Hej!

Dags för mitt andra altanbyggande i livet. Förra gången (för en sisådär 18 år sedan...) fick jag otroligt bra input från detta forum. Hoppas på samma igen.

Nåväl, en betydligt enklare konstruktion denna gång. Fristående altan på cementplattor. Bärlinorna utgörs av 45x195 med cc 120 cm. Regelverket av 45 x 170 med cc 60 cm.

Så frågan är nu om detta när en vettig och hållbar konstruktion för denna typ av altan?
 
  • 3D-skiss av en fristående träaltan under konstruktion med synliga bärlinor och regelverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ganska överdimensionerat kan jag tycka.
Hade själv byggt med fyra bärlinor 45/170 och skruvreglar 45/95 cc 60.
Lycka till 👍
 
Tack för snabb respons. Kan instämma. Anledningen till denna lösning var f f a att det blir en lagom höjd på den slutgiltiga golvnivån. Med klenare regelverk behöver jag höja hela konstruktionen med dryga decimetern. Går säkert att göra med en låg stolpkonstruktion vid varje cementplatta el dyl, men det "känns" som en lösning som kan vara instabil, eller möjligen röra på sig??
 
Sätt altanen på begagnade cementplattor, så kan du till en låg kostnad lägga 2 eller 3 betongplattor på varandra och spara såväl virkeshöjd och pengar på grundläggningen.
 
Tack, bra tips med cementplattorna. Alternativet är någon form av enkel stolpkonstruktion som bär upp bärlinorna på varje cementplatta. Se bild. Max 15 cm höjd på stolpen. Kan detta vara ett möjligt alternativ?

Jag undrar också om jag behöver förankra hela altanen på något sätt? I nuvarande planering är den helt fristående (=lös) på cementplattor.
 
  • 3D-skiss av en stolpkonstruktion som stöder en bärlina ovanpå en cementplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Boogieman123 skrev:
Tack, bra tips med cementplattorna. Alternativet är någon form av enkel stolpkonstruktion som bär upp bärlinorna på varje cementplatta. Se bild. Max 15 cm höjd på stolpen. Kan detta vara ett möjligt alternativ?

Jag undrar också om jag behöver förankra hela altanen på något sätt? I nuvarande planering är den helt fristående (=lös) på cementplattor.
Det där är ju ett utmärkt sätt att bygga om marken inte är precis plan.
 
Det är den inte 😅, så då skulle det ju kunna vara en bra lösning. Och vad tror du/ni om förankringen? Kan jag lita på att konstruktionens tyngd gör att den inte flyttar på sig (eller ännu värre: blåser iväg)?
 
B Boogieman123 skrev:
Det är den inte 😅, så då skulle det ju kunna vara en bra lösning. Och vad tror du/ni om förankringen? Kan jag lita på att konstruktionens tyngd gör att den inte flyttar på sig (eller ännu värre: blåser iväg)?
Regelarna väger väl mellan 3 och 7kg per löpmeter beroende på hur blöta dom är så altanen kan knappast blåsa iväg om du inte sätter stora segel på den.
 
OK, tack igen! Sorry för okunniga frågor men detta är inte min hemmaplan och jag har ingen riktig "känsla" för hur det blir i verkligheten 😀!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.