Våra två duschar har i princip aldrig mörka fogar pga av fukt, enbart direkt efter dusch. I den 20-åriga är det silikon i fogen mellan vägg/golv (används dagligen) och ungdomen som bara är 3år har vanlig fog. Golvet med vattenburen värme torkar ut på någon timma, det är endast närmast golvbrunnen, några cm, som det är fuktigt lite längre. Båda två har vanlig fog runt brunnsgallret.
Ingen lösning på ditt problem, mera ett svar utifrån att det inte ska behöva vara blött i flera dagar efter användande. Och dålig ventilation med hög luftfuktighet som ger dålig torkning är väl för långsökt.
Var finns duschen, källare eller markplan?De väggar som de mörka fogarna är på, är det inner eller ytterväggar, möjligen ingen logik i frågorna.
 
Om den vanliga grå färgen kommer fram när du skrapar borde det rimligtvis inte ha med fukten att göra. Om fukten kommer underifrån borde fogen vara ännu mörkare längre ner, eller?
 
AndersS skrev:
Våra två duschar har i princip aldrig mörka fogar pga av fukt, enbart direkt efter dusch. I den 20-åriga är det silikon i fogen mellan vägg/golv (används dagligen) och ungdomen som bara är 3år har vanlig fog. Golvet med vattenburen värme torkar ut på någon timma, det är endast närmast golvbrunnen, några cm, som det är fuktigt lite längre. Båda två har vanlig fog runt brunnsgallret.
Ingen lösning på ditt problem, mera ett svar utifrån att det inte ska behöva vara blött i flera dagar efter användande. Och dålig ventilation med hög luftfuktighet som ger dålig torkning är väl för långsökt.
Var finns duschen, källare eller markplan?De väggar som de mörka fogarna är på, är det inner eller ytterväggar, möjligen ingen logik i frågorna.

Huset är nytt (byggt 2007) inte dålig ventilation och inte hög luftfuktighet i badrum eller hela huset, badrummet är på markplan och det är på ytterväg som fogarna har blivit mörka. oxå lite på en innerväg.
 
jenfor skrev:
Om den vanliga grå färgen kommer fram när du skrapar borde det rimligtvis inte ha med fukten att göra. Om fukten kommer underifrån borde fogen vara ännu mörkare längre ner, eller?
Det tycker jag oxå, provade med nått specialmedel för fogar eftersom dom sa att det är smuts men det går inte att få bort det så då provade jag att skrapa i en fog på golvet och då vart den som vanlig dvs. mellan/ljusgrå inte svart som den va innan, men sen efter ca 1-2 tim så är den svart igen utan att någon varit i badrummet. Det var en annan golvläggare och kollade på duschen och han sa att det är vatten under kaklet. Det verkar konstigt det här för då borde det ju som sagt vara blött i hela fogen och det skulle ju inte gå att skrapa bort det, och sen att det kommer tillbakas av sig själv är ju riktigt konstigt.

Någon som har förslag hur man kan kolla vad det är?
 
Som tidigare skrivet: Ta ett snack med din plattis och eventuellt även med någon neutral plattis, det måste finnas någon förklaring till om det är fukt eller någon svamp.
 
Det känns även långsökt att tro att det skulle röra sig om smuts under plattorna som pressas upp med vattnet i samband med dusch. Mycket mystiskt. Om det inte kommit tillbaka igen efter skrapning hade det varit enkelt att gissa på smuts, eftersom det ofta krävs att man knäskurar ett par gånger innan det försvinner.
 
Robert_Maria skrev:
Som tidigare skrivet: Ta ett snack med din plattis och eventuellt även med någon neutral plattis, det måste finnas någon förklaring till om det är fukt eller någon svamp.
Ska göra det igen, men han säger som sagt att det är smuts men det är väl med han som med alla hantverkare att när dom fått betalt så vill dom inte vata av en längre.
 
Om det är smuts så tycker jag att han ska visa er hur ni ska göra rent fogen och med vilket medel. Jag hade varit på hantverkaren som en igel.
 
Robert_Maria skrev:
Om det är smuts så tycker jag att han ska visa er hur ni ska göra rent fogen och med vilket medel. Jag hade varit på hantverkaren som en igel.
Ska börja att ta i med hårdhanskarna nu!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.