Hej,
Har läst ltie andra trådar men inte riktigt landat i någto bra svar.

Jag skall ersätta mitt nuvarande stake mellan uppfarten och resten av tomten med ett nytt (ca 6m från grannen, och dessutom har vi en bra dialog så inga problem där), och tänkte då också lägga en överliggare (ev på sikt med en ledslinga i för lite trevlig belysning). Staketet blir ca 8-10 m med 5 stolpar.
Nuvarande staketstolpar är bara 45x45 NTR AB ca 100 cm höga, i nedslagna fundament.

De nya stolparna blir ju då ca 200-240 cm höga, så jag tänker att lite mer stabila fundament kommer krävas.
Frågan är då vliken metod jag skall använda:
1. Gjuta med stolpjärn: Fördelar är förstås att hålla stolpten ovanför mark, men jag har förståt att det kan riskera att bli svajigt ?
2. Gjuta stolpe rakt ned i betongfundamentet/plinten: Om jag förståt det rätt bör man då ha NTR A, och problemet kan bli att när det väl behöver bytas så måste man i princip gräva upp hela plinten (frågan är hur länge det kan tänkas hålla ? 20 år, 30 år ?)
3. Använda färdiga plintar med järn: Detta alternativ vet jag itne om jag är så sugen på då jag har en del större stenar, och i vissa fall behöver det gjutas "runt" dessa, eller så blir det väldigt stora hål om man skall ta upp dom.

Vad tror ni på forumet blir bäst - bifogar en skiss på staketet.

Skiss av ett planerat staket med fem stolpar och överliggare, ungefär 8 meter långt och 200-240 cm högt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bump
 
Gjut egna plintar med plintjärn. Det är den enda/bästa lösningen.
Plintarna behöver vara djupa då höga staket blir rejäla vindfång. Ju högre staket/stolpar desto mindre kan de luta innan det syns med blotta ögat.
För oss med lerjord så är den förvisso betonghård på sommaren men under vinterhalvåret är den hållfast som vatten... Det gör att stolpar väldigt lätt börjar luta om plinten som håller dem inte är stor och djup.
L- eller U-plintjärn är värdelösa för stolpar. Då blir det verkligen svajmast. Det måste till två grova plattjärn. Med >2 m stolpar så är nog 6 mm tjocka järn ett minimum, helst 8 mm.

Alt är stöttor/stolpar åt sidorna. Då kan man klara sig med lite mindre plintar/plintjärn.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för svar.
Läte på lite olika forum och till slut blev det att gjuta fast stolparna direkt i plintbetong.
Dom sitter bra, får hoppas att jag inte behöver ta upp dom på ett tag bara - det är iofs görligt - så stora blev inte groparna, men ändå ett jobb...
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.