Försökte ta en bild men fläckarna syns knappt på bilden (mobilkamera)
Ska prova igen senare när ljuset blir bättre.

Jag polerade med en sån duk (tips från handlaren) efter oljningen, bordet känns fin
och slät men fläckarna kvar...
 
Fläckarna består antingen av den gamla eller den nya ytbehandlingen. Antingen fick du inte bort all gammal när du slipade, eller så fick du inte bort all överflödig olja när du lagt på den nya. Det kan kanske finnas andra förklaringar, som att träet i sig är fläckigt, men utan bilder är det svårt att gissa.
 
Ska försöka fixa några bilder under dagen.
 
Är det blanka fläckar?
Prova isåfall med en röd eller vit pad, kanske funkar med en disksvamp scotchbrite, kanske går att matta ner om det är blanka partier
 
MultiMan
Vet vi ens om det är ett solitt ekbord och inte någon form av faner? Det skulle ju krångla till det ytterligare vid slipning och behandling.
 
Jag skulle vänta i några veckor till ett par månader och se hur det blir - jag gissar att även hårdvaxolja innehåller en oxidationshärdande olja liknande linolja och dessa behöver en tid på sig att härdas av luften och den vägen mattas av.

Är det fanerad yta så kan man inte slipa för mycket på denna och går det igenom så är ytan ruinerad.

Tyvärr är det inte så lättgissat vilken behandling ytan har sedan innan och en yta med hårdvax är mer digital mellan att ytan ser perfekt ut och där det är genombrott och yt och kulörförändring av olika orsaker (från vattenfläckar etc.) i jämförelse med en linoljebaserad bänkolja som är lite snällare - men behöver istället behandlas om lite mer regelbundet (typ årsvis) men oftast utan att behöva slipa om ytan.


Just det här med att trä åldras 'snyggt' med användning som en köksbord eller en arbetsyta som en träbänkyta i ett kök som används får obevekligen skavanker med tiden och kommer inte att förbli i utställnings-skick. - Och där är min känsla att linoljebaserad bänkolja rundar av 'skavankerna' och blir mindre märkbara med tiden än en hårdvaxbehandlad yta där 'brotten' mellan opåverkad och påverkad del blir mer skarpa och mindre förlåtande.
 
Så här ser det ut, hoppas ni ser.
Bordet känns bra men ser mindre bra ut...

Är det att börja om som gäller om jag vill det ska se bra ut också?
 
  • Närbild på ett träbord med synliga repor och ojämnheter i ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbord med synlig ådring och ojämn finish som reflekterar ljus, fråga om omarbetning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova med en pad eller svamp först, iaf om du tänkt slipa om ändå.

Var på ett jobb där en kollega la ut olja på ett golv och åkte hem, nästa dag var det blanka fläckar över hela golvet som var 100-150kvm...
Vi körde med skurmaskin och vit eller om det var röd pad och det blev bra
 
Cheesen
O oket skrev:
Ok, slipade bordet med en billig maskin, först 80 sen 120 och avslutade med 240 papper och oljade in det igen med Osmo
hårdvaxolja.
På med olja, vänta en stund, torka bort överflödigt olja och sen ett lager till 12 timmar senare på samma sätt.
Bordet blev mycket bättre MEN nu är bordet fläckigt...
Vad gjorde jag för fel? Vad kan ja göra nu?
Man brukar få fläckighet när man oljar om man lägger vått i vått. D.v.s andra lagret med olja läggs på innan det första har härdat ut eller efter att det första lagret börjat härda men inte blivit klart.
Just olja är svårt men man lär sig när man slipat om sin produkt nog många gånger.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.