Jag har en eternit utanpå en gammal timmerkåk från slutet av 1800-talet. Från vad jag kan avgöra från väggarnas struktur så ligger det först timmer, sen nån slags papp, därefter glasull, sen papp igen, därefter nån typ av tjärpapp och slutligen de påspikade eternitplattorna (se bifogad bild).

Nu till frågan, hur ska jag gå tillväga för att byta fasad? Vissa hävdar att det bara är att spika på ny läkt ovanpå eternitplattorna medan andra tycker att jag ska ta ner eterniten och den bakomliggande isoleringen och sen isolera på nytt och läkta på ny fasad. Vad hade ni gjort?
 
  • Del av en fasad som visar lager av eternit, tjärpapp, glasull, papp och timmer från ett gammalt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borsta av eterniten med en piassavakvast, måla med akrylat.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Byte till panel ?? Gör det och du har skaffat dig en massa jobb i framtiden. Eternit ( fattiglappar ) är det bästa som finns på riktigt gammalt hus/stuga och håller i minst 50 - 100 år till. Med panel så blir det att måla om med jämna mellanrum. Har eternit på torpet, nu 80 år och ser nytt ut fortfarande, Under så är det lika som du har, med glasull och luftspalt, när det regnar nästan horrisentalt blir dom våta, men torkar upp direkt. Det finns dom som målar plattorna, då har dom gjort bort sig totalt. Ingen fuktvandring från baksidan, katastrof. Kan inte styra dig, men byt inte.
 
  • Gilla
Gangstersmed
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Borsta av eterniten med en piassavakvast, måla med akrylat.
Måla aldrig fattiglappar, ingen bra info, då är hela fasadens funktion körd. Inte en med silkatfärg.
 
J jonaserik skrev:
Måla aldrig fattiglappar, ingen bra info, då är hela fasadens funktion körd. Inte en med silkatfärg.
Finns det inget sätt att snygga till dom då? Jag håller med om att det är bekvämt med en underhållsfri fasad men i nuläget växer det lav på dem som förfular hela huset.
 
Jag skulle provat Biltemas tralltvätt, GrönFri eller Fulstopp för att få eterniten snyggare igen, lagat/'bytt trasiga delar och levt lycklig med den befintliga fasaden resten av mitt liv.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.