna.
 
Felmonterat helt enkelt. Så småningom, om det inte redanten hänt, ruttnar fönsterkarmen och väggen under om det inte åtgärdas.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Felmonterat helt enkelt. Så småningom, om det inte redanten hänt, ruttnar fönsterkarmen och väggen under om det inte åtgärdas.
Tack för ditt svar. Antar att vi får be en riktig snickare kika på det.
 
Fast var kommer vattnet egentligen när det "läcker"? Är det på den delen precis innanför aluminiumet (blå ring). Det låter dock som om du försöker mena att det verkligen kommer "in" till röd ring? Tittar man på den tekniska beskrivningen så verkar det som om att det ska vara någon form av list där som tätar, finns den? Teknisk ritning av fönster med markerat område i röd ring där eventuell läckagepunkt eller tätning kan finnas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sektion av ett fönster med markeringar som visar potentiellt läckage vid aluminiumlist och tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jensa86 skrev:
Fast var kommer vattnet egentligen när det "läcker"? Är det på den delen precis innanför aluminiumet (blå ring). Det låter dock som om du försöker mena att det verkligen kommer "in" till röd ring? Tittar man på den tekniska beskrivningen så verkar det som om att det ska vara någon form av list där som tätar, finns den?[bild][bild]
Kollade med mormor igen och vi hade tydligen missförstått varandra. Det stämmer som du säger att vattnet samlas i det blåmarkerade området. Att vattnet kommer "in" i hemmet händer bara för att hon öppnar fönstret när det ligger mycket vatten där. Tätningslisten i det röda området finns och ser bra ut.
 
Bara för att förtydliga så menar du att tätningslisten vid röd ring är den på ritningen jag ringat in och inte den på genomskärningsbilden?
Tycker ändå det låter konstigt att vatten kommer in, det ska inte kunna ligga så mycket vatten där att det kommer in när man öppnar. Det lilla som kanske tar sig förbi tätningslisten kan ju inte gärna rinna uppåt?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.