Chansar om det finns någon som vet hur man demonterar en "cylinderkula" som sitter i skallen på insex-skruv i en cylinder från Kaba LB1084. Har sökt med ljus och lykta online men hittar ingen manual för montering eller demontering...
Kanske slå in en spårskruvmejsel och vrida försiktigt?

Mycket tacksam för vägledning om någon har koll.
 
  • Metallisk dörrhandtag med låshus och skruvar, numrerad, vit dörr, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lovar att @123abc vet - han/hon hjälpte mig kanon med lås. En riktig lås-king.
 
Borras bort, har för mig med en 3mm borr.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Tackar för snabba svar!
Ska testa att borra försiktigt men misstänker det blir klurigt att få fäste på en rund yta. Vi får se.
 
Funkade fint att borra ut med en 3mm borr. Tjongade till kulan först ett dorn för att få bättre fäste med borren. :)
 
  • Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
Se där det var redan löst.
Om anledningen är att byta nycklar så kan man byte endast modulen (modulcylinder) på kaba experT.
Det finns färdiga satser med X-antal modulcylindrar med 3-nycklar att köpa beroende på hur många kaba experT låscylindrar man har.
 
  • Gilla
Carl Larsson1
  • Laddar…
Ursäkta trådkap men här verkar finnas många kunniga. Kan man tänka sig att dessa ”plumparna” också bör borras bort? Testat pilla ut men inget händer. Hittar inget på andra sidan som går att trycka ner så att det skulle vara en kåpa där som går att få av.
 
  • Närbild på en rund, blank metallfästning med fem skruvhål, varav fyra innehåller skruvar och det mittersta är tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en skruv med stjärnformad skalle insatt i en metall yta, omgivet av cirkulär försänkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rullandetunnan skrev:
Ursäkta trådkap men här verkar finnas många kunniga. Kan man tänka sig att dessa ”plumparna” också bör borras bort? Testat pilla ut men inget händer. Hittar inget på andra sidan som går att trycka ner så att det skulle vara en kåpa där som går att få av.
Dorma låscylindrar där borrar man ur plomberingen (kulorna).
Om du har kvar monteringsverktyget så kan du använda det till styrning när du borrar.
Jag brukar knacka lite lätt på plomberingarna så de blir platta så styr borren bättre men dina ser redan platta ut.
Att använda en vass borr underlättar.
 
1 123abc skrev:
Dorma låscylindrar där borrar man ur plomberingen (kulorna).
Om du har kvar monteringsverktyget så kan du använda det till styrning när du borrar.
Jag brukar knacka lite lätt på plomberingarna så de blir platta så styr borren bättre men dina ser redan platta ut.
Att använda en vass borr underlättar.
Tack! Elite står det på detta men Dorma är det närmsta som går att hitta vid googling. Har tyvärr inget monteringsverktyg då det ej är jag som monterat det så får prova borra. Tusen tack för tips!
 
R Rullandetunnan skrev:
Tack! Elite står det på detta men Dorma är det närmsta som går att hitta vid googling. Har tyvärr inget monteringsverktyg då det ej är jag som monterat det så får prova borra. Tusen tack för tips!
Dorma sålde låscylindrar till biltema men då en del i branschen klagade så byttes namnet till Elite när de säljs till biltema och eventuellt andra lågprisvaruhus.
https://www.sbsc.se/produktcertifik...nder/elite-ec-4-3-serien/dormakaba-sverige-ab
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.