Jag har en utedusch som jag vill montera i ett trädäck men vet inte hur jag ska göra då uteduschen behöver tas in över vintern.

Det står att den ska skruvas i med fransk skruv men förstår inte hur det kan bli bra om jag år från år måste skruva dit och bort duschen utan att trädäcket skadas av ”allt” skruvande.

Finns det någon bättre lösning som ni kommer på för mig?
 
  • Trädäck med träskärm, potentiell plats för en utedusch som ska monteras och tas bort säsongsvis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart uteduschfastsatt på ett brunt trädäck med horisontella plank och transparent slang ansluten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag ju inte dina mått på infästningen men jag skulle ta en bit i tryckt virke, större än bottenplattan. Ex. vis 145x145 och skruva fast i trallen. i den biten, underifrån, skulle jag använda mig av rostfri vagnsbult. Då har du ju bara ett par muttrar att lossa inför varje vinter.
Den träbiten skulle jag skruva fast i trallen med lämplig skruv, fransk eller något annat.
 
  • Gilla
Jakobk
  • Laddar…
Annara finns ju islagsmutter, rampamuff eller andra liknande som kanske håller tillräckligt?
 
Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Nu har jag ju inte dina mått på infästningen men jag skulle ta en bit i tryckt virke, större än bottenplattan. Ex. vis 145x145 och skruva fast i trallen. i den biten, underifrån, skulle jag använda mig av rostfri vagnsbult. Då har du ju bara ett par muttrar att lossa inför varje vinter.
Den träbiten skulle jag skruva fast i trallen med lämplig skruv, fransk eller något annat.
Kommer inte åt underifrån!
 
M Mathias Nilsson1 skrev:
Kommer inte åt underifrån!
Fel av Åkes lösning är vettig, muttrar hamnar då på ovansidan.
 
Rampamuff kan du ju sätta ovanifrån
 
S
Skruvstift ner i trallen och muttrar. 🤷🏼🤷🏼
 
  • Haha
CM1234
  • Laddar…
Jag föreslår nåt annat då... Ta två vanliga stenplattor, såna som finns på uteplatser överallt i Sverige. Vad kan de vara 30x30cm?

Borra rakt genom dessa. Använd plugg och skruv/bult som är tillräckligt långa för att "bita" i båda för att fästa duschen. Kommer stå bra.👍👌

Avancerad nivå: använd nåt för att limma ihop plattorna. Borra och använd gängad stång för att montera duschen med muttrar. Fäst stången med ankarmassa.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
M Mathias Nilsson1 skrev:
Kommer inte åt underifrån!
Men vagnsbulten monterar du först på den lösa plankbiten, sen skruvar du fast den i trallen!😀
 
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Fel av Åkes lösning är vettig, muttrar hamnar då på ovansidan.
Ja då förstår jag?
Jag sätter dit
Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Men vagnsbulten monterar du först på den lösa plankbiten, sen skruvar du fast den i trallen!😀
Ha ha ha så menar du såklart!

Jag har en bärlina under trallen så att de franska skruvarna till vänster kan fästas i dem också när den extra träbiten ska skruvas fast.

Jag har 28mm tjock trall att skruva de två franska skruvarna till höger i för att skruva träbiten i.

Hur tänker jag då?

Ska den franska skruven igenom hela trallen eller ska den inte igenom helt?
 
M Mathias Nilsson1 skrev:
Ska den franska skruven igenom hela trallen eller ska den inte igenom helt?
Då skulle jag förborra i trallen och låta skruven dra i bärlinan.
 
Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Då skulle jag förborra i trallen och låta skruven dra i bärlinan.
Jo det funkar ju i de två skruvarna till vänster men jag undrar om de två till höger där jag saknar bärlina.
Ska jag då igenom hela trallen eller stanna i eller så spelar det ingen större roll!!?
 
Jag tror foten är lös, prova att snurra på röret.
Har haft två modeller i en gemensam sommarstuga...
 
M Mathias Nilsson1 skrev:
Jo det funkar ju i de två skruvarna till vänster men jag undrar om de två till höger där jag saknar bärlina.
Ska jag då igenom hela trallen eller stanna i eller så spelar det ingen större roll!!?
O ollo skrev:
Jag tror foten är lös, prova att snurra på röret.
Har haft två modeller i en gemensam sommarstuga...
Ok
Är det någon som vet om en demerx sunny 40litersdusch går att skruva bort från foten?

Jag vågar inte ta i för hårt om den då går sönder.
 
M Mathias Nilsson1 skrev:
Ska jag då igenom hela trallen eller stanna i eller så spelar det ingen större roll!!?
Då skulle jag inte dra den genom trallen utan låta stanna den i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.