Hejsan! Ska sätta in en bänkskiva och tillhörande väggpanel/stänkskydd i laminat. Väggpanelen ska täcka hela väggen mellan bänk och överskåp. Längden är ca 340 cm, så jag tänker dela upp i två partier och jag undrar om det finns det några goda tips här på var skarven ska gå? Funderar på antingen i mitten (A) eller där spisutrymmet börjar (B). Vi kommer inte flytta köksfläkten så behöver därför såga ut ett utrymme för den då känns alternativ B bäst. Dock lite osäker på hur känsligt det utrymmet vid skarven är vid ex. värme, ånga etc från spisen. Alla tips mottages tacksamt!
 
  • Kök med vit inredning och markerade punkter för var bänkskivans skarv kan placeras, A i mitten, B vid spisen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med markers för potentiella skarvar för väggpanel i laminat vid mitten och spisutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag skulle undvika de ställen där det stänks mest och det är nära diskhon och nära spisen. Orsaken är att det kan vara svårt att hålla skarven snygg när man ofta behöver göra rent den.
 
  • Gilla
hejosy och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte vad det är för form av stänkskydd du ska sätta men de stenleverantörer jag jobbar med sätter alltid skarven bakom blandaren för den ska synas minst och de blir tillräckligt täta kloss-i-kloss men man kan ju även lägga en ytterst tunn transparent silikon där de möter varandra.
 
  • Gilla
hejosy
  • Laddar…
BirgitS
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag vet inte vad det är för form av stänkskydd du ska sätta men de stenleverantörer jag jobbar med sätter alltid skarven bakom blandaren för den ska synas minst och de blir tillräckligt täta kloss-i-kloss men man kan ju även lägga en ytterst tunn transparent silikon där de möter varandra.
Det verkar gälla någon sorts laminatskiva, lite mer känsligt än sten.
 
  • Gilla
hejosy
  • Laddar…
Jo det såg jag men laminat i sig är ju inte fuktkänsligt utan det är snarare om det sitter på en spånskiva som det gör när det handlar om bänkskivor för spånet är ju fuktkänsligt.
Dock går det ju att få tätt så jag hade nog siktat på att sätta skarven där den syns minst oavsett.
 
  • Gilla
hejosy
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jo det såg jag men laminat i sig är ju inte fuktkänsligt utan det är snarare om det sitter på en spånskiva som det gör när det handlar om bänkskivor för spånet är ju fuktkänsligt.
Dock går det ju att få tätt så jag hade nog siktat på att sätta skarven där den syns minst oavsett.
Det är gips bakom :)
 
BirgitS
H hejosy skrev:
Det är gips bakom :)
Hur tjockt är stänkskyddet?
Laminatet i sig är väl inte mer än 1 mm eller så, varför fabriken väl normalt klistrar det på ett underlag innan leverans. Detta underlag är nog oftast spånskiva.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Högtryckslaminat
 
H hejosy skrev:
Det är gips bakom :)
Jo, men vad sitter laminatet på ?
Är det ett tunt laminat som bara limmas rakt mot gipsen ?
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jo, men vad sitter laminatet på ?
Är det ett tunt laminat som bara limmas rakt mot gipsen ?
Precis!
 
H hejosy skrev:
Precis!
Då ser jag inte några problem att lägga skarven bakom blandaren så den syns så lite som möjligt.

Bara markera var du får skarven och lägg ett tunt lager lim där så det får bra fäste just i skarven.
Tejpa ev. på laminatets kortändar där de möts så är det enklare att få bort överflödet av lim som tränger fram när du trycker på plats laminatet. :)
 
BirgitS
H hejosy skrev:
Precis!
Kan du länka till produkten?
Kan vara bra för mig att ha kvar det tills köket ska renoveras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.