Jag äger två fastigheter som ligger bredvid varandra. På den ena har jag mitt fritidshus och på den andra en gäststuga. Avståndet mellan husen är 100 meter.

Varje hus har var sitt elabonnemang, vilket känns dyrt och onödigt, speciellt eftersom gäststugan används tio nätter per år.

Jag skulle vilja dra el från det stora fritidshuset till gäststugan, alltså över tomtgränsen.

Jag har läst många olika varianter på svar här, att man absolut inte får det, att man får det om man äger båda fastigheterna, att man får det om det ”bara” är en gäststuga men inte om den används mer frekvent som fritidshus mfl.

Det har ju också nyligen gjorts en lagändring som säger att man får bygga lokala elnät mellan grannar för att dela på el, men tolkar det mer som att det är för överskott vid solcellsproduktion.

Jag gissar att det finns många här som vet vad som gäller? Får man dra el till en granntomt man själv äger?
 
Du har ett abn för varje fastighet i dag. Får är snälla djur, det vet vi .som bor på landet. Om du skulle lägga en kabel till den andra, så ska det andra kopplas bort från nätet ( mätarskåpet ) och ingen förbrukning sker, så kommer det att märkas. Det med att gå över en gräns är inte lagligt i el-sammanhang, det ska vara innom samma fastighet. ( NU har jag inte läst på om detta med kanske nya regler ) Nätägaren ska ansluta varje fastighet med eget abn. Det enda som kan gå att göra, är att säga upp abn och koppla över i lönndom. Men betänk det blir en ny anslutning senare, som kan kosta uppmot 30 kkr. Inte för att jag förordar något, men kanske det går att ha abn vilande på andra huset. Allt beror på nätägaren om det finns. Oavsett så blir det att betala fasta avgifter om det blir vilande.
 
Gör en jordbruksfastighet av dom bägge.
 
E elmont skrev:
Gör en jordbruksfastighet av dom bägge.
Det kräver (som jag förstått) en viss areal för att det ens ska gå att ansöka om, och det når jag inte upp till här.
 
J jonaserik skrev:
Du har ett abn för varje fastighet i dag. Får är snälla djur, det vet vi .som bor på landet. Om du skulle lägga en kabel till den andra, så ska det andra kopplas bort från nätet ( mätarskåpet ) och ingen förbrukning sker, så kommer det att märkas. Det med att gå över en gräns är inte lagligt i el-sammanhang, det ska vara innom samma fastighet. ( NU har jag inte läst på om detta med kanske nya regler ) Nätägaren ska ansluta varje fastighet med eget abn. Det enda som kan gå att göra, är att säga upp abn och koppla över i lönndom. Men betänk det blir en ny anslutning senare, som kan kosta uppmot 30 kkr. Inte för att jag förordar något, men kanske det går att ha abn vilande på andra huset. Allt beror på nätägaren om det finns. Oavsett så blir det att betala fasta avgifter om det blir vilande.
den nätoperatör jag har tillåter bara ett vilande abonnemang i max fem år och man måste betala en fast avgift varje år ändå.

jo, jag är med på att man kan göra det i lönndom men det är inte vad jag är ute efter här. Frågan var mer om någon vet exakt vad som gäller nu när lagen har ändrats.
 
Totte_S
Har du gjort en kalkyl på ev besparing?
Vad betalar du i fasta avgifter och vad kostar installationen av 100 m ny ledning av tillräcklig area?
 
Totte_S Totte_S skrev:
Har du gjort en kalkyl på ev besparing?
Vad betalar du i fasta avgifter och vad kostar installationen av 100 m ny ledning av tillräcklig area?
Rimlig fråga. Det man sparar direkt är väl de fasta avgifterna i nätet, så runt 5-6000 kronor per år.
Vad en ny installation kostar har jag inte kollat upp, men troligen tar det väl 5-10 år innan besparingen kommer upp i kostnaden.
 
Nu snart när effektavgifter införs finns väl chansen att fasta abbonemanget blir så billigt att det inte lönar sig att dra kabel alls.
 
D Dilato skrev:
Nu snart när effektavgifter införs finns väl chansen att fasta abbonemanget blir så billigt att det inte lönar sig att dra kabel alls.
Det här känner jag mig för dåligt insatt i, men det ringer en klocka runt det här. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.