Hej alla smarta & skickliga byggare!
Eftersom jag var en lyckligt ovetande clown när jag började mitt pergolabygge så tänkte jag att hur svårt kan det vara att bygga en oregelbunden pergola? Jättelätt att gräva grop, ställa plintar, grus osv. Jättesvårt nu när jag ska beställa virke och sitter med alternativet att lägga stolpar över pergolan så de sticker ut eller att fästa stolpar mellan överliggarna så det blir lite mer grafiskt. Eftersom jag tydligen fortfarande inte förstår att bara för jag har lyckats göra fungerande myggfönster så betyder det inte att jag har svart bälte i hur man fäster stolpar så undrar jag om ni kan hjälpa mig.Hur fäster jag stolpdelen som ligger mot en stolpe i vinkel? Finns det vinkelbeslag som är ställbara? Magiska balkskor? Eller 2 dm skruvar? Eller finns det ngt annat?

Mvh pergola-clownen
 
  • Skiss av pergolabygge med markerade punkter där stolpar möter överliggare i oregelbunden vinkel.
Skråskruva, är det bara en pergola är det inte kritiskt hur in fästningen sker.
 
  • Gilla
lilla_kolonin
  • Laddar…
K
2dm skruvar som skråskruvas. Om du nu verkligen behöver 2dm långa skruvar, oklart vilka dimensioner du tänkt bygga med
 
  • Gilla
lilla_kolonin
  • Laddar…
I vårt svenska klimat tycker jag man istället bör överväga en ordentlig altan med tak.

4skäringarna på illustrationen fästes väl enklast med 5tums galvspik eller skruv, men snyggast snyggast med tappar.
 
  • Gilla
lilla_kolonin
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.