Hej!
Jag har läst och lärt mig mycket av forumet, och nu är det dags för mig att fråga något!

Jag bor i lägenhet i flerfamiljshus byggt i början av 80-talet. Ventilationen vi har för kök är ett allianssystem (dock är det nog inte en sån fläkt jag har, vilket satt här när jag flyttade in, den saknar spjäll och är bara fläkt (vilket medför att matos från granne nedanför kommer in...)). Ovanför min köksfläkt finns en låda som jag inte vet vad som är innanför (se bild). På andra sidan väggen så ansluter lådan till den centrala ventilationen (se foto, diagonalt rör längst upp). Jag var inne hos min granne som renoverat sitt kök, och tog ett foto på hur hans låda såg ut (se foto).
Min fråga är, vad är detta för låda, och behövs den? Jag skulle vilja utnyttja "lådan" till mer köksskåp och bygga in fläkten.

Mvh
Johan
 
  • Köksfläkt monterad under vit låda ovanför svart spishäll i en lägenhet från 80-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationslåda med isoleringsmaterial ovanför ett köksskåp i en lägenhets ventilationsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flexibelt ventilationsrör anslutet till en isolerad låda ovanför ett köksskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insyn i en köksventilationsschakt med isolerade rör som ansluter till en central ventilationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Verkar det inte vara en inbyggnad för ett ventilationsrör?
Nödvändig för att frånluften från spiskåpan (eller Alliance-fläkten eller en vanlig fläkt beroende på vad det är) ska komma upp och ut genom den centrala läkten?

Ventilationen får du inte röra utan tillstånd av styrelsen.
 
Det ser ut som att det är använt t-rör istället för böjar. Det borde gå att byta ut mot böjar istället och få en smäckrare installation.
Är det ett alliancesystem och din spiskåpa har en inbyggd fläkt så borde du göra om och göra rätt. Förmodligen har grannen vars os du får in också en felaktig köksfläkt.
 
  • Plast T-rör används för ventilation eller rörinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, planen är att installera korrekt Alliansfläkt när jag bygger in fläkten i köksskåpet.
Och grannen (två) våningar nedanför har definitivt fel typ av fläkt då det dånar tydligt hos mig när han har den igång.
Min tanke om lådan var att det var någon typ av ljuddämpare eller annat som behövdes, för jag antar att röret från centralröret går rakt in där. Och det borde väl då gå att koppla in direkt med flexrör/böjar, eller vad det heter, mot det röret (alltså inte behöver ta upp plats åt både höger och vänster.)
 
BirgitS
S Stubai skrev:
Det ser ut som att det är använt t-rör istället för böjar. Det borde gå att byta ut mot böjar istället och få en smäckrare installation.
Det är väl T-rör för att det sitter en nödvändig renslucka där.
 
  • Gilla
te95mne och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
johboh91 johboh91 skrev:
Min tanke om lådan var att det var någon typ av ljuddämpare eller annat som behövdes, för jag antar att röret från centralröret går rakt in där. Och det borde väl då gå att koppla in direkt med flexrör/böjar, eller vad det heter, mot det röret (alltså inte behöver ta upp plats åt både höger och vänster.)
Att inbyggnaden går åt båda hållen borde bara vara för att få det snyggt.

Du kan ta upp ett litet hål i skåpet till vänster för att se hur det ser ut i inbyggnaden. Troligen ser det ut som hos grannen.

Eftersom det är central mekanisk frånluft så ska det regelbundet göras en OVK (obligatorisk ventilationskontroll). Då ska den som inspekterar bl.a. kolla att det sitter rätt sorts fläkt i lägenheterna. Du borde kunna få protokollet för den senaste OVK av styrelsen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl T-rör för att det sitter en nödvändig renslucka där.
Rensluckornas nödvändighet kan ifrågasättas. Rensluckan som sitter närmast fläkten möjliggör rensning av kanalen förbi den andra luckan. Vill man nödvöndigtvis ha en renslucka till borde den gå att sätta på andra sidan väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.