Jag vill ha hjälp med att vidareutveckla en idé. Tanken är att slutresultatet ska bli en fungerande myggdödare, med låg budget.

Mygg kan lockas med värme, CO2 och lockmedel. Ett gravljus producerar värme och CO2. En grov uppskattning är att ett gravljus genererar ca 25 watt. I en lykta placeras ett tänt gravljus och en patron med lockmedel till myggfällor.

Lyktan täcks med Myrr D uppslammat i vatten med lite gelatin, för vidhäftningsförmågan.

Funktion: Ljus producerar värme och co2, värme skapar drag i lyktan som sprider lockmedel. Myrrets gift deltametrin dödar myggen after landning.

Av erfarenhet kan jag säga att mygg tycker att en luftballong som precis har landat en sommarkväll är ett utmärkt ställe att landa på, så de verkar inte vara särskilt kräsna.

Vad tror ni, kommer det funka? Om några veckor blir jag ledig, då är det nog dags att testa.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Tror inte deltametrin är passande, även om det är en form av pyretroid - de är oftast något som skall bäras med och in i boet där förorsaka boets undergång - ett systemgift som tar en del tid på sig innan det verkar.

CO2, oktanol och värmestrålning i lagom dos lockar myggen och sedan skall de has ihjäl ofta med någon fläkt som suger in dem och hamna i en nätkasse som torkar ur dessa.

För knott som är svårare att ta död även med pyretroid (dosen behöver vara ca 10 ggr mer än mygg för samma verkan räknat per vikt) på så kan man prova med att göra en 'orm' av träkolsbriketter med två på sidan och 1 på toppen staplad hela vägen efter kanten på grillen, tända på ormen i ena ändan så att det börja glöda och när det fått fart så stänger man grillen med huven med ventilen lagom öppen under men ventile stängd på huven för lagom långsam glödning som sakta kryper efter 'ormen' som en brinnande stubin (man får justera båda till en lagom glödande förlopp då det är beroende på grill och hur otät den är med huven på) och sedan penslar man hela huven med matolja/rapsolja - morronen efter kan det vara flera dl med döda knott sittande torkade på grillhuven.

Knott är lite lättare att lura med enbart koldioxid och värme medans mygg vill också ha en smula 'mushrom alcohol' (octanol) för att trigga fullt ut.

---

Myggrepellant som Thermacell och andra värmare med paddar, arbetar omvänt med syntetisk variant av pyretroid som med värme gasas ut i luften och som har en avskräckande verkan (mest för att det börja gå fel i hjärnan så att de inte kan flyga i den ritningen de tänkt sig utan blir mest slumpmässigt likt en fyllo och ofta ifrån området) och om de vistas för länge i gasen - så dör de... - medans för oss mäniskor och de flesta däggdjur - tål minst lika mycket av det som tex. acetylsalicylsyra när det äts...

familjen Pyretriner och syntetiska Pyretroider är en av de ytterst få insetcider som har en avskräckande och repellerande verkan på insekter medans de alla flesta (och många av dem förbjudna idag) bara dödar insekten där de är.

Problemet är att man hela tiden håller på att förbjuda olika syntetiska pyretroider¹ - senast d-alletrin och nu ersatt med Pralletrin som faktiskt är mer giftiga för katter än tidigare d-allterin (katter och deras lever har reducerad förmåga att bryta ned växtgifter eftersom det inte ingår i födan iom. att de är rovdjur och det är samma route för att bryta ned pyretriner och pyretroider som att bryta ned acetylsalisylsyra för människan, då vi som allätare fortfarande har god kapaciet att bryta ned detta i vår lever)

Många av dagens insektsbekämpning på sprayburk (tänk Radar-dos, RAID, Kvitt mfl.) använder idag extrakt (av urlakning med överkritisk koldioxid) av pyretriner från dalmatinerkrages utslagna blommkorgar + ibland också piperonylbutoxid (modifierad ämne som kommer från oljan av sasafrass, ett 'ogräs' som växer i framförallt norra USA och kanada - råvaran kan även utvinnas från kamfer från kamferträdet) som synergent då det kan öka verkan av pyretriner och pyretroider från dubbla till 10 ggr verkan som enbart pyretrinet/pyretroiden ensam och den vägen gör att mängden och belastningen med pyretriner/pyretroider minskar.

Urvalet repellerade insectcider blir mindre och mindre och den dagen Pralletrin och deltametrin också förbjuds så är det i princip bara de naturliga pyretriner från utslagna blommor av dalmatinekrage (Chrysanthemum cinerariifolium, Pyrethrum cinerariifolium) och jätteprästkragen (Chrysanthemum leucanthemum L) och även rosenkrage (Tanacetum coccineum, kallas också eldört för att dess blomkorgar användes för att framställa persisk insektspulver, som man lade på glöd och rostade så att det rykte för att jaga iväg mygg och andra flygande insekter i bostäder. Den modernare versionen av persisk insesktspulver i annan form kallas myggspiral och var en uppfinning från japan vid 1800-1900-talets skifte ) kvar att unyttja då dessa är svårt att hävda att de är syntetiska 'onaturliga' tillverkade ämnen... ... men med EU vet man inte så det kanske blir att odla dalantinekrage och rosenkrage/eldört i sina blomlådor och trädgårdsland i framtiden...


---

¹ några av dessa dock av goda skäl då för att öka hållbarheten och tåla solljus (UV-strålning främst) så har man ersatt några av dess atomer med fluor eller klor och blev helt enkelt blev för stabila och nedbrytningen väldigt trögt senare när det hamnar i jord och vatten.
 
Redigerat:
  • Gilla
stugan_i_skogen och 11 till
  • Laddar…
G
jagbyttenamn jagbyttenamn skrev:
Jag vill ha hjälp med att vidareutveckla en idé. Tanken är att slutresultatet ska bli en fungerande myggdödare, med låg budget.

Mygg kan lockas med värme, CO2 och lockmedel. Ett gravljus producerar värme och CO2. En grov uppskattning är att ett gravljus genererar ca 25 watt. I en lykta placeras ett tänt gravljus och en patron med lockmedel till myggfällor.

Lyktan täcks med Myrr D uppslammat i vatten med lite gelatin, för vidhäftningsförmågan.

Funktion: Ljus producerar värme och co2, värme skapar drag i lyktan som sprider lockmedel. Myrrets gift deltametrin dödar myggen after landning.

Av erfarenhet kan jag säga att mygg tycker att en luftballong som precis har landat en sommarkväll är ett utmärkt ställe att landa på, så de verkar inte vara särskilt kräsna.

Vad tror ni, kommer det funka? Om några veckor blir jag ledig, då är det nog dags att testa.
Det finns redan. Man lägger blå myggtabletter på en plåtmojäng över ett värmeljus eller gravljus.


Har sålts sådana åtminstone i 30år
 
  • Haha
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Thermacell myggskydd och mr.mosquito är varianter på dessa - dock såg de ut att vara på väg att försvinna när d-alletrin har förbjudits av EU men paddar med pralletrin verkar fortfarande ha en respit på 7-8 år eller så enligt kemikalieispektionen, även om det kan förbjudas tidigare än så utan förvarning.

mr.mosquito verka dock inte dyka upp den här säsongen pga. struggel med KI - få se om det kommer nästa år igen...
 
G Grannens Häck skrev:
Det finns redan. Man lägger blå myggtabletter på en plåtmojäng över ett värmeljus eller gravljus.


Har sålts sådana åtminstone i 30år
Thermacell och liknande är inte vad jag vill imitera, utan snarare Mosquito magnet.
 
Mosquito magnet dödar inte med gift utan lockar till sig myggor med värmesignatur, CO2 och octanol samtidigt och när myggen kommer i närheten av maskinens sugmynning sedan sugs in av en fläkt och nätkasse efter denna eller annan filter där de torkas ut.


Ett jag såg - till hanterbar peng var faktiskt och som jag tror fungera lite bättre än de billiga fläktbaserade myggfångarna med endast UV-ljus som lockmedel.

https://stick.se/mygga/amt-100-rapidaction/

där ljus och oktanol och lite värme är de viktiga lockmedlen, och som tillbehör kan utrustas med CO2 från standard CO2-kolsyrepatron för kolsyremaskiner (den med gänga - inte quick-connect) för att locka ännu mer.

det som kostar med dom här maskinerna är förbrukningen av oktanol-tabletterna och placering på rätt ställe är viktigt precis som med Mosquito magnet
 
X xxargs skrev:
Mosquito magnet dödar inte med gift utan lockar till sig myggor med värmesignatur, CO2 och octanol samtidigt och när myggen kommer i närheten av maskinens sugmynning sedan sugs in av en fläkt och nätkasse efter denna eller annan filter där de torkas ut.


Ett jag såg - till hanterbar peng var faktiskt och som jag tror fungera lite bättre än de billiga fläktbaserade myggfångarna med endast UV-ljus som lockmedel.

[länk]

där ljus och oktanol och lite värme är de viktiga lockmedlen, och som tillbehör kan utrustas med CO2 från standard CO2-kolsyrepatron för kolsyremaskiner (den med gänga - inte quick-connect) för att locka ännu mer.

det som kostar med dom här maskinerna är förbrukningen av oktanol-tabletterna och placering på rätt ställe är viktigt precis som med Mosquito magnet
Ja, jag såg den apparaten. Jag ska försöka hitta en videorecension.
 
G
jagbyttenamn jagbyttenamn skrev:
Thermacell och liknande är inte vad jag vill imitera, utan snarare Mosquito magnet.
Jag har inte skrivit något om Thermacell.
 
Fast Thermacell är att lägga en blå pappers-pad indränkt med myggmedel på en het yta (ca 150 - 165 grader C varm) ;-)
 
Verkar som du har koll på detta Xxargs....

Jag skulle gärna ha någon myggfångare som bara verkar ytterst lokalt (jag vill gärna att småfåglar, fladdermöss mm ska få käka mygg och andra insekter) och jag tycker det är vikigt att bin, humlor mm inte tar skada. Vi har också en katt. Så...

Jag har förstått att thermacell är skiteffektiv, men också hört att den inte alls är snäll mot insekterna.

Om jag vill slippa myggbett när jag är ute i trädgården, vad ska jag välja för mygg-undvikare som inte sprider gift?

Jag undrar även, ofta tycker jag myggen dras till mig mer än många andra. Spelar ingen roll om jag är nyduschad eller varit ute med en båt i flera dar. Vad gör jag för fel?
 
J JohanLun skrev:
Verkar som du har koll på detta Xxargs....

Jag skulle gärna ha någon myggfångare som bara verkar ytterst lokalt (jag vill gärna att småfåglar, fladdermöss mm ska få käka mygg och andra insekter) och jag tycker det är vikigt att bin, humlor mm inte tar skada. Vi har också en katt. Så...

Jag har förstått att thermacell är skiteffektiv, men också hört att den inte alls är snäll mot insekterna.

Om jag vill slippa myggbett när jag är ute i trädgården, vad ska jag välja för mygg-undvikare som inte sprider gift?
handflatan eller en flugsmällare, alternativ biodlarmundering - det fins knappt några giftfria alternativ förutom nämnda tidigare att tömma området på mygg med långsiktig arbetande Mosquito magnet eller motsvarande som sätts igång i stort sett när man passerar +10 grader C mer stabilt utomhustemperatur och på kända mygguppehållställe/stråk

Att hålla på med DEET lockar heller inte - att ha olika kemikalier på sin hud och dessutom surrar de runt intresserat även med DEET och håller inte bort dessa även om de kanske inte sätter sig lika ofta...


J JohanLun skrev:
Jag undrar även, ofta tycker jag myggen dras till mig mer än många andra. Spelar ingen roll om jag är nyduschad eller varit ute med en båt i flera dar. Vad gör jag för fel?
Jag är också en mygglockare i ett sällskap så att de andra slipper myggen och det beror på hur varm man är, hur mycket man svettas (avger oktanol och mjölksyra i svetten) och andas (koldioxid) mycket sedan tror jag att det fins något genetiskt som gör att myggen gillar mig extra - typ att man är 0-blodare (blodrupp)

det är detta som Mosquito magnet och motsvarande försöker efterlikna för att dra till sig myggen och slurpa i sig dessa - det är bara kärringarna (mygghonor) som lockas av detta och ju fler man nyper ju tidigare på året ju mindre ägg hinner läggas i vattensamlingarna.

det är därför jag är lite påläst på olika bekämpningar - för jag hatar mygg och får massa kliande bett av dem
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
X xxargs skrev:
handflatan eller en flugsmällare, alternativ biodlarmundering - det fins knappt några giftfria alternativ förutom nämnda tidigare att tömma området på mygg med långsiktig arbetande Mosquito magnet eller motsvarande som sätts igång i stort sett när man passerar +10 grader C mer stabilt utomhustemperatur och på kända mygguppehållställe/stråk

Att hålla på med DEET lockar heller inte - att ha olika kemikalier på sin hud och dessutom surrar de runt intresserat även med DEET och håller inte bort dessa även om de kanske inte sätter sig lika ofta...




Jag är också en mygglockare i ett sällskap så att de andra slipper myggen och det beror på hur varm man är, hur mycket man svettas (avger oktanol och mjölksyra i svetten) och andas (koldioxid) mycket sedan tror jag att det fins något genetiskt som gör att myggen gillar mig extra - typ att man är 0-blodare (blodrupp)

det är detta som Mosquito magnet och motsvarande försöker efterlikna för att dra till sig myggen och slurpa i sig dessa - det är bara kärringarna (mygghonor) som lockas av detta och ju fler man nyper ju tidigare på året ju mindre ägg hinner läggas i vattensamlingarna.

det är därför jag är lite påläst på olika bekämpningar - för jag hatar mygg och får massa kliande bett av dem
Myggen är ju bra som fågelmat, men med tanke på vad de sprider längre söderut kanske det finns annat fåglarna kan äta?

Men att sprida ut "gift" som dödar bin och annat är trist för både pollinering och naturen som helhet.

Om jag kan vara ute och fixa med något eller sitta ute på kvällen utan att bli myggbiten räcker det med en zon på 2x2m, hela tomten behöver inte vara myggfri. Vi har otroligt sällan myggor inne och ganska få på tomten utom om man står i skugga / bland buskar.

Kanske ska kolla in mosquito magnet då?
 
mygg är förbaskat mager mat tills de hittat någon att suga blod ifrån och tankat upp sig...

Man kan tycka vad man vill om gifter - men hela naturen giftkrigar mot varandra på olika sätt - alkohol är en gift, mjöksyra, ättiksyra är andra gifter för att gynna sig själv och mota bort konkurrenter.

svampars gifter, mögelgifter, koffein i kaffe och TE, morfin i valmo, kokain i kokabladen, terpetiner i kåda hos barrträd, har alla adress mot insekter, botulin (du blir allvarlig, nära dödligt sjuk av 1 nanogram av det) i asgamars magsystem som tar kål på allt utom sig själv (och värddjuret asgamen)

Alla dessa gifter är för att förbättra situationen för sig själva och förvärra för konkurrenter - många av växtrikets gifter har en väldigt bestämd adresslapp mot just insekter. tex. raps innan förädlingen har en fettsyra i fröerna som varken vi, insekter eller andra mår bra att äta av - och det är den man lyckats avla bort så att halten är så låg att den är hanterbar.

Att giftkriga är inte 'onaturligt' - hela naturen håller på med detta och att allätare som vi och växtätare har stora lever för att just oskadliggöra dessa gifter. och pyretium går samma metaboliska väg som acetylalisylsyra (som också är ett gift) och det fins släktskap med tex. terpentiner. - andas in trädamm vid snickerier kan man bli sjuk av - då vissa träsorter har fyllt den döda veden med kemikalier av olika slag med adress att försvåra för olika mögelsvampar att etablera sig.

bönor är tex olämpliga att äta råa utan måste kokas för att bli av med gifter den vägen.

Insekter har också enzymer som minska verkan av tex. pyretriner och här handlar det om att ge mer än vad som orkas hanteras på en gång i insekten och däri kommer tex. synergenter som piperonylbutoxid som helt enkelt låser upp dessa enzymer så att de inte kan bryta ned pyretriner utan når nervsystemet som är dess mål, och man behöver mindre med pyretriner för samma verkan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tänker här var att imitera Mosquito Magnet, fast med låg budget, och med gift istället för en fläkt. Det blir att testa helt enkelt. Kanske grillen skulle funka med lite lockmedel?
 
Jag såg vad mosquito magnet kostar, så jag glömmer den. :D

Jag har nån gång i tiden haft en "lampa" med ett elektiskt nät som skulle elektifiera myggorna (eller snarare, den fanns hemma när jag var barn tror jag). Funkade sådär har jag för mig. Man satt och väntade och väntade på att en enstaka mygga skulle bli elektifierad. Kanske funkar det om det är mörkt i luften av mygg... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.