Ser ingen anledning alls för TS att skaffa solpaneler.

I bästa fall är återbetalningstiden lika lång som tiden ni tänkt bo kvar. Då har ni gått +-0.
Dock får man anta att säljarna gärna kör med glädjesiffror för att locka in er. Så antagligen är återbetalningstiden något längre, och då blir det bara en förlust för er.

Att istället överväga leasing är ju bara ett sätt att inte binda upp eget kapital i investeringen. Men då binder ni er istället till en löpande månadskostnad som kan bli svår att slippa/lösa om ni vill flytta innan avtalet löpt ut.

Det är ju inte heller så att leasade/hyrda solpaneler är någon man använda som ett säljargument och locka köpare med när huset ska ut på marknaden. Ska ni i så fåll skriva över leasingen på köparen? Jag som köpare skulle inte bli imponerade över att det finns en sån kostnad kopplat till huset. Helt avbetalda solpaneler är en annan femma och skulle möjligtvis kunna ses som ett plus i kanten.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Man behöver ladda batteriet med solel som jag fattade det. Jag kollade också på deras leasing men det var inget alternativ då det var för dyrt kontra risken.

Det enda som är vettigt riskmässigt är att batteriet är så pass stort att det kan förse huset med el hela dygnet tills det börjar laddas igen nästa dag. Det skulle ge minimal elförbrukning under hela sommarhalvåret. Men det kräver att batterierna/tekniken blir billigare och där är vi inte ännu.
Men behöver inte ha solceller, men om man har det får man det gröna avdraget på 50%...

När det gäller storleken på batterier så skulle 13 kWh räcka för de timmar solen inte skiner för mig. Men det är på håret och batteriet kommer tappa kapacitet om det behöver ladda till 100% från 0 varje dag.
 
S Stuff skrev:
Ser ingen anledning alls för TS att skaffa solpaneler.

I bästa fall är återbetalningstiden lika lång som tiden ni tänkt bo kvar. Då har ni gått +-0.
Dock får man anta att säljarna gärna kör med glädjesiffror för att locka in er. Så antagligen är återbetalningstiden något längre, och då blir det bara en förlust för er.

Att istället överväga leasing är ju bara ett sätt att inte binda upp eget kapital i investeringen. Men då binder ni er istället till en löpande månadskostnad som kan bli svår att slippa/lösa om ni vill flytta innan avtalet löpt ut.

Det är ju inte heller så att leasade/hyrda solpaneler är någon man använda som ett säljargument och locka köpare med när huset ska ut på marknaden. Ska ni i så fåll skriva över leasingen på köparen? Jag som köpare skulle inte bli imponerade över att det finns en sån kostnad kopplat till huset. Helt avbetalda solpaneler är en annan femma och skulle möjligtvis kunna ses som ett plus i kanten.
Makes sense gällande husvärderingen vid försäljning. Bra tänkt
 
S Sonnabakana skrev:
Makes sense gällande husvärderingen vid försäljning. Bra tänkt
S Sonnabakana skrev:
Hej,

Vi har ett hus med bra sydväst läge på taket och inga skuggor. Bor i Sydsverige.

På sistone har jag gått och funderat på solpaneler och ser också att två grannar installerat sina. En stor skillnad är att vi inte tänker bo där vi bor för evigt. Kommer förmodligen flytta 5-7 år framåt i tiden.

Jag har fått 4 offerter och har klart och tydligt sagt att en kortare återbetalningstid är det viktigaste för oss. De flesta har gjort en uträkning på omkring 6 års återbetalningstid. Jag tar det med lite salt förstås.

Men den sista offerten (Svea Solar) har sagt att leasing är bättre för oss då vi säljer huset om 5-7 år.

De hävdar också att "det kommer kosta dig 2340kr/mån första fem åren samtidigt får du i snitt in 2100kr/mån utav Svenska kraftnät vilket innebär du betalar 240kr/mån för din anläggning."

För bra för att vara sant?

Vad skulle ni kunniga råda?
Det är för bra för att vara sant. Du får ett riktigt bra råd av.mig: skaffa inte solceller och absolut inte genom leasing från Svea Solar. Vi kommer gå minus rätt rejält på vår leasing från Svea Solar i år.

Om vår konsumtion och elpriset blir någorlunda likt förra året så kommer vi betala 30000 för el + leasing och utan solceller skulle vi ha betalat 25000 för el.
De här siffrorna är inklusive de 60 örena man (för tillfället) får tillbaka på skatten per såld kwh. Anläggningen producerar mer än förväntat.


Mitt livs sämsta investering 😁

Vägen ut ur eländet skulle vara kraftigt sänkt ränta. Man kan nämligen köpa loss skiten i förtid. En tröst är att mina små investeringar (som jag valda att inte använda) har gått väldigt bra.. det kanske gör att jag har råd med leasingen på ålderns höst.
 
T tvätteriet skrev:
Det är för bra för att vara sant. Du får ett riktigt bra råd av.mig: skaffa inte solceller och absolut inte genom leasing från Svea Solar. Vi kommer gå minus rätt rejält på vår leasing från Svea Solar i år.

Om vår konsumtion och elpriset blir någorlunda likt förra året så kommer vi betala 30000 för el + leasing och utan solceller skulle vi ha betalat 25000 för el.
De här siffrorna är inklusive de 60 örena man (för tillfället) får tillbaka på skatten per såld kwh. Anläggningen producerar mer än förväntat.


Mitt livs sämsta investering 😁

Vägen ut ur eländet skulle vara kraftigt sänkt ränta. Man kan nämligen köpa loss skiten i förtid. En tröst är att mina små investeringar (som jag valda att inte använda) har gått väldigt bra.. det kanske gör att jag har råd med leasingen på ålderns höst.
Tack för ditt tillägg. Leasing av solceller är helt klart INTE en bra affär. Det har jag förstått fullt nu.

Jag har även tackat Nej till alla offerter. Att ens köpa solceller idag är inte lönt för någon som mig som kommer att flytta efter 5 år. Och där jag bor finns det hur mycket hus som helst tillgängliga och husmarknaden är nere, så jag räknar inte med mycket gällande att solceller ökar värdet på huset..
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det mesta beror ju på hur egen konsumtion ser ut och storlek på anläggningen. Den stora förtjänsten ligger på el du slipper köpa in själv.

Sedan är nog värdeökningen på huset tack vare solcellerna väldigt varierande, men om du med hjälp av solceller får ner din årsförbrukning markant jämfört med likvärdiga hus i närområdet, så har jag svårt att tro att det skulle vara till någon nackdel med solceller.

Men om ni skall flytta inom 5 år, så hade inte jag heller lagt några pengar på solceller.
 
Leasing är det dyraste sätt att använda något, det gäller bilar, solceller, vad som helst.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Leasing är det dyraste sätt att använda något, det gäller bilar, solceller, vad som helst.
Generellt sett, ja. Det är dyrt. Men det finns ibland riktigt bra erbjudanden som till exempel Teslas utförsäljning.
 
Vem vill ha en Tesla där man måste klicka sig genom 15 menyer för att ställa in stolpositionen?
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ganska många om man ser till försäljningssiffror.
 
S sjoelund skrev:
Ganska många om man ser till försäljningssiffror.
De rasar väl just nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.