Bowser Bowser skrev:
Är det en gammal fastighet?
Tänker mig ifall du fått ut underlag med det gamla höjdsystemet och nu mäter ni in i det "nya" RH2000. Skillnaden är 0.525M i stockholm i genomsnitt.
Det borde stå i din karta du fick ut vilket höjdsystem dom använt.
Höjdsystemet är inte knutet till när en fastighetsbildning skett. Det ska framgå av NBK vilket system som avses.

Jag tror alla kommuner gått över till RH2000 nu men det finns säkert några undantag. Det kan även vara transformationen från ett gammalt lokalt system till RH2000 som inte funkat korrekt. Så vitt jag vet har LMV flugit över hela landet med laserscanner för att få bra höjddata. Kommunen kanske inte tagit till sig LAS-datat. Då är det av ännu större vikt att kommunens mätare åker ut och rutavväger i samband med beställning av NBK.
 
Bowser
Det jag menade med gammal fastighet var att det kanske varit någon där och gjort höjdinmätning för länge sen.. och sedan har detta inte justerats till RH2000, utan man har bara fört över +höjderna från tidigare karta.
 
Det stämmer att det är RH2000 enligt NBKn. Hur ser en om/när kontrollmätningar gjorts? Oklart när fastigheten styckades av, troligen någon gång i mitten av 1900-talet (tidigare sommarstuga), bostadshuset byggdes -91.
 
Två frågor kopplade till handläggningstiderna:

1. jag läser på Boverkets sida att ett mottagningsbevis med information om tidsfrister etc ska skickas till sökanden när ansökan kommit in. Det har vi inte fått i något utav våra bygglovsärenden hos kommunen, vad jag kan minnas. Det finns inte heller någon info om det i e-tjänsten. Är det vanligt att kommunerna inte skickar ut sådana återkopplingar? (eftersom jag pratat med kommunen vet jag ändå att ansökan kommit in och fortfarande väntar på handläggare, inne på nionde veckan)

2. Har jag tolkat det rätt att föreläggande om komplettering ska ha skett inom tre veckor från det att ansökan kommit in, för att tidsfristen 10 veckor ska nollställas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.