Tomture61
Har haft en Mustang 1968 , innanför framrutan i nederkant satt VIN nr på en skylt .
Även instansat på innerskärm i motorutrymmet .

Synlig skylt måste vell finnas på en bil från 2004 🤔
 
RoTe
Tomture61
RoTe RoTe skrev:
"Fordon av årsmodell 1969 eller senare måste ha ett instansat chassinummer."

"Synlig skylt" gäller inte.

[länk] chassinummer.pdf
Mustangen importerad från USA . Min nuvarande Tyska bil 2018 har VIN synligt från utsidan , nederkant framruta .
 
RoTe
Tomture61 Tomture61 skrev:
Mustangen importerad från USA . Min nuvarande Tyska bil 2018 har VIN synligt från utsidan , nederkant framruta .
Vad vill du ha sagt egentligen? Din tyska bil har VIN instämplat på säkerligen ett par ställen på karossen utöver den lilla brickan i vindrutan, så har alla "moderna" bilar.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Tomture61
RoTe RoTe skrev:
Vad vill du ha sagt egentligen? Din tyska bil har VIN instämplat på säkerligen ett par ställen på karossen utöver den lilla brickan i vindrutan, så har alla "moderna" bilar.
Vill ha sagt att jag upplever det knepigt att en bil från USA 2004 ej har VIN i rutan .
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
RoTe
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vill ha sagt att jag upplever det knepigt att en bil från USA 2004 ej har VIN i rutan .
Det har den men det räcker inte, hänger du med nu då?
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
RoTe RoTe skrev:
Det har den men det räcker inte, hänger du med nu då?
Lite knepigt , på TS bil håller VIN på att försvinna , på min nuvarande Mustang måste det rostlagas där VIN är instämplat . Om jag vill vara ohederlig kan jag stämpla in detta på en helt annan kaross , som tex är mindre rostig . Var finns logiken i att skylt i vindrutan ej är ok .
 
RoTe
Tomture61 Tomture61 skrev:
Lite knepigt , på TS bil håller VIN på att försvinna , på min nuvarande Mustang måste det rostlagas där VIN är instämplat . Om jag vill vara ohederlig kan jag stämpla in detta på en helt annan kaross , som tex är mindre rostig . Var finns logiken i att skylt i vindrutan ej är ok .
Vill du byta identitet på en bil så är det upp till dig, bara att du ska veta att det är ganska så olagligt. Jag har försökt förklarat samt länkat till två bra PDFer att VIN inte bara sitter på ett ställe, det sitter på ställen du inte har en aning om! Det sitter inkodat i datorerna, instrumenthus osv. På äldre bilar har det så klart varit olika regler genom åren så därför har man dragit en gräns vid 1969 t.ex.

DEN STORA SKILLNADEN här, som jag påtalat tidigare är att i Sverige ska RAMEN ha bilens identitet instansad och om det inte finns ram så en svårutbytbar del av karossen. I USA t.ex. har ramen ingen identitet utan den är bara för att montera hjulaxlar och motor på typ. Oturligt för oss i Sverige som har vinter med salt är att instansade nummer snabbt försvinner efter några år då dom sitter på en sådan utsatt plats.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
När jag tog hem coroneten så vart jag slå in vin nr i balken ( vad den nu heter) som håller framvagnen, självbärande kaross, en -69.
Antar att din är import?

RoTe har länkat till hur man gör, du har ju nr läsbart än så har du tänkt ha kvar bilen så kanske en regbesiktning är det rätta att göra även om det är sura pengar...

Borsta rent med nåt mjukt och spraya klarlack över.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440
P peter_73 skrev:
, det finns ett krav på sifferstorleken, minns inte vad det är.
Teckenhöjden på bil och släpvagn ska vara minst 7 mm.

På bil och släpvagn av 1981 års modell eller tidigare får teckenhöjden minskas till 5 mm.

För fordon som tagits i bruk efter 1/1 – 2005 MÅSTE chassinumret placeras på fordonets högra sida om centrumlinjen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.