A Abies koreana skrev:
Om inte tjälen lagt sig i jorden brukar det gå bra att plantera på senhösten.

Piprankan är en ståtlig och grandios växt som är lite seg i början men när den väl etablerat sig så växer den oerhört fort och de tjocka och förvedade rankorna skjuter snabbt nya skott. Jag vet inte hur den reagerar med så kraftig nerklippning som bör ske flera ggr på en säsong om den inte får mera plats. Generellt är det nog så att om det inte finns plats för kraftigt växande plantor så är det fel växt. Det brukar inte bli bra att hålla tillbaka en växt från dess naturliga sätt att växa.

Jag har haft en pipranka i ca 15 år som står på en kraftig rosenportal. Jag har tvingats klippa in en del lianer för att inte hela öppningen skall växa igen men jag har aldrig regelmässigt beskurit den.

Skickar med en bild, tagen för några dar sedan, hälften av bladen ligger redan på marken men du får en uppfattning iaf hur gigantiskt stor den blir

[bild]
För en som inte kan något om växter, vilken är piprankan i bilden?
 
yonna yonna skrev:
Klematis Summersnow har också ett fantastiskt bladverk och kan, genom att man klipper ner den varje år till 30 cm, hållas på vettigt utrymme. Rankorna växer efter ett par år 5 m på en säsong. Den får man alltså tukta under sommaren.
Yonna du brukar alltid ha svar på frågor om trädgård, har du nägra tips till mina piprankor? (koreanska)
 
Jag hade pipranka i min förra trädgård. Det tog ett par år innsn den kom igång på riktigt men då blev den riktigt maffig och fick gott om utrymme. Blommorna är fantastiska! Vad jag inte gillade med den var att den blev full av sniglar - och mördarsniglar - vissa år. Då ville vi inte sitta nära den.

Det kan bero på att den inte hade rätt placering dvs stod kanske för mörkt. Därför har jag inte satt den i min nuvarande trädgård. Men jag funderar fortfarande 😉.
 
yonna yonna skrev:
Jag hade pipranka i min förra trädgård. Det tog ett par år innsn den kom igång på riktigt men då blev den riktigt maffig och fick gott om utrymme. Blommorna är fantastiska! Vad jag inte gillade med den var att den blev full av sniglar - och mördarsniglar - vissa år. Då ville vi inte sitta nära den.

Det kan bero på att den inte hade rätt placering dvs stod kanske för mörkt. Därför har jag inte satt den i min nuvarande trädgård. Men jag funderar fortfarande 😉.
Tror du jag har gjort något fel med min? Första året tog den sih upp ca 2 meter. Klippte aldrig ned den, nu detta året så har det bara kommit nya skott från mark/stammen. Inga nya blad från rankorna.

Har gödslat i april, fubderar på att slänga på lite till nu i juni?
 
C
Dan1891 Dan1891 skrev:
För en som inte kan något om växter, vilken är piprankan i bilden?
Det är växten med de jättestora hjärtformade bladen som växer över pergolan.
 
  • Älska
Dan1891
  • Laddar…
engs
J Julistormen skrev:
Har du koll på mott problem? Eller om det ens är ett problem 😁
Nej jag kan inte komma på något endaste problem, inga löss, (måste vara en av få saker i trädgården som lössen inte fått smak för) sniglar eller annat. Den står rakt i solen större delen av dagen också, angående snigelkommentaren. Kan tänka mig det är ett bra gömställe för sådana om den står i skugga, pga frodigheten.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är växten med de jättestora hjärtformade bladen som växer över pergolan.
Wow! Vad mäktig, en sån skulle jag vilja ha!
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Wow! Vad mäktig, en sån skulle jag vilja ha!
Bara att skaffa en då ! En odlingsvärd växt som inte kräver några extra ordinära insatser förutom ett rejält stöd att växa på, den blir stor och tung så några pinnar duger inte.

Den skall inte klippas ner vare sig vår eller höst, den är något långsam i starten men när den väl kommer igång gör den det med besked. Den kan bli för stor och då måste man förstås korta in den på en del ställen.

Några bättre bilder

Stor odlingsvärd växt på rejält stöd framför röd stuga, omgiven av blandade gröna växter och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lummig trädgård med stenlagd stig, blandade växter och krukor som kräver robust stöd, grönska i överflöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stenlagd trädgårdsgång omgiven av frodig grönska och varierade växter med mossbeklädd sten och urna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
cpalm och 3 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Bara att skaffa en då ! En odlingsvärd växt som inte kräver några extra ordinära insatser förutom ett rejält stöd att växa på, den blir stor och tung så några pinnar duger inte.

Den skall inte klippas ner vare sig vår eller höst, den är något långsam i starten men när den väl kommer igång gör den det med besked. Den kan bli för stor och då måste man förstås korta in den på en del ställen.

Några bättre bilder

[bild]

[bild]

[bild]
En klätterväxt alltså. Man måste bygga nån slags fristående spalje eller pergola då och ha den vid?
Att ha den klättrande mot husväggen blir ju bökigt när man vill måla om.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Den har inga sugrötter eller annat som den kan fästa i underlaget utan den snurrar runt stolparna eller nätet i portalen den växer på. Den kan inte växa upp för en vägg.

Det bästa är att bygga en portal med tak som är stabil för växten att svinga sina skott runt. Det finns ju stabila rosenportaler som passar utmärkt för piprankan.

En sån här t.ex.
[länk]
Aha, då kan bygga med armeringsnät och stolpar som den får klättra i!
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Om man nu ska köpa sig en pipranka, gör man det på Blomsterlandet, Plantagen, Granngården?
Eller finns det "bättre" ställen att handla ifrån?
Eller går det att så en pipranka från frön?
 
A Abies koreana skrev:
Bara att skaffa en då ! En odlingsvärd växt som inte kräver några extra ordinära insatser förutom ett rejält stöd att växa på, den blir stor och tung så några pinnar duger inte.

Den skall inte klippas ner vare sig vår eller höst, den är något långsam i starten men när den väl kommer igång gör den det med besked. Den kan bli för stor och då måste man förstås korta in den på en del ställen.

Några bättre bilder

[bild]

[bild]

[bild]
Kan
Dan1891 Dan1891 skrev:
Om man nu ska köpa sig en pipranka, gör man det på Blomsterlandet, Plantagen, Granngården?
Eller finns det "bättre" ställen att handla ifrån?
Eller går det att så en pipranka från frön?
Vi köpte koreansk pipranka från plantskola, satte i november tror jag. Har för mig dom sa att den växte lite snabbare och hade lite mindre blad?
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Jag har fått svarta rankor, någon som vet vad det kan bero på? och som jag skrev innan så kommer det bara nya blad på nya rankor, förra årets rankor ger inga blad och ser nästan döda ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.