Claes Sörmland
Kan bara instämma i att linoljefärgen tål regn efter något dygn - då har den ett skinn. Den oxiderar snabbt på varma plåttak. Åtminstone är det min erfarenhet vid målning av husets gamla tak (Ottossons linoljefärg).

Linoljefärg har ett par trevliga egenskaper vid takmålning, dels så rostskyddar den utmärkt och dels så kritar den istället för att flagna när den åldras. Frånvaron av flagor för att det är väldigt lite arbete vid nästa ommålning - bara att smacka på ett lager till. Det var tio år sedan vi målade taket - ännu inga tecken på att det behöver målas om.
 
Kan vara så att ni har rätt. Jag har använt linoljefärg på ett fönster en enda gång när jag trodde att det skulle vara något traditionellt. Kommer jag aldrig att göra fler gångar.
 
Nu är det påbörjat! Skrapat, borstat och tvättat halva taket ungefär.. Får ersätta en del plåt(rännor) men det är ingen katastrof =)
 
Jaha, slutstrykningen kvar! Det här gick mycket mycket smidigare än jag trodde, på alla sätt och vis =) Det blir riktigt bra med!

EDIT Ottossons färg kan jag rekommendera, trodde jag snålade när jag köpte färgen. Men skulle tro att jag får två burkar över. Någon som vet om det är lönt att spara på dessa två eller om man ska försöka bli av med dom?
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Kul att du upplevde det som smidigt!

Linoljefärgen har nästan evigt liv om den förvaras i en tät plåtburk (luftens syre är hotet). Jag har tio år gammal färg från Ottossons som är utmärkt och den behöver inte ens förvaras frostfritt för den är vattenfri.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kul att du upplevde det som smidigt!

Linoljefärgen har nästan evigt liv om den förvaras i en tät plåtburk (luftens syre är hotet). Jag har tio år gammal färg från Ottossons som är utmärkt och den behöver inte ens förvaras frostfritt för den är vattenfri.
Lite off-topic men hur vet du att den tio år gamla färgen är okej för du menar väl inte att du har tio år gammal färg i en öppnad burk?
 
Ingemar af Näfve Ingemar af Näfve skrev:
Lite off-topic men hur vet du att den tio år gamla färgen är okej för du menar väl inte att du har tio år gammal färg i en öppnad burk?
Eftersom den i så fall är 18 år vid det här laget så kanske den är slut....
Men vad skulle problemet vara menar du?all linoljefärg jag har haft brukar under skinnet på ytan vara som ny..
 
Claes Sörmland
Målade förra sommaren med linoljefärg från 70-talet, ett fynd i ett dödsbo. Det gick bra.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.