Hej!

Vi har nyss gjort en vattenanalys genom Eurofins på vår grävda brunn. Vi är nyinflyttade och vet tyvärr ingen ålder på brunnen (huset är från 1930) eller annat system. Inget filter finns i nuläget. Då vi snart ska få en bebis vill vi gärna veta att vattnet vi dricker är säkert och bra.

Vattnet är något grumligt och missfärgat åt det gula hållet, antagligen på grund av järn. Det blir fula orangefärgade märken i toastolen och handfat.

Hittills har vi hunnit prata med två företag som har rekommenderat filter från allt mellan 26000 till 95000 kronor. Det billigaste företaget tyckte att vi skulle ha ett avsurningsfilter, ett järn/manganfilter och ett avhärdningsfilter. Vi har en hydrofor, om det gör någon skillnad!

Utifrån vår analys, vad tror ni att vi behöver? Hjälp tas tacksamt emot!
 
  • Vattenanalysresultat som visar olika värden och enheter, troligen för en grävd brunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av vattenanalys från Eurofins med resultat för olika ämnen, inklusive järn och mangan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utifrån min research här på forumet är det @mogge_73 man vill lyssna på. Hoppas du kan hjälpa oss!
 
  • Gilla
mogge_73
  • Laddar…
H
Vad lämnar den billiga offerten för garanti på att vattnet är ok efter att ha installerat deras filter?

Kolla med https://filtrena.se/
Annars
 
  • Gilla
Hahne95
  • Laddar…
Köpte filter av Brava vattenrening, bra service och support.
 
  • Gilla
Hahne95
  • Laddar…
H Hahne95 skrev:
Utifrån min research här på forumet är det @mogge_73 man vill lyssna på. Hoppas du kan hjälpa oss!
Oj, vilka fina ord. Ska göra mitt bästa. Tack
 
  • Gilla
Hahne95
  • Laddar…
Den gula färgen kommer med största sannolikhet från järn som du skriver. Med grävd brunn och dessutom hydrofor så tillförs syre i vattnet som gör att järnet oxiderar (rostar). Järnet förbrukar också syret i hydroforen som gör att man får fylla på luft mer ofta.

PH-värdet är lite lågt, troligen runt 6,5
Nu framgår inte vilken tid på året provet är taget. PH kan variera i samband med vårbruk om man ligger nära åkrar och dyl. Det bästa är att mäta PH direkt på plats. Finns bra och billiga pH-test på nätet. Ex. SERA PH.

Hårdheten (kalk) ligger lite högt på strax över 8, för att få upp pH så tillför man en lättlöslig kalk. Detta kommer resultera i att er hårdhet kommer hamna runt 12-13. Det är för högt i min bok.

Normalt så skulle man syresätta vattnet och fälla ut järn och manganet. Problemet som jag ser är att ni inte kommer få upp pH tillräckligt högt för att oxidera manganet.

Eftersom ni ändå behöver en jonbytare för kalken så skulle jag titta på en tvådelad lösning.

Ett filter med pH-massa och skiktad sand.
Detta kommer lyfta pH och binda det järn/mangan som är i oxidform. Steg två, ett vattenfilter som åtgärdar kalken och järn/mangan i jonform. En jonbytare (saltfilter) anpassad för järn.

Det spelar då ingen roll vilket tryckkärl ni har. Man får mindre underhåll då man får mindre utfällda metaller in i filtren.

Med denna lösning så anpassar man reningen efter vattnet, istället för att försöka förändra vattnet till filtren.
 
  • Gilla
  • Älska
Franskasophie och 4 till
  • Laddar…
Enligt provprotokollet är pH 7.2, dock pH påverkas också av i hur mycket koldioxid vattnet har hunnit uppta i provet och kan ändras märkbart när det har stått ett tag med öppen yta mot luft - och det kan variera över tid och mängd vattenuttag ur brunnen.


pH kring 7 är svåra att mäta med de flesta pH-stickor och universal pH-vätskor.

den jag använder är JBL PRO aquatest pH-test 6.0 - 7.6

Den består av enbart bromtymolblått med omslag från gult vid pH 6 via olika grader av grönt till knallblått vid pH 7.6 - allt som behövs för testet medföljer med kyvett, hållare, färgkarta och spruta att ta upp prov med. pH är knepigt att mäta rätt med pH-vätskor och teststickor då de alla kommer att säga lite olika när man mäter från samma prov

för järnmängd kan man ha JBL pro aquatest - Fe - lägsta detektionsnivå ligger på ca 0.02 mg/l

dessa hittas i akvariebutiker och de billigaste hittar man hos Hornbach.

Det finns också digitala pH-mätare men dessa kostar från bit över 1000:- och kräver kalibrerings och buffervätskor mm. samt regelbunden tillsyn typ halvårsmässigt (så att de inte torkar under förvaring då dess elektrod måste hållas våt hela tiden) och efter några år ofta så dåliga att de inte ger rätt värden om man inte byter elektrod (på de som går att byta)

---

Som redan sagt så är det svårt att fälla ut mangan och järn till oxid/hydroxider (aka rost) när pH är under pH 7, så en pH justering uppåt kan behöva göras innan järn/maganfällningen fungerar effektivt

---

Det som är skönt för er är att flourid-nivån inte är för hög, det är kostnadsdrivande om det skall åtgärdas med filter/behandling och speciellt viktigt om det är småbarn.

grumligheten på 5.5 FNU är att betrakta som rätt hög och du skriver att vattnet är synbart disigt

detta kan mycket väl genereras av utfälld rost. pga järnhalten när den oxideras av luft men inte hunnit sedimentera sig.

det innebär inte att det skulle vara ett hälsopåverkan men kanske inte så jättetrevligt att dricka.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
M mogge_73 skrev:
Den gula färgen kommer med största sannolikhet från järn som du skriver. Med grävd brunn och dessutom hydrofor så tillförs syre i vattnet som gör att järnet oxiderar (rostar). Järnet förbrukar också syret i hydroforen som gör att man får fylla på luft mer ofta.

PH-värdet är lite lågt, troligen runt 6,5
Nu framgår inte vilken tid på året provet är taget. PH kan variera i samband med vårbruk om man ligger nära åkrar och dyl. Det bästa är att mäta PH direkt på plats. Finns bra och billiga pH-test på nätet. Ex. SERA PH.

Hårdheten (kalk) ligger lite högt på strax över 8, för att få upp pH så tillför man en lättlöslig kalk. Detta kommer resultera i att er hårdhet kommer hamna runt 12-13. Det är för högt i min bok.

Normalt så skulle man syresätta vattnet och fälla ut järn och manganet. Problemet som jag ser är att ni inte kommer få upp pH tillräckligt högt för att oxidera manganet.

Eftersom ni ändå behöver en jonbytare för kalken så skulle jag titta på en tvådelad lösning.

Ett filter med pH-massa och skiktad sand.
Detta kommer lyfta pH och binda det järn/mangan som är i oxidform. Steg två, ett vattenfilter som åtgärdar kalken och järn/mangan i jonform. En jonbytare (saltfilter) anpassad för järn.

Det spelar då ingen roll vilket tryckkärl ni har. Man får mindre underhåll då man får mindre utfällda metaller in i filtren.

Med denna lösning så anpassar man reningen efter vattnet, istället för att försöka förändra vattnet till filtren.
Tusen tack för svaret!

Jo, att hydroforen behöver fyllas på med luft ofta har vi definitivt märkt av. Senast idag började pumpen staka sig igen (vi har ingen vattenståndmätare på hydroforen som varnar oss för att det börjar bli dags).

Då tolkar jag ditt svar som att det första företaget kanske var ganska rätt ute med att de åtgärder vi behöver ta är att höja pH-värdet, minska mängden järn/mangan och sedan även sänka kalkhalten. Frågan nu är ju bara om de har rätt produkter för jobbet...

Vi blev rekommenderade att köpa ett avsyrningsfilter AM-1044 (nedströms), ett JM-1044 och ett avhärdningsfilter kabinett KA-20. Företaget är Renton, och de verkar ju vara billigast på marknaden. Hittills har de varit väldigt bra att ha att göra med, men min oro är att deras förslag är lite underdimensionerat? Vi är visserligen bara två (snart tre) i hushållet.
 
X xxargs skrev:
Enligt provprotokollet är pH 7.2, dock pH påverkas också av i hur mycket koldioxid vattnet har hunnit uppta i provet och kan ändras märkbart när det har stått ett tag med öppen yta mot luft - och det kan variera över tid och mängd vattenuttag ur brunnen.


pH kring 7 är svåra att mäta med de flesta pH-stickor och universal pH-vätskor.

den jag använder är JBL PRO aquatest pH-test 6.0 - 7.6

Den består av enbart bromtymolblått med omslag från gult vid pH 6 via olika grader av grönt till knallblått vid pH 7.6 - allt som behövs för testet medföljer med kyvett, hållare, färgkarta och spruta att ta upp prov med. pH är knepigt att mäta rätt med pH-vätskor och teststickor då de alla kommer att säga lite olika när man mäter från samma prov

för järnmängd kan man ha JBL pro aquatest - Fe - lägsta detektionsnivå ligger på ca 0.02 mg/l

dessa hittas i akvariebutiker och de billigaste hittar man hos Hornbach.

Det finns också digitala pH-mätare men dessa kostar från bit över 1000:- och kräver kalibrerings och buffervätskor mm. samt regelbunden tillsyn typ halvårsmässigt (så att de inte torkar under förvaring då dess elektrod måste hållas våt hela tiden) och efter några år ofta så dåliga att de inte ger rätt värden om man inte byter elektrod (på de som går att byta)

---

Som redan sagt så är det svårt att fälla ut mangan och järn till oxid/hydroxider (aka rost) när pH är under pH 7, så en pH justering uppåt kan behöva göras innan järn/maganfällningen fungerar effektivt

---

Det som är skönt för er är att flourid-nivån inte är för hög, det är kostnadsdrivande om det skall åtgärdas med filter/behandling och speciellt viktigt om det är småbarn.

grumligheten på 5.5 FNU är att betrakta som rätt hög och du skriver att vattnet är synbart disigt

detta kan mycket väl genereras av utfälld rost. pga järnhalten när den oxideras av luft men inte hunnit sedimentera sig.

det innebär inte att det skulle vara ett hälsopåverkan men kanske inte så jättetrevligt att dricka.
Tack för kloka tankar!

Jag glömde skriva att vi tog provet för kanske en månad sen. Och vi har åkermark kanske 30 meter från brunnen.

Vi ska kolla efter bra pH-test och se vad vi kommer upp i för värde! Har du själv ett pH-filter hemma och var ifrån har du köpt det?
 
När andan faller på och ekonomin tillåter så byter ni från Hydrofor till Hydropress, då slipper ni springa och fylla på luft.

Rentons förslag är det klassiska, men med tanke på att ert pH-värde ändå inte är så lågt så kan man kombinera pH och järn. Man tar då en större tub 1054 med både pH-massa och sand. Sen tar man en jonbytare för både järn och mangan, den är något dyrare än en avhärdare men du behöver bara två filter istället 3. Det blir både billigare och bättre ur underhåll synpunkt. Då spelar det heller ingen roll om vattnet varierar under året.

Jag får inte rekommendera specifika filter här på forumet, sån får man ta via PM.
 
H Hahne95 skrev:
Tack för kloka tankar!

Jag glömde skriva att vi tog provet för kanske en månad sen. Och vi har åkermark kanske 30 meter från brunnen.

Vi ska kolla efter bra pH-test och se vad vi kommer upp i för värde! Har du själv ett pH-filter hemma och var ifrån har du köpt det?
Jag har borrad brunn med bra pH. Dock 6,2 i hårdhet och mangan på 0,21. Jag har en flödestyrd jonbytare som tar järn/mangsn och kalk.
Jag valde flödestyrd då vi har pool och jag ibland tar ut mycket vatten. Jag behöver aldrig fundera på backspolningen då den sköter detta helt själv.
Det blir också väldigt stor skillnad i saltförbrukning, jag gör över med en 1/4 del av salt nu, jämfört när jag hade ett tidstyrt filter.

Men jag är ju ”In the Bizz” som du kanske förstår.
I forumet är vi alla privatpersoner vilket är i mitt tycke, är detta forums bästa egenskap, det och alla trevliga och hjälpsamma individer.
Därför ingen reklam! 😀
 
Ni har ett bra vatten, ingen påverkan från åkerbruk eller gödsling. PH kan variera det är ofta lite högre just ni pga. Vårsådden där kalkar marken.

Men det finns pH-massor med olika lösligheter så det kan man anpassa. I värsta fall får man fylla på 1 gång i halvåret. Det tar ca 10-15 min att göra.
 
Det fins luftinjektorer att sätta mellan på pumpsidan innan hydroforen - när pumpen pumpar så drar det in lite luft med vattenströmmen och det fyller på luftkudden i hydroforen - kanske så mycket att du behöver släppa ut luft istället - den andra verkan är att luften också kommer att oxidera järnet i vattnet i hydroforen och en del av det hinner sjunka till botten - det innebär att man ibland behöver öppna manluckan i hydroforen och skopa ut all gucka/slam som samlas där med tiden (jag lovar dig - det är alltid en massa gucka i botten på hydroforer som har använts ett antal år - det är också anledningen att ev tappkranar/rör i botten på hydroforen inte alltid fungerar som tänkt pga. att dessa är packade av slam och avlagringar som korkar igen, såvida dessa inte spolas rent då och då...)

Frågan är om järnfiltret behövs, mycket av det redan oxiderad eller oxideras när pH höjs kommer att fastna i kalkfiltret och det som fortfarande är kvar i jonform bör katjonbytaren (avhärdningsfiltret) fånga tillsamman med kalket. - när katjonbytaren backspolar med koksalt så går järnet tillsammans med kalket i lättlöslig kloridform.

köp 2 filter (kalkfiltret och avhärdaren) men bered plats och rörmässigt för 3 filter ifall järnfiltret skulle behövas - jag skulle prova utan järnfilter ett tag först.

Tänk på att filter som behöver bakspolas att dess vatten kan rinna iväg i avlopp på bra sätt (det är inte heller alltid önskvärt att saltet går in i avloppet som 3-kammarbrun/minireningsverk utan bör ledas ut till annan dränering som dagvattenavledning och är säker på att det kommer bort från huset). Det kommer också gå åt förbrukningsmaterial i form av kalk och vattenreningssalt. och eventuellt extra rengöring med iblandad citronsyra eller motsvarande då och då enligt tillverkarens instruktion. (citronsyra är bra på att fånga in 2-värdiga metalljoner som kalk och järn i komplex för det som inte riktigt vill lossna i jonbytarmassan med saltgenomsköljning)

---

Dimensionsmässigt handlar det om ca 150 liter vatten per dag och person (det är så man dimensionerar avloppskapacitet) och det som förbrukar mest vatten är hygien som dusch/bad/toalettspolningar, därefter tvätt och diskmaskiner medans det som används för mat och matlagning är oftast den minsta posten såvida man inte sköljer under kran hela tiden.

dusch-munstycke är typiskt 10 liter i minuten medans snålspolande sådana är nere på runt 6 liter i minuten. Har filtersystemet kapacitet på >20 liter/min så bör det räcka.
 
M mogge_73 skrev:
När andan faller på och ekonomin tillåter så byter ni från Hydrofor till Hydropress, då slipper ni springa och fylla på luft. Rentons förslag är det klassiska, men med tanke på att ert pH-värde ändå inte är så lågt så kan man kombinera pH och järn. Man tar då en större tub 1054 med både pH-massa och sand. Sen tar man en jonbytare för både järn och mangan, den är något dyrare än en avhärdare men du behöver bara två filter istället 3. Det blir både billigare och bättre ur underhåll synpunkt. Då spelar det heller ingen roll om vattnet varierar under året. Jag får inte rekommendera specifika filter här på forumet, sån får man ta via PM.
M mogge_73 skrev:
När andan faller på och ekonomin tillåter så byter ni från Hydrofor till Hydropress, då slipper ni springa och fylla på luft.

Rentons förslag är det klassiska, men med tanke på att ert pH-värde ändå inte är så lågt så kan man kombinera pH och järn. Man tar då en större tub 1054 med både pH-massa och sand. Sen tar man en jonbytare för både järn och mangan, den är något dyrare än en avhärdare men du behöver bara två filter istället 3. Det blir både billigare och bättre ur underhåll synpunkt. Då spelar det heller ingen roll om vattnet varierar under året.

Jag får inte rekommendera specifika filter här på forumet, sån får man ta via PM.
M mogge_73 skrev:
När andan faller på och ekonomin tillåter så byter ni från Hydrofor till Hydropress, då slipper ni springa och fylla på luft.

Rentons förslag är det klassiska, men med tanke på att ert pH-värde ändå inte är så lågt så kan man kombinera pH och järn. Man tar då en större tub 1054 med både pH-massa och sand. Sen tar man en jonbytare för både järn och mangan, den är något dyrare än en avhärdare men du behöver bara två filter istället 3. Det blir både billigare och bättre ur underhåll synpunkt. Då spelar det heller ingen roll om vattnet varierar under året.

Jag får inte rekommendera specifika filter här på forumet, sån får man ta via PM.
Låter klokt att så småningom byta till hydropress, men vid det laget kanske vi är rutinerade hydrofor-fixare :)

Jag skickar gärna PM till dig och hör vad du skulle rekommendera. Vi är oerhört måna om att göra rätt val när det kommer till vårt vatten!
 
X xxargs skrev:
Det fins luftinjektorer att sätta mellan på pumpsidan innan hydroforen - när pumpen pumpar så drar det in lite luft med vattenströmmen och det fyller på luftkudden i hydroforen - kanske så mycket att du behöver släppa ut luft istället - den andra verkan är att luften också kommer att oxidera järnet i vattnet i hydroforen och en del av det hinner sjunka till botten - det innebär att man ibland behöver öppna manluckan i hydroforen och skopa ut all gucka/slam som samlas där med tiden (jag lovar dig - det är alltid en massa gucka i botten på hydroforer som har använts ett antal år - det är också anledningen att ev tappkranar/rör i botten på hydroforen inte alltid fungerar som tänkt pga. att dessa är packade av slam och avlagringar som korkar igen, såvida dessa inte spolas rent då och då...)

Frågan är om järnfiltret behövs, mycket av det redan oxiderad eller oxideras när pH höjs kommer att fastna i kalkfiltret och det som fortfarande är kvar i jonform bör katjonbytaren (avhärdningsfiltret) fånga tillsamman med kalket. - när katjonbytaren backspolar med koksalt så går järnet tillsammans med kalket i lättlöslig kloridform.

köp 2 filter (kalkfiltret och avhärdaren) men bered plats och rörmässigt för 3 filter ifall järnfiltret skulle behövas - jag skulle prova utan järnfilter ett tag först.

Tänk på att filter som behöver bakspolas att dess vatten kan rinna iväg i avlopp på bra sätt (det är inte heller alltid önskvärt att saltet går in i avloppet som 3-kammarbrun/minireningsverk utan bör ledas ut till annan dränering som dagvattenavledning och är säker på att det kommer bort från huset). Det kommer också gå åt förbrukningsmaterial i form av kalk och vattenreningssalt. och eventuellt extra rengöring med iblandad citronsyra eller motsvarande då och då enligt tillverkarens instruktion. (citronsyra är bra på att fånga in 2-värdiga metalljoner som kalk och järn i komplex för det som inte riktigt vill lossna i jonbytarmassan med saltgenomsköljning)

---

Dimensionsmässigt handlar det om ca 150 liter vatten per dag och person (det är så man dimensionerar avloppskapacitet) och det som förbrukar mest vatten är hygien som dusch/bad/toalettspolningar, därefter tvätt och diskmaskiner medans det som används för mat och matlagning är oftast den minsta posten såvida man inte sköljer under kran hela tiden.

dusch-munstycke är typiskt 10 liter i minuten medans snålspolande sådana är nere på runt 6 liter i minuten. Har filtersystemet kapacitet på >20 liter/min så bör det räcka.
Hehe ja, vi har sett lite av geggan som samlas i hydroforen... Vi får nog ta och göra rent den snart, vem vet när det gjordes senast liksom!

Intressant! Vi har nog tänkt att järnfiltret är det viktigaste att få på plats, men då kanske det löser sig med ett pH-filter och avhärdningsfilter.

Vi tänkte eventuellt göra en fuling och leda ut vattnet till avloppet tillfälligt. I oktober ska vi dränera huset och i samband med det tänkte vi ordna så att backspolningen följer med dagvattensystemet. Tror du det hinner orsaka problem på tre-fyra månader?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.