Jag ska lägga om några gångplattor hos en kompis. De finns mellan två små trappor till en förrådsbyggnad. Det handlar om 9 st sjöstensplattor (i kvadrat 3x3) som idag sjunkt en del och ligger helt snett och vint pga myror som underminerat och puttat upp mycket av sanden under.

Min tanke är att jag ska ta upp plattorna, fylla på med lite sand och sen på med plattorna igen. Men hur tusan myr-säkrar jag det hela? Jag har fått höra att havssalt ska vara bra, man ska lösa upp en massa salt i vatten, vattna rejält på sanden och sist på med plattorna. Men jag tänker att det bara funkar en kort tid, sen har saltet försvunnit ur marken och myrorna flyttar tillbaka. Så jag tänker såhär istället: Jämnar till befintlig sand, på med markduk, sen ytterligare några cm sand och sist på med plattorna.

Kan det funka? Eller ska man satsa på saltet? Och kan man då istället ta tösalt (som han har gott om)? Eller har ni andra knep?
 
Använd stenflis istället för sand, upplever mindre myr problem med det
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Använd stenflis istället för sand, upplever mindre myr problem med det
"Mindre"... Sorry, duger inte. De ska aldrig vilja dit igen. :)
 
M mats08 skrev:
"Mindre"... Sorry, duger inte. De ska aldrig vilja dit igen. :)
Nej det är klart att det vore ju något, håll oss uppdaterade 👍
 
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
När vi la om stenarna så la vi markduk under.
Vips var myrorna borta som byggt bo under hela ytan.
 
P Pyka skrev:
När vi la om stenarna så la vi markduk under.
Vips var myrorna borta som byggt bo under hela ytan.
Okej! Hur la ni markduken, direkt under stenen eller med lite sand emellan? För jag tänker att lite sand mellan skyddar så att stenen inte skaver sönder duken, för går den sönder minsta lilla lär myrjävlarna snabbt komma tillbaka...
 
Strö ut cement ca 5 cm in under varje platta i skarvarna ovanpå sättsanden som ska vara lite fuktig.Sen fyll skarvarna med sand.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
M mats08 skrev:
Okej! Hur la ni markduken, direkt under stenen eller med lite sand emellan? För jag tänker att lite sand mellan skyddar så att stenen inte skaver sönder duken, för går den sönder minsta lilla lär myrjävlarna snabbt komma tillbaka...
Nått lager med mjölsand mellan duken och plattorna.
 
  • Gilla
mats08
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.