Hej på er,
Som frågan lyder, vad är bäst om man vill ha en inbyggdfläkt i spisen även om det kanske är mer rätt att kalla det en häll. Helt nytt kök skall byggas med rikligt med plats.

Dela gärna också vad som har köpt har för bra resp dåliga erfarenheter av era köp.

tack på förhand!
 
Du ska alltså inte ha en ny spis utan en separat häll och en separat ugn som kan placeras på helt olika platser i det nya köket... Är det alltså en separat ugn med varmluftsfunktion du tänker på?
 
I min värld låter det som att det är en spishäll med inbyggd fläkt du efterfrågar.
En s.k downdrafthäll.

BORA är ju pionjärerna inom detta område och dessa har jag sett in action flertalet gånger och är lika imponerad varje gång så jag rek. ju dem alla dagar i veckan.
Men med åren har det kommit ut många andra på marknaden, bra och dåliga.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
I min värld låter det som att det är en spishäll med inbyggd fläkt du efterfrågar.
En s.k downdrafthäll.

BORA är ju pionjärerna inom detta område och dessa har jag sett in action flertalet gånger och är lika imponerad varje gång så jag rek. ju dem alla dagar i veckan.
Men med åren har det kommit ut många andra på marknaden, bra och dåliga.
Nytt märke för mig!

Du har helt rätt, och det heter tydligen down draft. Man lär sig!! Följd frågan är förstås vilka är de andra som är bra … eller dåliga. Alla har numera en men allt är inte bra som produceras. Skall spana lite på BORA nu när jag har ett helt nytt varumärke att lära känna. Tack
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
J Josth skrev:
Du ska alltså inte ha en ny spis utan en separat häll och en separat ugn som kan placeras på helt olika platser i det nya köket... Är det alltså en separat ugn med varmluftsfunktion du tänker på?
Lärde mig just att jag söker down draft hällar … - alltid något nytt att lära, ugn hamna någonstans men just nu är fokus på att hitta downdraft så att vi kan planera. Det finns de som återanvänder luften, mao ingen extern utomhus koppling, säkert billigare men är det nästan lika bra ? Eller bara mkt sämre och kanske tom låter mer?
 
C chevan skrev:
Lärde mig just att jag söker down draft hällar … - alltid något nytt att lära, ugn hamna någonstans men just nu är fokus på att hitta downdraft så att vi kan planera. Det finns de som återanvänder luften, mao ingen extern utomhus koppling, säkert billigare men är det nästan lika bra ? Eller bara mkt sämre och kanske tom låter mer?
Det är alltid utan undantag bättre med en frånluftsfläkt om man har möjlighet att få ut matosen... dessutom är kolfilter ganska dyra kostnader.
 
  • Gilla
chevan och 3 till
  • Laddar…
Svärfar köpte sin på Ikea och är helt otroligt nöjd... Jag har spanat på andra märken, men väljer jag något annat än Ikea kommer jag få ha den diskussionen varje gång han är på besök 😅

Edit: då har han väldigt kort rör till utsidan, så det hjälper ju absolut till att få bra tryck (drag) i fläkten...
 
  • Gilla
chevan
  • Laddar…
I Ingenjör Jesper skrev:
Svärfar köpte sin på Ikea och är helt otroligt nöjd... Jag har spanat på andra märken, men väljer jag något annat än Ikea kommer jag få ha den diskussionen varje gång han är på besök 😅

Edit: då har han väldigt kort rör till utsidan, så det hjälper ju absolut till att få bra tryck (drag) i fläkten...
Jag tror det är så att de flesta är nöjda med den de har köpt för man har inte sett hur andra fungerar. ;)

Precis som jag förespråkar BORA då det är den enda jag sett live och då jag blev sjukt imponerad av dess sugförmåga, och lätthet med rengöring etc. samt hur enormt stor flexibilitet de har med rördragningar.
 
  • Gilla
chevan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.