Hejsan alla husbyggare. Jag är Sveriges största nybörjare när det gäller bygga hus. Men efter att kolla på feta bostadsrätter med ännu fetare hyror så har vi beslutat att bygga. Vi har hittat en tomt som ligger helt perfekt, och priset är jättebra. Kontaktade en firma som bygger med lösvirke och har fått en produktionskostandskalkyl. Men som jag känner mig ganska osäker så ville jag rådfråga hos de professionella. Har jag kommit rätt då??
Är min kostnadskalkyl uppåt väggarna?

Huset som skall byggas i lösvirke är en replika av detta hus

Priset vi fått på huset är 2,004,000 kr. Det som fattas från ritningen på A-hus är bara hörnformade badkaret. Det får man köpa till. Låter det som ett bra pris?

Andra kostnader från produktionskalkylen:

Anslutningsavgift VA: 100.000 kr (Måste borra, inget kommunalt vatten).
Anslutning EL: 20.000 kr (Kraftledningsstolpe 30 meter från där huset skall byggas).
Byggnadskostnader: 15.000 kr (Sopor och byggnadsel).
Markarbeten: 70.000 kr (Behöver fylla ganska mycket av tomten då den är ganska ojämn).

Totalkostnad: 2.209.000 kr sen tillkommer kostnader som lagfart, bygglov, kvalitetsansvarig, räntor under byggtiden och pantbrev.

Jag har inte räknat med kostnad för att ställa i ordning trädgården men det får bli i ett senare skede.

Är det något jag har glömt, jag behöver verkligen den hjälp jag kan få...

Tänkte ta en annan fråga när jag ändå var på g. Infiltration....
Vår tomt ligger mittemellan två berg, ganska nära bergen., enligt byggaren så var det bästa att lägga infiltrationen mittemellan bergen. Om det skulle vara berg precis under där infiltrationen ligger, är det verkligen bra?


Nybörjaren från Uppsala ;)
 
En sak som som du bör tänka på som tillkommer är byggfelsförsäkringen. Den kan bli en rätt så nätt
summa.

Har ni tagit in pris från A-hus?? Om inte gör det så har ni något att jämföra med.

Och som svar på frågan så tycker jag nog att det låter hyffsat. Men jag vet ju inte vilka materialval ni får göra på inredningen.

//Madelene
 
byggfelsförsäkringen brukar väl vara 10% av totalkostnaden (22000kr i de här fallet då) om inte entreprenören står för det.. sen är ju frågan hur avtalet är skrivet, schaktmassor med mera brukar räknas med standardfyllning (inte helt ovanligt att man får lägga på en del där) tänk också på att allt som beställs extra brukar bli skitdyrt på ren svenska så se till att få med allt i kontraktet varenda eluttag m.m annars låter det väl rimligt
 
Titta på fiskarhedens lövsångaren som kan förlägnas på mitten alt deras domherren så tror jag att du kommer billigare undan
 
Viktigt är också att tänka på,
_ kvalitetsansv - vi betalade han 20 000:- inkl moms
_ framdragning, avtal för tele, bredband & kabel - vår kostn 15000:-
_ bygglov/bygganmälan, vår kostn ca 22 000:-
_ påsättningen av elel, vår kostn14500:-

Trodde det gick att bygga hus relativt billigt, men min budget har spruckit redan. Jag blev tillsadg att iallafall lägga på minst 10-15% som en backup, trodde inte det behövdes...men man kan inte snåla på det som skall sitta länge. Såsom el/spottar, rörläggaren osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.