Hej!

Jag ska bygga trall samt inbyggda sittbänkar på vår inglasade balkong och funderar lite på hur jag ska göra för att skydda betongen under. Vi kommer bygga trallen enligt konstens alla regler med distanser under för att övre fukt inte ska samlas i trallen osv. Men min fråga handlar mer om vilket mellanskikt jag ska ha direkt på betongen. I framtiden vill vi kunna underhålla och behandla trallen utan att riskera att betongen missfärgas - ifall trallen skulle plockas bort i framtiden. Vill därför ha någon typ av skyddande material på betongen som inte skapar ett fuktproblem underifrån. Har ni några förslag på vad vi kan använda? Kan jag använda någon typ av plast utan att riskera att fukt samlas underifrån? Eller är det helt tokigt att tänka ett mellanlager?
 
MrJay
Syllisolering mellan
 
S
När betongen är ordentligt torr så spruta eller pensla på ordentligt med Siloxan. Ju mer du kan få betongen att suga in desto bättre blir skyddet. Då det torkat så går det inte att börja om så se till att bara fortsätta kladda på tills att det inte suger mera.

Proffsen som t.ex. vägverket lägger Silan på broar och liknande konstruktioner. Det är bättre och kan appliceras även på en tidigare impregnerad yta. Dock kostar det typ 10 ggr. mer.

Behöver du bättra en yta som är tidigare behandlad med Siloxan så behöver du gå över till Silan.

Betongen blir vattenavstötande. Du kan hälla på vatten och det bara pärlar sig på ytan ungefär som på en nyvaxad bil. Fortfarande släpper den behandlade betongen ut ånga lika bra som tidigare så det blir inte mer problem med fukt underifrån.

Just där trä ligger emot kan du sedan använda valfri plast för att ge lite ytterligare skydd och förhindra att trä missfärgar betongen.
 
  • Gilla
Spartryck
  • Laddar…
En annan variant är att plocka bort trägolvet när/om det ska behandlas. Du vill i alla fall antagligen göra det i sektioner för att kunna städa under.
 
S
Mina föräldrar hade en altan med tryckimpregnerade trallrutor. Betongen var dock målad med något typ epoxi eller silikat. Det är att föredra om du inte vill ha ett långt mellanrum mellan betong och golv. Billigt och lätt att underhålla är det också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.