husägaren TS husägaren TS skrev:
Tömmer aldrig förgasaren ,får du inte ut ALL bensin,så blir det som ett vitt pulver i I förgasaren, när det lilla som är kvar dunstar, även på MC:en så stänger jag inte ens bränslekranen, även bilen som står över vintern,tankar bara full tank,byter olja inför vintervilan
asså, så du menar att man inte ska tömma den innan vintern?
läste helt tvärtom förut... därav frågan..
 
Det här med gammal bensin tror inte jag är problemet. Jag har kört igång gräsklippare med bensin som stått länge utan några problem alls.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
husägaren TS husägaren TS skrev:
Tömmer aldrig förgasaren ,får du inte ut ALL bensin,så blir det som ett vitt pulver i I förgasaren, när det lilla som är kvar dunstar, även på MC:en så stänger jag inte ens bränslekranen, även bilen som står över vintern,tankar bara full tank,byter olja inför vintervilan
Jag vet många hojägare (som bekräftas av inlägg på sporthoj.com) som innan de ställer undan hojen på hösten för vinterförvaring fyller en full tank med Alkylatbensin och sedan kör upp halva tanken och sedan fyller upp igen med Alkylat för att slippa rengöra förgasaren det första de gör på våren. Vanlig bensinmacksbensin har en förmåga att slamma igen bränsleledningar och förgasare på hojen och jag kan tänka mig att samma sak kan uppstå på en gräsklipparmotor där allt är i miniatyr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.