SonjaSt
Hej!
Jag håller på att leta hus och hittat ett hus med rätt låg utgångspris vilket gör mig lite misstänktsamt. I beskrivningen står det bara att 'vattenrör har frusit i duschen'.

Vad kan det kosta att utbyta rören? duschrummet och just duschen ligger på ytterväggen och det kanske räcker att byta ledningar just i den vägg kanske?

har ingen aning vad en hantverkare kostar nu förtiden, en uppskattning vore toppen! Tack!

Planritning av ett hus med markerat duschrum vid yttervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det får du nog ta dit en röris för att uppskatta då man inte vet hur dom kan proppas dom sönderfrusna rören å var man kan ta å dra dom nya rören Ifrån till duschen. Dra nya rör i hela badrummet?! Kan ju vara mer som är sönderfruset eller?! Det blir ju bara gissningar annars typhur långt är ett snöre
 
SonjaSt
V Vector skrev:
Det får du nog ta dit en röris för att uppskatta då man inte vet hur dom kan proppas dom sönderfrusna rören å var man kan ta å dra dom nya rören Ifrån till duschen. Dra nya rör i hela badrummet?! Kan ju vara mer som är sönderfruset eller?! Det blir ju bara gissningar annars typhur långt är ett snöre
mh, tack, på den idén har jag oxo kommit, men huset ligger lite långt bort och jag vill bara ha en uppskattning innan budgivning. kostar det 10tkr eller 50tkr?
rören till toa och handfat är ok.
 
Själva problemet kanske inte är att rören har frusit sönder och behöver bytas, utan om det stod och droppade/rann/sprutade vatten efter att ispropparna tinat. Det kan vara rätt omfattande vattenskador i huset, vilket är anledningen till att det är ett lågt utgångspris.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
'vattenrör har frusit i duschen' är som sagt en stor varningsflagga. Första steget borde vara en fördjupad besiktning av huset med fuktmätning och trycktestning av rören. Det kanske kostar 5-10 tkr?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
SonjaSt
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Själva problemet kanske inte är att rören har frusit sönder och behöver bytas, utan om det stod och droppade/rann/sprutade vatten efter att ispropparna tinat. Det kan vara rätt omfattande vattenskador i huset, vilket är anledningen till att det är ett lågt utgångspris.
Säljaren eller mäklaren har inte skrivit mer om sajen, så jag måste höra med de. Tack!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
SonjaSt
J Josth skrev:
'vattenrör har frusit i duschen' är som sagt en stor varningsflagga. Första steget borde vara en fördjupad besiktning av huset med fuktmätning och trycktestning av rören. Det kanske kostar 5-10 tkr?
Säljaren eller mäklaren har inte skrivit mer om sajen, så jag måste höra med de. men att du skattar det som varningsflagga är bra, har också gjort det. på alla bilderna syns inget vattenskada, men en besiktning ska göras iallafall. tack för uppskattning av besiktningspriset!
 
Är ingen besiktning alls gjord av någon fackman hittills? Först gör man en allmän besiktning av hela huset och sedan fördjupad besiktning i delar som behöver undersökas närmare i detalj. Ju större skador ett hus eventuellt kan ha desto viktigare att erforderliga besiktningar görs även om det kostar en slant. Varken säljaren eller mäklaren är troligen inte besiktningsmän så vad de säger får man ta med en "nypa salt".
 
SonjaSt
J Josth skrev:
Är ingen besiktning alls gjord av någon fackman hittills? Först gör man en allmän besiktning av hela huset och sedan fördjupad besiktning i delar som behöver undersökas närmare i detalj. Ju större skador ett hus eventuellt kan ha desto viktigare att erforderliga besiktningar görs även om det kostar en slant. Varken säljaren eller mäklaren är troligen inte besiktningsmän så vad de säger får man ta med en "nypa salt".
jo, det är klart, de berättar vadsomhelst. kommer alltid göra 'egen' besiktning (fackman). det står inget vidare om besiktning eller vattanskada, så jag kommer att prata med de.
 
SonjaSt
J Josth skrev:
Här ett varnande exempel på hur det kan se ut som rören frusit sönder på flera ställen och det runnit vatten genom bjälklaget: [länk] Kräver väldigt mycket renoveringsarbete och blir dyrt.
ja, det ser hemskt ut....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.