K
Jag äger ett gammalt hus med torpargrund, tidigt 1900-tal. Tänkte sätta in en värmepump, och det finns inget bra utrymme, så jag tänker göra en liten utbyggnad, ca 3m2 för den. Vilken grund skall jag välja, tänkte först gjuta en liten platta, men det kanske är lite overkill? Kanske fortsätta med torpargrunden, Lecasten i kanterna?
 
Vad för VP , jord eller berg. Med en L/L så ska det vara helt öppet runt den, även med en luft/vatten ska det vara fritt runt.
 
K
J jonaserik skrev:
Vad för VP , jord eller berg. Med en L/L så ska det vara helt öppet runt den, även med en luft/vatten ska det vara fritt runt.
Det är en frånluftspump.
 
K Ken skrev:
Det är en frånluftspump.
OK då kan du göra ett teknikrum på utsidan, men se till att det blir minst 2X2 meter, har ingen betydelse hur stort man gör det, det blir för litet iaf. Och isolera det för vinterbruk och kanske ett litet EL-element som stöd. Perfekt att ha som förråd för färg och annat som inte får frysa.
 
  • Gilla
Ken
  • Laddar…
K
J jonaserik skrev:
OK då kan du göra ett teknikrum på utsidan, men se till att det blir minst 2X2 meter, har ingen betydelse hur stort man gör det, det blir för litet iaf. Och isolera det för vinterbruk och kanske ett litet EL-element som stöd. Perfekt att ha som förråd för färg och annat som inte får frysa.
OK, ja, det funkar att göra 2x2, det ligger en liten toa stax innanför väggen och jag had bra access till den gamla e-värme pannan för rörmokaren sen. Har 2 alternativ, antingen ta upp väggen tiill toan lite så den blir större, finns vattenelement där, eller sätta en ytterdörr på utbyggnaden, men då blir det en del snöskottning på vintrarna (är på baksidan av huset) ... Jag undrar om det räcker med en torpargrund eller om jag skall gjuta.
 
Det är inte mycket som vara i den delen, så gräv ur och få till isolering, det ska då även isoleras mot torpargrunden. Skivor av XPS är bäst och en armerinsmatta på, samt gjuta ca 10 cm, så har du ett bra och stadigt golv att ställa dina grejer på. Kan du få till en dörr från något håll innifrån ( ingen snöskottning så är det bra ) som kan vara lite knepigt kanske. Men du får se hur du kan göra, kanske göra teknikrummet lite rektangulärt.
 
  • Gilla
Ken
  • Laddar…
Frånluftpump...I ett hus från tidigt 1900 nånting. Ska du dra kanaler för frånluften då?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Ken skrev:
Det är en frånluftspump.
Frånluftsvärmepumpar är konstruerade för att passa som värmepumpar i moderna mycket välisolerade hus med små transmissionsförluster. Har man ett lite äldre hus är det bergvärme eller luftvattenvärmepump man ska välja. Eller möjligen en eller flera luftluftvärmepumpar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
J Josth skrev:
Frånluftsvärmepumpar är konstruerade för att passa som värmepumpar i moderna mycket välisolerade hus med små transmissionsförluster. Har man ett lite äldre hus är det bergvärme eller luftvattenvärmepump man ska välja. Eller möjligen en eller flera luftluftvärmepumpar.
Jo, jag vet, men det är så att jag fick en frånluftspump över när jag bytte i mitt andra hus nyss. Tänkte att den i alla fall är bättre än den 9kW elpanna som sitter där nu, sen byter jag den till en luft/vatten senare, just nu är det ju gratis. Huset har också en luft/luft, dock väldigt felplacerad (ute i hallen, av mej för 20 år sen). Och ja, där jag gör utbyggnaden så är det väldigt åtkomligt att sätta frånlufts intag både från kök, toa nere och badrum uppe. Litet hus, 2 våningar, bara 75m2 ca.
Öven om den mest skulle gå på el så måste den väl vara bättre än en elpanna från 50-talet helt utan styrning, och så kan jag ju ta bort en stora varmvattenberedaren också då frånluftspumpen har en inbyggd. Pumpen har ju både ute och inne-termostat.
 
Ok, det är precis att ca 75 m2 räcker till minsta normenligt luftflöde för frånluftsvärmepumpar. Tillsammans med en luftluftvärmepump kan det bli en riktigt hyfsat bra energibesparing. Glöm inte golvbrunnen när du gör grunden.
 
  • Gilla
Ken
  • Laddar…
K
J Josth skrev:
Ok, det är precis att ca 75 m2 räcker till minsta normenligt luftflöde för frånluftsvärmepumpar. Tillsammans med en luftluftvärmepump kan det bli en riktigt hyfsat bra energibesparing. Glöm inte golvbrunnen när du gör grunden.
Avlopp. Just det! Så långt hade jag inte tänkt än 😂. Tack för den!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.