Hej,

Har en Klippa SH Comet (Hondmotor). Klippte en gång i våras. Mot slutet så dog den, o när jag drar igång så startar den men dör direkt igen (se videon)

Den var tömd på bensin över vinter, tog bensinen från min extradunk så kanske är gammalt?
Har bytt Tändstift o luftfilter. Inte bytt olja, men olja finns...

Kan det vara gammal bensin? kan oljebyte påverka? någon som har något tips på vad se över?

MVHY
Micke
 
Skit i förgasaren.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Skit i förgasaren.
tack, o det e du helt säker på? alltså inte något med att bensinen kan vara gammal eller nå sånt

frågar då jag inte meckat direkt mycket förr, så inser det e nog rejält med jobb som nybörjare börja öppna upp o försöka rengöra...
 
Oljan har med stor sannolikhet ingen betydelse alls förutsatt att det är rätt mängd och att oljan blev bytt förra sommaren eller i vart fall senaste åren. Med största sannolikhet har det med bensintillförseln att göra. Är det automatchoke på den eller manuell choke? Den tänder ju och startar och går några sekunder så med största sannolikhet har det med bensintransporten fram till "bensindimman" blåses in i cylindern.
Har den stått inomhus i värmen i vinter eller utomhus i kallutrymme?
Jag meckar inte alls med mina klippare utan förväntar mig att de går klockrent år efter år och alltid startar på första "draget" i startsnöret. Dock vet jag att Hondamotorägare haft problem med någon "chokefjäder" som kan/ska justeras. Samt naturligtvis ny fräsch bensin. Alkylat är mitt grundtips. Bensinmacksbränsle vet jag många har problem med efter en lång vinter. I synnerhet om maskin stått ute i ett fuktigt kallutrymme. Förgasaren kan slamma igen av bensinmackssoppan.
 
Öland4ever Öland4ever skrev:
Oljan har med stor sannolikhet ingen betydelse alls förutsatt att det är rätt mängd och att oljan blev bytt förra sommaren eller i vart fall senaste åren. Med största sannolikhet har det med bensintillförseln att göra. Är det automatchoke på den eller manuell choke? Den tänder ju och startar och går några sekunder så med största sannolikhet har det med bensintransporten fram till "bensindimman" blåses in i cylindern.
Har den stått inomhus i värmen i vinter eller utomhus i kallutrymme?
Jag meckar inte alls med mina klippare utan förväntar mig att de går klockrent år efter år och alltid startar på första "draget" i startsnöret. Dock vet jag att Hondamotorägare haft problem med någon "chokefjäder" som kan/ska justeras. Samt naturligtvis ny fräsch bensin. Alkylat är mitt grundtips. Bensinmacksbränsle vet jag många har problem med efter en lång vinter. I synnerhet om maskin stått ute i ett fuktigt kallutrymme. Förgasaren kan slamma igen av bensinmackssoppan.
toppen tack!

ska testa byta ut bensinen då som en grej o kika vad med choken... får jag inte ordningen på den blir det väl till service på måndag
 
Öland4ever Öland4ever skrev:
Oljan har med stor sannolikhet ingen betydelse alls förutsatt att det är rätt mängd och att oljan blev bytt förra sommaren eller i vart fall senaste åren. Med största sannolikhet har det med bensintillförseln att göra. Är det automatchoke på den eller manuell choke? Den tänder ju och startar och går några sekunder så med största sannolikhet har det med bensintransporten fram till "bensindimman" blåses in i cylindern.
Har den stått inomhus i värmen i vinter eller utomhus i kallutrymme?
Jag meckar inte alls med mina klippare utan förväntar mig att de går klockrent år efter år och alltid startar på första "draget" i startsnöret. Dock vet jag att Hondamotorägare haft problem med någon "chokefjäder" som kan/ska justeras. Samt naturligtvis ny fräsch bensin. Alkylat är mitt grundtips. Bensinmacksbränsle vet jag många har problem med efter en lång vinter. I synnerhet om maskin stått ute i ett fuktigt kallutrymme. Förgasaren kan slamma igen av bensinmackssoppan.
missade visst svar, manuell choke...

den var tömd på bensin över vintern, men står i kallt utrymme.... dunken som jag tog det av fylldes nog på i höstas...
 
S Stegalos skrev:
missade visst svar, manuell choke...

den var tömd på bensin över vintern, men står i kallt utrymme.... dunken som jag tog det av fylldes nog på i höstas...
Ta ny bensin.
Hade själv bensin kvar från förra säsongen, men har hällt över i bilen lite emellanåt och sen tankat i ny i maskinerna jag kör.
 
Jag tror inte det är bensinen som sådan det är fel på, då skulle den inte starta alls.
Troligen är huvudmunstycket igensatt, den startar och går nån sekund på choken-"startsupen" men stannar när den ska gå på munstycket, sen kan det i sin tur bero på avlagringar från bensinen.
Sedan vet jag inte hur just denna förgasare ser ut, jag har bara skruvat med briggsmotorer i den här storleken.
 
Den nya bensinen "suger vatten" som en svamp. Jag har en veteranbil som jag satt tvingats sätta båttank på. Denna är ungefär som en reservdunk på 25 liter. I våras gick inte bilen. Det visade sig att det fanns närmare en halvliter vatten i tanken.
 
Otroligt, efter stått vilat o allmänt städat den för gav upp så startar den som normalt nu...
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Mystiska äro strömmingens vandringar.😉
 
Fotografen Fotografen skrev:
Mystiska äro strömmingens vandringar.😉
hehe ja... kanske bara var allmänt sur
 
MultiMan
Ja, surströmmingar får många att snedtända.
 
  • Haha
Fotografen
  • Laddar…
Kör med den, återkommer problemet får du riva förgasaren.
 
Tömmer aldrig förgasaren ,får du inte ut ALL bensin,så blir det som ett vitt pulver i I förgasaren, när det lilla som är kvar dunstar, även på MC:en så stänger jag inte ens bränslekranen, även bilen som står över vintern,tankar bara full tank,byter olja inför vintervilan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.