Hej,
Vi håller på att bygga ett nytt fritidshus från grunden och gör i princip allt själva. För tillfället lägger vi golvvärme i hela nedervåningen som är på 90m2. Ett sovrum på övervåningen på ca 20m2 utan värme. Golvvärmen kommer vara den huvudsakliga värmekällan + en mindre kamin.

Jag har tittat på monoblock ca 7kw. Första funderingen var 500l ack-tank med 120l vvb inbyggd (överdimensionerat?). Jag ser en nackdel med det då jag ska värma varmvatten på sommaren då jag helst skulle vilja stänga av värmepumpen. Kan jag köra en volymtank (hur stor?) och en vvb i serie för bättre ekonomi? Golvvärmen har shunt.

Något mer jag ska tänka på? Har inte lust att köpa ett svindyrt paketsystem.

Blir inte klok på värmepumpsdjungeln!

Tack på förhand!
 
Satsa på en lämplig frånluftsvärmepump så får ni ventilation, varmvatten och värme i ett och samma paket.
 
Varför vill ni stämga av värmepump sommartid? Den är ju lämplig för endast varmvatten också och drar mindre el än en vanlig vvb.
 
J Josth skrev:
Satsa på en lämplig frånluftsvärmepump så får ni ventilation, varmvatten och värme i ett och samma paket.
I dagsläget vill vi inte bygga in ett sådant system eftersom vi inte vill riskera oljud.
 
R RiKr skrev:
Varför vill ni stämga av värmepump sommartid? Den är ju lämplig för endast varmvatten också och drar mindre el än en vanlig vvb.
Så om jag kör lvvp mot en acktank med inbyggd vvb och sätter den till att hålla ca 55 grader, är det mer energieffektivt än att köra en vvb på el?
 
M Mumukshujoh skrev:
I dagsläget vill vi inte bygga in ett sådant system eftersom vi inte vill riskera oljud.
Ok, ja värmepump kräver ju en kompressor som låter en del antingen inne i huset eller utanför husknuten, det går inte att komma ifrån. Även FTX ventilationssystem brusar en del men ganska lite om det är proffs som byggt det med ljuddämpare i kanalerna. Har man en el-panna blir det ju bara klickandet från kontaktorerna man kanske hör.
 
Normalt har man en egen VVB-tank (med inbyggd elslinga för legionellatoppvärmning) kopplad med en växelventil till pumpen.
Denna används på sommaren för varmvatten, ingen värme går ut i värmesystemet då.

Varför ska du ha en acc-tank, det drar ju mer energi?
Läs inlägg #3 här
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Förstår jag det rätt som att jag kan ha en växelventil som kan köra mot satt temperatur i golvvärme, med eller utan extra tank, och sen växla mot en vvb (som även har elvärme för att inte riskera legionella?)

Säg då att jag har en liten extratank på ca 200l för att dryga ut systemet lite, den vill jag ha ca 36 grader i som sen shuntas ut i golvvärmen med termostatstyrning. Hit styr växelventilens ena läge.
Det andra läget matar en separat vvb inställd på ca 55 grader.
På sommaren kan jag då ha golvvärmen avstängd så att pumpen bara går mot vvb?
 
Numera är de flesta värmepumpar varvtalsstyrda och klarar då att även köra direkt mot ganska små golvvärmesystem utan volymtank. Om det räcker med t.ex. 28 grader i golvslingorna just då så är det ju dumt om du tvingar värmepumpen att jobba mot 36 grader hela tiden. När växelventilen ställs om brukar den köra varmvatten till någonstans mellan 50 och 55 grader. På sommaren är det normalt bara varmvatten som gäller om man inte bor i en kallare del av landet.
 
J Josth skrev:
Numera är de flesta värmepumpar varvtalsstyrda och klarar då att även köra direkt mot ganska små golvvärmesystem utan volymtank. Om det räcker med t.ex. 28 grader i golvslingorna just då så är det ju dumt om du tvingar värmepumpen att jobba mot 36 grader hela tiden. När växelventilen ställs om brukar den köra varmvatten till någonstans mellan 50 och 55 grader. På sommaren är det normalt bara varmvatten som gäller om man inte bor i en kallare del av landet.
…hur gör jag då med shunt till golvvärmen? Kör värmepumpen ut samma värme i hela systemet eller kan jag fortfarande styra varje krets med termostat?

Jag har ca 200m 16mm-rör och 120m 20mm-rör fördelat på 5 kretsar totalt.
 
Om du hade haft en blandning av golvvärme och radiatorer hade man behövt en shunt som tar ner temperaturen till det som passar golvslingorna men nu är det enbart golvvärme och då kan värmepumpen göra precis så varmt värmevatten som behövs till golven. Sedan ska man givetvis justera in flödet i de olika slingorna med flödesventilerna så att värmen blir jämn i hela huset.
 
M Mumukshujoh skrev:
Hej,
Vi håller på att bygga ett nytt fritidshus från grunden och gör i princip allt själva. För tillfället lägger vi golvvärme i hela nedervåningen som är på 90m2. Ett sovrum på övervåningen på ca 20m2 utan värme. Golvvärmen kommer vara den huvudsakliga värmekällan + en mindre kamin.

Jag har tittat på monoblock ca 7kw. Första funderingen var 500l ack-tank med 120l vvb inbyggd (överdimensionerat?). Jag ser en nackdel med det då jag ska värma varmvatten på sommaren då jag helst skulle vilja stänga av värmepumpen. Kan jag köra en volymtank (hur stor?) och en vvb i serie för bättre ekonomi? Golvvärmen har shunt.

Något mer jag ska tänka på? Har inte lust att köpa ett svindyrt paketsystem.

Blir inte klok på värmepumpsdjungeln!

Tack på förhand!
Luft/vatten-värmepump och ack.tank är en dålig lösning. Fast kondensering är inte så ekonomiskt. Köp riktiga grejer med flytande kondensering.
 
Man kostar på ett helt fritidshus men försöker fuska med värmen! Sätt in en riktig innedel så man får flytade kondesering å vp gör varmvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.